Övergång

Klaralg03

Trådstartare
Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst.

Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet med en vikt på 43 kilo. Jag hade en C ponny på 1,37, som jag tyckte hade snabba gångarter, delvis att jag inte riktigt hinner rida lätt i vissa parker utav ridningen tex. Jag har läst om hur en tjej upplevde det som att hästen stack när hon skulle ta första galoppen. Jag som är nojjig och rädd utav mig blir ju såklart ännu mer nojjig. Jag känner mig vinglig och ostabil på B ponnys och okej på C, D ponnys tycker jag mycket om att rida, men då de enbart skiljer ca 10 cm så känns det onödigt för mig som inte tävlar högt? Utan ligger runt Lätt B i både hoppning och Dressyren. Jag söker då en dressyrhästar först och främst som är en trygg och stabil läromästare. Jag har provat att rida nordsvensken i mitt stall, han känns perfekt i höjd (1,59) men somsagt kraftig och tjock, detta är dock ingen ridhästar utan han gillar mer att dra i skogen så kan inte riktigt utvärdera storhästar därifrån. Hade velat rida en storhäst innan jag helt bestämmer mig.

Frågan är då hur övergången gick för er? Var det jobbigt? Var det läskigt? Är jätte räd för gångarterna om jag nu kommer skämma ut mig helt i den nedsuttna traven, då jag har haft problem med den tidigare. Är det jobbigare att rida ihop? Det har jag haft problem med min gammal ponny, och honom hade jag problem att rida ihop i början (Han var en gammal gäster gubbe, därav) Och jag vill inte göra bort mig på provridningen :cautious: Jag är mest nojjig över hur det känns, eftersom jag inte har tillgång att rida en välriden storhäst :crazy: Har enbart dåliga erfarenheter utav det då den senaste mer välriden hästen stack med mig (Detta var i och för sig si sådär 3 år sedan). Bomba med tips och hur det var för er! :)

(Innan jag får frågan varför så är det för att både jag och min mamma vill kunna rida, och mamma kan rida maxade D-ponnys som är åt det kraftigare hållet, men vi tycker då det är smidigare med storhäst.)

Några bilder ifrån mig och min C-ponny
13256422_650841751738269_3921752823972373007_n.jpg

14141923_704750823014028_822762587936573004_n.jpg

13537557_667118733443904_4620959975592532443_n.jpg
 
Att göra bort dig på provridningen behöver du inte oroa dig för!
När jag ska sälja häst så förväntar jag mig inte att den som provar rider min häst perfekt första gången. Jag har själv ridit riktigt dåligt på första provridningen av en häst och var sjukt missnöjd med mig själv men bad om att få komma och prova igen och redan då gick det bättre. Tror ingen kräver perfekt ridning men såklart finns det gränser dvs ingen får slå mina hästar eller rida dem för hårt. Ser jag att någon inte kommer att passa med mina hästar säger jag det på ett snällt sätt och det är absolut inget elakt menat.

Jag gick också från c-ponny till storhäst och det var inga problem alls. Jag köpte mig en liten häst på 162 cm ungefär som var ganska ponnylik i kroppen. Tror ni ska satsa på en mindre storhäst som inte är för lång och bred utan en liten häst i storhäst format om du hänger med på hur jag menar? Du kommer att vänja dig vid hästen och jag tyckte inte det var jobbigare att varken att rida ihop eller att hitta takten på en häst med mer steg än ponnyn. Har du ingen ridskola i närheten du kan få rida lite storhäst på lektion innan du börjar provrida? Om du åker ut och provrider och känner dig osäker på hästen, våga säga "nejtack detta är inget för mig" och hoppa av, alternativt inte hoppa upp alls. Många skador vid provridningar hade kunnat undvikas om man inser sin begränsning. Lycka till :)
 
Att göra bort dig på provridningen behöver du inte oroa dig för!
När jag ska sälja häst så förväntar jag mig inte att den som provar rider min häst perfekt första gången. Jag har själv ridit riktigt dåligt på första provridningen av en häst och var sjukt missnöjd med mig själv men bad om att få komma och prova igen och redan då gick det bättre. Tror ingen kräver perfekt ridning men såklart finns det gränser dvs ingen får slå mina hästar eller rida dem för hårt. Ser jag att någon inte kommer att passa med mina hästar säger jag det på ett snällt sätt och det är absolut inget elakt menat.

Jag gick också från c-ponny till storhäst och det var inga problem alls. Jag köpte mig en liten häst på 162 cm ungefär som var ganska ponnylik i kroppen. Tror ni ska satsa på en mindre storhäst som inte är för lång och bred utan en liten häst i storhäst format om du hänger med på hur jag menar? Du kommer att vänja dig vid hästen och jag tyckte inte det var jobbigare att varken att rida ihop eller att hitta takten på en häst med mer steg än ponnyn. Har du ingen ridskola i närheten du kan få rida lite storhäst på lektion innan du börjar provrida? Om du åker ut och provrider och känner dig osäker på hästen, våga säga "nejtack detta är inget för mig" och hoppa av, alternativt inte hoppa upp alls. Många skador vid provridningar hade kunnat undvikas om man inser sin begränsning. Lycka till :)
Tack för ditt bra svar, och tipsen. Ska defensivt tänka över det! :D
 
Det kommer säkert gå bättre än du tror, försök slappna av! Ju lugnare du är när du provrider hästen/hästarna desto bättre går det givetvis, och försök inte visa rädsla, gör du det för en häst verkar svår så är det bättre som föregående talare skrev, att låta bli att sitta upp, för en häst känner väldigt lätt om man är osäker eller till och med rädd och det är inte alla hästar som är "bussiga" och låter det gå förbi utan vidare, då kan det uppstå problem.

Jag började rida stor häst på ridskolan ganska tidigt; var 10-11 år och det gick kalas :). (Nu rider jag mest hästar i D-ponnyhöjd och inte alls storhästar som förr så nu, de få gånger jag rider stor häst, tycker jag det känns högt just när jag sitter upp men går fort över) :).

Tycker det låter som ni ska satsa på en liten stor häst med tanke på din låga vikt, så inte en stor häst blir för mycket häst att rida så att säga :). Lycka till! :)
 
Det kommer säkert gå bättre än du tror, försök slappna av! Ju lugnare du är när du provrider hästen/hästarna desto bättre går det givetvis, och försök inte visa rädsla, gör du det för en häst verkar svår så är det bättre som föregående talare skrev, att låta bli att sitta upp, för en häst känner väldigt lätt om man är osäker eller till och med rädd och det är inte alla hästar som är "bussiga" och låter det gå förbi utan vidare, då kan det uppstå problem.

Jag började rida stor häst på ridskolan ganska tidigt; var 10-11 år och det gick kalas :). (Nu rider jag mest hästar i D-ponnyhöjd och inte alls storhästar som förr så nu, de få gånger jag rider stor häst, tycker jag det känns högt just när jag sitter upp men går fort över) :).

Tycker det låter som ni ska satsa på en liten stor häst med tanke på din låga vikt, så inte en stor häst blir för mycket häst att rida så att säga :). Lycka till! :)
Tack så mycket, funderar också på en mindre smäkrare häst, en sådan häst måste klara av min mamma på 70 kilo? Om hon rider ett pass i veckan, mestadels trav och skritt och lite galopp. Hon avskyr att hoppa :)
 
Tack så mycket, funderar också på en mindre smäkrare häst, en sådan häst måste klara av min mamma på 70 kilo? Om hon rider ett pass i veckan, mestadels trav och skritt och lite galopp. Hon avskyr att hoppa :)

70 kilo tar ju en inte alltför liten D-ponny så det ska nog inte vara några problem såvida inte hästen har ryggproblem eller så :).
 
Ha inte för bråttom med övergången bara! Ponnytiden är speciell, och en tid du bara har en gång i livet (tävlingsmässigt)
sen när du är 20 är det helt över (dock kan man väl registrera en ponny som storhäst men faktum kvarstår) så det är en begränsad tid som ponnyryttare man har på tävlingsbanan
Ett tips är att rida häst och ponny parallellt om möjlighet skulle fås, och en liten kraftigare häst på ca 152 känns ganska perfekt för både dig och din mamma, eller om du känner att du vill ta vara på ponnytiden, en lite kraftigare byggd D-ponny på 145-148
Bara en tanke!
 
Ha inte för bråttom att byta! Du är så pass både ung och liten i kroppen att du har många år kvar på ponny. Rider dessutom din mamma inte på hästen varje dag så klarar en D-ponny mycket väl av henne ett par gånger i veckan.

Jag gick över till stor häst parallellt med min maxade C-ponny. Började som fjortonåring på en smäcker fullblodskorsning (drygt 1,60 men väldigt nätt i kroppen), som sextonåring tränade och tävlade jag halvblod på 1,57. Är 1,57 som vuxen och rider idag ponny på 1,40.
 
Du kan ju fråga en ridskola i närheten om du kan få rida några enstaka lektioner på några av deras storhästar så har du känt hur det känns. Du kan kan få ta några privatlektioner. Om du inte känner nån som har häst som du kan få prova.

Jag växte upp på stora halvblod och lärde mig rida på dem. Så jag förstår inte riktigt problemet. En häst är en häst är en häst. Det kräver omställning mellan hästar oavsett. Stora hästar har större steg oftast men du behöver ju inte köpa en 170 cm+ häst. En häst på 150-160cm och en stor D-ponny är det inte så stor skillnad på tycker jag. Då är skillnaden större mellan individer än mellan stor D och liten storhäst. Jag tycker att du ska ta det lugnt. Slappna av! det är inte så dramatiskt som det känns just nu.

Jag rider en D-ponny regelbundet och så har jag ridit en stooor häst på ridskolan (175cm). Den största omställningen är att den stora tar bara 1 steg när ponnyn tar 2-3 steg vilket gör att det känns som att den stora rör sig i slow motion. Det gör att jag får påminna mig själv om att inte driva honom för mycket för han går ju egentligen inte för sakta, han bara gör det med stoora steg och långsamma stora rörelser istället för ponnyns små kvicka.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 135
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 766
Senast: sorbifolia
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 742
Senast: Nordx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp