Paddockridning?

S

swing

Vad gör ni när ni rider i paddocken? och hur länge rider ni?

Tycker det är ganska tråkigt och vi gör nästan bara samma saker så roliga övningar hitåt!

Jag brukar: värma upp i trav och galopp (har skrittat ca 15 min till paddocken) skrittar på långa tyglar en stund och sedan sätter igång och jobbar, travar lite, rider på volten, lite tempoväxlingar och skänkelvikning, skrittar igen sedan samma igen kanske ev hoppar nåt hinder.
 
Sv: Paddockridning?

Jag tycker också det är ganska tråkigt att rida i paddocken, åtminstone om det blir för ofta. Så för tillfället tränar vi 2 dagar/vecka i paddocken och ca 30 minuter per gång.

Jag tycker det är roligast om man växlar mellan olika övningar. Jag bestämmer mig inte för att träna tex öppna/sluta i fjorton varv i rad, utan det kan bli öppna längs en långsida, vända rätt upp och skänkelvikning, några steg i sluta, volt, serpentiner, växla mellan öppna/sluta längs medellinjen, volt på dubbla spår osv. Och så kombinerar man det med tempoväxlingar och gångartsbyten. Lägger också in många pauser så hästen får skritta ett varv på långa tyglar mellan övningarna.

Ibland gör jag också mer specifika övningar, som att rida på fyrkant och öva fram-/bakdelsvändningar i hörnorna, och då brukar jag iaf göra några vändningar av varje sort innan jag avbryter och gör nåt annat. Sen kan man ju gå tillbaka till övningen igen. Några svängar här och några svängar där. Variation. ;)

Nu är jag absolut ingen expert på hur man bör träna, men jag tycker detta funkar bra. Varken jag eller hästen hinner bli uttråkade på 30 minuter. Brukar rida en liten sväng i skogen efteråt också, så pållen får sträcka på sig i traven lite. Och det är roligare att skritta av ute i skogen än på ridbanan.

Vet inte om det hjälpte dig nåt..? :p


Edit: Glömde säga att jag även varierar ridningen med träning för hand i paddocken. Övningarna är väl ungefär samma, men det är ändå inte riktigt samma grej att rida som att gå brevid.
 
Sv: Paddockridning?

Tack för tipsen! Jag försöker ett rida en gång i veckan i paddocken oftare tycker jag inte är roligt och brukar rida max 30 min.. Både hästen och jag tycker bättre om att flyga fram i skogen! Men det är en yngre häst som behöver träna lite i paddocken med.
 
Sv: Paddockridning?

Jag brukar rida mellan 45min-1 timma beroende på vad vi gör.

vi brukar träna på halter,igångsättningar och ridvägarna. Jag brukar ställa ut koner och rida slalom och så brukar jag rida på volter och i åttor. Sålänge min häst är på glatt humör och arbetsvillig så är det alltid kul att rida i paddocken
 
Sv: Paddockridning?

Rider dressyr i padocken,hoppar med..
 
Sv: Paddockridning?

Sällan mer än 1 timme. Om ens det. Och max 3 gånger i veckan. Varken jag eller häst uppskattar att jalla runt på sandigt 4-kantsspår. Ne ut i naturen i full kareta o leva livet ska det vara:bump:!
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 493
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 943
Senast: iNHALE
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 446
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp