Paddar/sadelunderlägg: 6/6 ryttare i WC

F

Farouk

Och här klassas det som dumt, onödigt m.m.? :confused:
Ni förstår jag inte riktigt. :smirk: :crazy:

ALLA "elitryttare" kan väl inte ha fel i sin utrustning?
Eller är det bara en liten skara HÄR, på buke, som tycker att paddar m.m. inte ska användas?
 
Det kan ju vara för att de kanske använder en sadel till flera hästar och kanske då stoppar en padd om den är för stor eller liknande?
 
Eller för att skydda hästryggen och få mer stötdämpning. Det är trots allt en viss skillnad i påfrestning på att hoppa en 1.50 bana och en LC-bana =)

Och du kan TILLPASSA en sadel så att den passar MED padd under. Eller utan padd. Bara välja själv.

Men de typer jag sett är av typen DÄMPANDE. Sällan man ser en WC-ryttare med en kilpad eller en raiserpad för manken eller något. Utan det är av stötdämpande typ?
 
Men de typer jag sett är av typen DÄMPANDE. Sällan man ser en WC-ryttare med en kilpad eller en raiserpad för manken eller något. Utan det är av stötdämpande typ?

Det var även en sån pad (gelétypen) som JAG frågade lite om här för en tid sen, men fick svaret att "inte använda". :confused:
 
Dom har ju ofta en sadel till många hästar. Och det är fårskinn eller ganska tunna gelpaddar som gäller, och dom ändrar ju inte sadelläget såå dramatiskt, blir inte värre än ett tjockt schabrak.
 
Det var även en sån pad (gelétypen) som JAG frågade lite om här för en tid sen, men fick svaret att "inte använda".

Har du sadeln utprovad MED gelpad, och lyckas (jag har aldrig lyckats..) undvika att den ger ryggradstryck så är det absolut ingen fara.

Men har du en sadel som är tillpassad och ligger bra UTAN gelpad så blir det inte alls bra MED gelpad..
 
Jag ska inte ens köpa en, såå :p
Ville bara höra lite kommentarer om dom.
 
Har du sadeln utprovad MED gelpad, och lyckas (jag har aldrig lyckats..) undvika att den ger ryggradstryck så är det absolut ingen fara.

Men har du en sadel som är tillpassad och ligger bra UTAN gelpad så blir det inte alls bra MED gelpad..

Inget av alternativen ;) men ska ta ut en sadelprovare inom kort. :)

Hade (i det tidigare inlägget) tänkt höra lite allmänna kommentarer osv.
 
Nej men du skulle köpa den stela, klumpiga gelépadden. Alltså, jag är ganska säker på att elitryttarna vet att det skapar mindre utrymme under sadeln, men man har det ändå, både i dressyr och hoppning. I hoppning är det ju mer befogat. Men det är bara att säga samma sak om och om igen; går du i dina finskor med raggsockar?
 
Tycker det börjar bli lite tjatigt med dessa "paddtrådar" men kan inte låta bli att säga vad jag tycker. Förstår att många undrar om dessa paddar. Tycker faktiskt att det är något man får göra som man vill med och det inte är något man ska få "skit" för om man använder. Man ska inte döma på förhand utan man vet bakgrunden om "padden". Man kanske använder samma sadel på flera hästar, inte har råd att köpa en sadel som passar helt perfekt ( men som gör det med ett lyft "padd" under)eller så tycker man bara att det är snyggt eller att det är stötdämpande osv... Ska vi inte bli lika upprörda på dem som har fårskinnsinlägg i benskydden och runt sadelgjorden?? Nej sluta att dra alla över en kant och lägg ner så mkt energi på att klaga över något ni inte gillar!
 
Men det är faktiskt så att hästens rygg är mer utsatt för tryck och hårdare belastad än t.ex. benen är, angående att jämföra fårskinn under sadeln med fårskinn under senskydden... :smirk:
Det kan man liksom inte bortse ifrån. På andra delar av kroppen kan det vara okej att "fylla ut" med snygga detaljer, men just under sadeln ska man tänka till lite extra.

Men om man har provat ut sadeln med hänsyn till padden, då säger jag inget! :)
 
Jag har fårskinnspad och sadel som passar med paden. :) Utan paden blir sadeln en anings för vid, och jag tycker att den är så bra i övrigt att jag anser det helt OK. Sedan tycker jag det är snyggt med fårskinnspad så jag köpte en sadel som skulle passa med pad, bara för att få ha det :p och nu känns det som att hästen trivs bättre med sadel + pad än utan om jag ska vara ärlig. :D Klart det måste vara skönare för ryggen på den. :smirk:
 
Jag säger bara att om man har en välpassande sadel ska man inte ha det, det är ju onödigt att fylla ut då.
Om man köper för att kunna ha padd är ju det en sak, får ju själv rida med padd eftersom hästen inte haft några ryggmuskler what so ever. Så jag hoppas att du inte svarade till mig utan att veta vad jag tycker :smirk:
 
Precis som någon här skrev förut. De har ofta några sadlar som de har på alla pållarna. Därmed kan de justera passform från häst till häst med en padd. Har även hört kommentatorenrna (LP) säga att den här hästen har haft problem med ryggen en tid så nu har de en extra tjock fårskinnspadd för att skona ryggen. osv

Nåja. Som vanlig hobbyryttare ser jag inget skäl till att använda dessa paddar om man har en väl tillpassad sadel. Annars blir det för trångt. Men om man har en lite vidare sadel för att man räknar med att hästen ska sätta mer muskler så kan man rida med en padd så länge. Jag själv ser det dock bara som en temporär lösning. Jag köper hellre en sadel som ligger bra än att påta dit paddar under sadeln.. :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 647
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 152
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp