Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev det klart att det var jag som skulle skriva kontrakt på huset och inte den andra budgivaren som bjöd över mig. Så telefonen gick varm igår och det var inte så lite nervöst att vänta på besked från banken om de skulle kunna bevilja bolånet. Jag kunde nämligen inte få svar direkt. De hade svårt att värdera stället eftersom det är 2 fastigheter som är samtaxerade. Efter några nervpirrande timmar fick jag det bekräftat. Jag kommer att få låna.

Sedan fick jag lov att ordna ett boende för natten i Lindesberg. Jag bokade ett rum på vandrarhemmet som ligger i stadshotellets källare. Vi skulle nämligen skriva direkt på morgonen (idag) så jag behövde vara på plats redan kvällen innan för att slippa köra 3 timmar i ottan och sedan vara lätt pantad vid kontraktsskrivandet. Jag kom till Lindesberg via den södra vägen och den går över en ganska smal landtunga med vatten på båda sidorna och sedan kommer Lindesbergs stadskärna på andra sidan. Det såg faktiskt riktigt fint ut med alla upplysta byggnader i den klara kvällen, med vattnet som förgrund.

Jag hade bett mäklaren skicka över en kopia av kontraktet via mejl, så att jag skulle kunna läsa igenom den i förväg. När jag så i går kväll låg i nattlampans sken och läste, fick jag stora skälvan. Klausulen om besiktningen kändes inte alls okej. Det stod:

"Köparen har rätt att genom sakkunnig person låta besiktiga fastigheten efter köpet. Om besiktningsmannen finner fel eller brister som ej är kända eller synliga, har köparen rätt till prisnedsättning härav. Om besiktningsmannen finner stora fel eller brister i byggnaden har båda parterna rätt att häva köpet utan kostnadskrav från endera parten. Prisnedsättning kan ej erhållas p.g.a. framtida underhåll (yttertak, ommålning av fasad, fönster, våtutrymmen etc.) som besiktningsmannen har synpunkter på.

Den formuleringen målade in mig i ett hörn. Man kan nog klämma in lite vad som helst i begreppet "underhåll" t.ex. onormalt hög förslitning p.g.a. något annat fel. Resten kan man trycka in i facket "synliga fel". Det är ju bara de dolda felen som exkluderas från texten och dessa ser inte ens besiktningsmannen.

Jag har sett formuleringar som är klart bättre än den, så jag letade reda på en sida där jag sett en bra formulering och när vi satt där på mäklarens kontor så förklarade jag varför jag inte var nöjd med formuleringen och visade på mobilen vad jag ville ha i stället. Texten ändrades till detta :D .

Kontraktsskrivningen tog lite knappt en och en halv timme. Nu är det bara besiktningen kvar och jag är skitnervös :nailbiting:.

nUwplmkRWU76-XQ9EEa8-huuzj00pEZr8CdoWfAiSpzdBLATxhwe8JNVNLWoiR3k6nkN4FUBskzHaJuF7ES9WZGyC70qaKEMx0szFOjNBPeomYC8wIMCcNm8iJehSIAirDeXBm-kWqBPBYI5-aaN9Hj4QMXibgQWgL0D-9kYekLbFH2M86gDoT758kK2Uq12G1-oARqAnW7KLvIQHEmwTpuHXPu6P6jye2bJGRcPDu8VutqlONXtXlKqp31eeV0qnkmUXJssC382iCH5jk3PRIHBx_jjR_g_LimuE4NhtWv5371cVyf_4uHhmUWFZnrLRi2ERloK9WiNttB3FcidmWRWDE39OQP_KhypksIlowM6tfeaOZ4Q-ueS_HF51qdaLI3Niwh_ubiqJBzkVIS0wL2utdq1V6dEpIhnFBAZDDelA9wvVXE2rgv3m7PhqBiagqRxwdcdMdyew_5qh5oSJUMbKOrcicPWoG933DZ6-1LpdHfGGPFBuWUyAPnIENXHhcVP1WcpirVjRQDpn3i1H2kMT82Swl6BCUcJ6KD12Zs=w480-h640-no

Efteråt passade jag på att ta en promenad längs Lindesbergs gator, innan jag tog en dagens på en pizzeria. Sedan gick jag till biblioteket. Jag hade ju trots allt arbetsdag så jag lånade internet där. (Jag älskar bibliotek.) Dessvärre visade det sig att jag haft riktigt brådis från jobbet i går så jag hade glömt strömkabeln till datorn. Jag jobbade tills datorn sa att batteriet nästan var uttömt. Då packade jag ihop och åkte hem.

Någon besiktningsman fick jag ju inte tag på under dagen så det är något jag får jobba hårt på i morgon.

Jag har nog inte riktigt greppat än vad det är som håller på att ske. På hemvägen ringde jag mamma och hon blev helt skakis. Själv är jag nog i något slags läge, där det ena efter det andra bara ska lösas, oavsett om jag är nervös eller ej. Jag läser på hur man gör och sen gör jag.

Men det var ju rätt otippat att jag skulle nappa på ett hus i Lindesberg. Det hörde inte till ursprungsplanen.

Och mitt i alltihop tycker jag synd om säljaren. Hon vill egentligen inte sälja men känner sig tvungen av hälsoskäl. Dessutom är hon orolig över att bli tvungen att göra sig av med både hunden och katten. Att katten stannar kvar i huset är redan bestämt. Hunden ska hon ta med sig men hon vet inte om det går att ha hunden i lägenhet. Den är (ljud?)känslig och klarar inte av att vara ensam. :( Hunden är dessutom 10 år gammal så en omplacering blir nog svår. Fy. Jobbig sits.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp