Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

RubinNovak

Trådstartare
Min hund sederades idag för fjärde gången i sitt liv. Hon somnar alltid djupt men uppvaknandet har alltid varit "enligt standard". Även idag somnade hon såpass djupt att både vet och djurvårdaren anmärkte i stil med "Oj vad djupt hon somnat". Uppvaknandet tog denna gången extremt lång tid, även under uppvaknandet fick vi höra från vet att det tog ovanligt lång tid. Jag som inte är en extrem hönsmamma i vanliga fall hann bli väldigt orolig. Nu är det 3,5 timme sedan hon fick uppvakningssprutan och hon ligger här helt utslagen. Inte bara trött, som hon brukar vara resten av kvällen. Utan HELT utslagen. Hon har lätt att börja flåsa och tungan hänger ut okontrollerat på sidan. Hon är fortfarande som hon var när hon till slut började vakna hos vet. Hon har varit ute och gått, kissat osv. Var av förklarliga skäl inte sig själv där heller.

NÄR bör jag börja bli orolig? Jag har lust att ringa någon nu men jag vet ju att det kan ta olika lång tid för olika hundar. Jag går iaf inte och lägger mig förrän hon är pigg.. Erfarenheter?
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Min är likadan. Efter "liten dos av lätt sedering" slocknar hon som ett ljus och sover hur länge som helst. Man får väcka henne rent fysiskt också, genom att putta på och försöka få igång. Sen är hon helt out resten av dagen.

Vettarna har inte reagerat, så jag har aldrig varit orolig, utan snarare tacksam för att man inte har behövt pumpa henne full med mediciner för att få henne sederad.
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Okej så fort jag ställde ifrån mig datorn reste hon sig upp och verkar piggare. Inte så bra kontroll på tungan, lite vinglig och släpar tassarna i backen. Men det räknade jag med. Droppar klar vätska från nosen men ej oroväckande ännu.

Läser dock gärna erfarenheter ändå, om inte annat så kan många andra ha nytta av det :)
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Min är likadan. Efter "liten dos av lätt sedering" slocknar hon som ett ljus och sover hur länge som helst. Man får väcka henne rent fysiskt också, genom att putta på och försöka få igång. Sen är hon helt out resten av dagen.

Vettarna har inte reagerat, så jag har aldrig varit orolig, utan snarare tacksam för att man inte har behövt pumpa henne full med mediciner för att få henne sederad.

Skönt att höra att det inte verkar HELT unikt iaf. Vet skulle notera "mindre dos" i hennes journaler.
Min ligger också helt utslagen resten av kvällen, men man märker ju stor skillnad på hennes vanliga trötthet och "drogtrötthet" eller vad man nu ska kalla det :o
Fast här var det 3 personer som reagerade totalt, det var ganska obehagligt :(
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Jag håller henne bara varm, sätter in en yllefilt i buren där hon brukar välja att sova. Hon brukar bli lite piggare på kvällspromenaden.
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Jag håller henne bara varm, sätter in en yllefilt i buren där hon brukar välja att sova. Hon brukar bli lite piggare på kvällspromenaden.

Vi la henne i soffan men det var den hon hoppade ner ifrån precis när jag hade skrivit inlägget. Nu ligger hon på golvet och är slö igen, dock på ett betydligt mindre oroväckande sätt nu. Alla fönster är helt öppna men det är tokvarmt här i GBG idag! Har inte sett henne dricka än, men var tvungen att lämna henne hemma medan jag försökte hämta ut medicinen (för varmt för att ha henne i bilen) så hon kan ju ha druckit då iof..
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Min hund sederades för en vecka sedan och trots att hon fick halva dosen mot vad de ska få för den kroppsvikten hon har så var hon rejält groggy hela kvällen. Vi var klara på djursjukhuset vid ca kl 15 och först vid 22-tiden kändes det lämpligt att gå en längre kvällsrastningsrunda med henne. Innan det så vinglade hon, stod i köket och lutade sig mot köksbordet för att hålla balansen osv. Hon var bara upp för att äta då, resten av tiden låg hon och sov på sängen. Ibland började hon även skrika, pipa och yla, men verkade inte fatta alls vad hon höll på med.
Efter att hon blivit sig själv igen så var det inga konstigheter med någonting.
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Fick hon lugnande innan eller enbart sövningsvätska? Min gamle blir helt utslagen om han får lugnande. Men får han enbart sövningsvätska så är han återställd redan några timmar efteråt.
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Ofta somnar hundar om när de kommer hem, även om de kan gå från kliniken. Även om de fått uppvakningsmedel har de en del av det lugnande medlet kvar i kroppen och när de kommer hem känner de igen sig och slappnar av.
Vår förra labbe mådde dåligt (var väldigt trött) ca 24 timmar efter uppvaket.
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Min hund sederades för en vecka sedan och trots att hon fick halva dosen mot vad de ska få för den kroppsvikten hon har så var hon rejält groggy hela kvällen. Vi var klara på djursjukhuset vid ca kl 15 och först vid 22-tiden kändes det lämpligt att gå en längre kvällsrastningsrunda med henne. Innan det så vinglade hon, stod i köket och lutade sig mot köksbordet för att hålla balansen osv. Hon var bara upp för att äta då, resten av tiden låg hon och sov på sängen. Ibland började hon även skrika, pipa och yla, men verkade inte fatta alls vad hon höll på med.
Efter att hon blivit sig själv igen så var det inga konstigheter med någonting.

Oj, ja då får jag nog inse att jag varit lite överdrivet orolig. Nu är hon uppe och går med jämna mellanrum som hon brukar iallafall. Jätteskönt att höra andra erfarenheter! Tycker bara det är så konstigt att hon aldrig reagerat såhär innan. Dom kanske använder något nytt sederingsmedel tro..
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Fick hon lugnande innan eller enbart sövningsvätska? Min gamle blir helt utslagen om han får lugnande. Men får han enbart sövningsvätska så är han återställd redan några timmar efteråt.

Hon fick bara en spruta, in i lårmuskeln (inte den som gjorde ont såklart). Uppvakningsvätskan fick hon under nackskinnet. Jag försöker komma på vad som har varit annorlunda denna gången mot dom andra. Kan iof inte minnas att hon fått sprutan i lårmuskeln innan, och hon har aldrig skrikit så mycket i hela sitt liv. Jag vet att det kan göra ont och att dom kan tjuta till men detta var rent och skärt skrik. Det har aldrig heller hänt innan. Inte bara ovanligt mycket skrik, utan extremt. Men det lär ju inte heller ha med vätskan att göra iochförsig!
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Ofta somnar hundar om när de kommer hem, även om de kan gå från kliniken. Även om de fått uppvakningsmedel har de en del av det lugnande medlet kvar i kroppen och när de kommer hem känner de igen sig och slappnar av.
Vår förra labbe mådde dåligt (var väldigt trött) ca 24 timmar efter uppvaket.

Ja hon somnar alltid om när hon kommer hem, men detta var på ett helt annorlunda sätt. Hade hon "bara" varit lite slö och groggy som dom andra gångerna hade jag inte oroat mig. Men hon var periodvis lika borta som när hon låg på själva röntgenbordet och det har aldrig inträffat innan. :confused:
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Det verkar inte vara samma som min får, han får sin direkt i blodet. Det är den lugnande han har fått i muskeln eller under huden. Jag var jätteorolig efter sista sövningen när vi satt i väntrummet ett par timmar och jag väntade på att han skulle vakna så pass att han kunde gå till bilen med lite assistans. Efteråt kissade han inte på jättemånga timmar. Så när några tänder skulle dras ut för ett par månader sedan var jag riktigt nervös, hunden är dessutom 13 år och lite svag. Men veterinären sa att då skippar de lugnande och kör på narkosmedel direkt i blodet. Lite otäckt är det ju eftersom hunden rasar ihop helt direkt och inte blir dåsig först som av lugnande. Men lätt värt det efteråt. Det tog någon halvtimme innan han ville resa på sig efter uppvakningssprutan men sen knallade han själv till bilen och kissade redan på vägen hem från bilen 30 min senare :)
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Sedering/lugnande somnar oftast våra djur på. Det finns olika medel av dessa preparat, en vanlig kombination gör att djuret sover och man kan göra mindre ingrepp med tex lokalbedövning utan att söva.

För en okunnig/inte van kan lugnande och sövd se likadan ut.
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Det verkar inte vara samma som min får, han får sin direkt i blodet. Det är den lugnande han har fått i muskeln eller under huden. Jag var jätteorolig efter sista sövningen när vi satt i väntrummet ett par timmar och jag väntade på att han skulle vakna så pass att han kunde gå till bilen med lite assistans. Efteråt kissade han inte på jättemånga timmar. Så när några tänder skulle dras ut för ett par månader sedan var jag riktigt nervös, hunden är dessutom 13 år och lite svag. Men veterinären sa att då skippar de lugnande och kör på narkosmedel direkt i blodet. Lite otäckt är det ju eftersom hunden rasar ihop helt direkt och inte blir dåsig först som av lugnande. Men lätt värt det efteråt. Det tog någon halvtimme innan han ville resa på sig efter uppvakningssprutan men sen knallade han själv till bilen och kissade redan på vägen hem från bilen 30 min senare :)

Vilken skillnad det kan vara! Jag vill nog minnas att hon fått i blodet innan, men den vätska dom i sådana fall gett där har ju visat sig på samma sätt som sederingen igår. Tycker även att det börjat verka lika snabbt..
Men tidigare gånger har det gjorts blodprov i sambans med röntgen så då kanske dom haft venkateter på henne och av den anledningen gett genom blodet? Åh vad minnet är snurrigt nu, man kan tycka att man borde minnas sådant.. Hon har aldrig ramlat ihop direkt iallafall. Sen har hon ju blivit sederad när jag inte varit med (gissar jag, eftersom dom gjorde UL på magen vid 3 tillfällen när hon låg kvar inne) men har inte hört något avvikande när dom berättat.

Fast kanske finns sådan info kvar i journalerna? Alla besök är ju gjorda på samma klinik! Jag blev riktigt nyfiken på detta!
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Men sedering är ju bara lugnande? Det är ju narkos som är så att de sover?

Min sover på sedering, det var nog därför vet och djurvårdarna reagerade. Men så är jag inte insatt i skillnaderna däremellan..

OT

Åh vad jag vill bli djursjukvårdare ännu mer nu :love: Dumma linje till att ligga långt bort och vara svår att komma in på :(
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Sök utomlands, Norge eller Danmark tex, i alla fall förut var det lite enklare att komma in där än i Skara.

Och absolut kan du begära ut hundens journaler.
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Se till att ta ett snack med veterinären innan hunden ska sövas nästa gång och berätta att hon har svårt att vakna av den lugnande medicinen. Min veterinär såg inte alls förvånad ut och babblade på om att vissa hundar binder in den lugnande medicinen mycket hårdare vilket gör att uppvakningssprutan inte ger så bra effekt och att det tar längre tid för medlet att gå ur kroppen. Men att narkosmedlet fungerar annorlunda.

Kommer du ihåg om vätskan i sprutan var genomskinlig eller vit? Kanske är det olika för olika narkospreparat, men den mina hundar har fått har alltid varit mjölkvit medan den lugnande har varit genomskinlig.
 
Sv: Ovanligt slö efter sedering, kan ni lugna en orolig ägare?

Sök utomlands, Norge eller Danmark tex, i alla fall förut var det lite enklare att komma in där än i Skara.

Och absolut kan du begära ut hundens journaler.

Jag som inte ens är beredd att lämna Göteborg (A)

Jag ska nog göra det, för att få mig en bättre uppfattning av vad hon får i sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 354
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 624
Senast: Icfafn
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp