Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ligger just nu en kull med vit herdehund på blocket. Pappan till kullen är visserligen korad (i övrigt utställningsmeriterad), medan tikens enda meriter består av ett VG på utställning och ett MH med 1 på samtliga lek- och jaktmoment, plus en 5:a på skott.

Nog för att det är positivt att man väljer en korad hane, men man kan ju undra varför man väljer att använda tiken i avel överhuvudtaget (för det handlar ju inte ens om utställningsmeriter i det här fallet :confused:). Även om hanen i bästa fall kompenserar litegrann för tikens extremt "platta" MH känns det inte direkt som att valparna lär bli några superbruksämnen... :idea:

Men wtf.. mina chihuahuaor har bättre MH.
 
Det ligger just nu en kull med vit herdehund på blocket. Pappan till kullen är visserligen korad (i övrigt utställningsmeriterad), medan tikens enda meriter består av ett VG på utställning och ett MH med 1 på samtliga lek- och jaktmoment, plus en 5:a på skott.

Nog för att det är positivt att man väljer en korad hane, men man kan ju undra varför man väljer att använda tiken i avel överhuvudtaget (för det handlar ju inte ens om utställningsmeriter i det här fallet :confused:). Även om hanen i bästa fall kompenserar litegrann för tikens extremt "platta" MH känns det inte direkt som att valparna lär bli några superbruksämnen... :idea:


Fråga är om de ens blir särskilt trevliga sällskapshundar.
 
En hel kennel full med blandraser :yuck::turd:
"All of our dogs are purebred and have UKC or NKK (FCI) pedigrees.

We produce all the standard color bulldogs but we also have a goal to produce a wide variety of colors from the blues,and chocolates to the rare and exotic lilacs, tri-colors and merle. Here we strive to produce healthy, well tempered and correct conformation french and english bulldogs. The bloodlines that we use to produce our high quality puppies are some of the finest bloodlines in the world."
 
"All of our dogs are purebred and have UKC or NKK (FCI) pedigrees.

We produce all the standard color bulldogs but we also have a goal to produce a wide variety of colors from the blues,and chocolates to the rare and exotic lilacs, tri-colors and merle. Here we strive to produce healthy, well tempered and correct conformation french and english bulldogs. The bloodlines that we use to produce our high quality puppies are some of the finest bloodlines in the world."
Precis,raserna finns inte dom exotiska färgerna om dom är "pure breed"
 
Det gäller specifikt corgi då? Tänker på att det verkar vanligt att kombinera blue merle/bi blue med svartvit i sheltieavel.
Det som menas är att man får bara para merle med "platta" färger som inte kan dölja något. Som helsvart, svart-vit, svart trefärgad, helbrun, brun-vit, brun trefärgad..

Det gäller alla merle-parningar, oavsett ras eller blandras.

Så färger så som röd och sable ska inte paras med merle.
 
Ja. Svart-vit existerar inte inom corgi.
:eek::eek:

Satte morgonkaffet i halsen?
Vad är de svart-vita corgis jag ser på massa bilder på uppfödarsidor?
Väldigt mörk brindle eller?? Jag har inte klickat och läst om vad färgen kallas dock men nog ser de svart vita ut på bilderna.

Man lär sig nåt nytt varje dag :up:
 
:eek::eek:

Satte morgonkaffet i halsen?
Vad är de svart-vita corgis jag ser på massa bilder på uppfödarsidor?
Väldigt mörk brindle eller?? Jag har inte klickat och läst om vad färgen kallas dock men nog ser de svart vita ut på bilderna.

Man lär sig nåt nytt varje dag :up:
Förlåt, men morgonkaffe? :rofl:
 
:eek::eek:

Satte morgonkaffet i halsen?
Vad är de svart-vita corgis jag ser på massa bilder på uppfödarsidor?
Väldigt mörk brindle eller?? Jag har inte klickat och läst om vad färgen kallas dock men nog ser de svart vita ut på bilderna.

Man lär sig nåt nytt varje dag :up:

Jupp. Knappt skönjbart på många.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 119
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 150
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 478
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp