Pälsproblem

MissFideli

Trådstartare
Abbie ser verkligen hemsk ut i pälsen! Den skivar sig över hela henne. Ett alternativ är som p_l trodde att det beror på låg luftfuktighet här hemma eftersom det blev markant sämre efter flytten.

Men vad kan man göra? Bad är tyvärr inget alternativ, Yoga blir skitsur och spöar upp Abbie.

Dom äter RC Fit 32, Abbie vägrar äta annat än torrfoder. Yogas skivar sig också, men hon har bättre pälskvalitet (mycket kortare) och hade stor hjälp av Furminatorn som tog bort massor av löst. Abbie fäller inte lika mycket just nu.

26240333.jpg

26240332.jpg


Jämför med när hon var yngre, superfin i pälsen då!
21473173.jpg
 
Sv: Pälsproblem

Ställ vattenglas i alla fönster, det gör susen för luftfuktigheten.
Det finns speciella grejer att hänga på element som man häller vatten i men ett glas med vatten på varje fönsterbräda fungerar lika bra.

Man kan givetvis ställa vatten lite varstans om katterna puttar ner ett vattenglas i fönstret, men om man ställer glaset över värme så avdunstar vattnet fortare och luftfuktigheter ökar fortare.
 
Sv: Pälsproblem

Alternativet är att köpa en luftfuktare. Brukar finnas på elgiganten och liknande. Dock är de väl lite dyra.
 
Sv: Pälsproblem

Beror det på låg luftfuktighet skulle jag också rekommendera luftfuktare. Pirjo har också haft lite liknande päls men den har blivit bättre av fiskolja men jag vet att det nog inte är helt lätt för dig att få i katten fiskolja.;)
 
Sv: Pälsproblem

Ställ vattenglas i alla fönster, det gör susen för luftfuktigheten.
Det finns speciella grejer att hänga på element som man häller vatten i men ett glas med vatten på varje fönsterbräda fungerar lika bra.

Man kan givetvis ställa vatten lite varstans om katterna puttar ner ett vattenglas i fönstret, men om man ställer glaset över värme så avdunstar vattnet fortare och luftfuktigheter ökar fortare.

Jag har en sån där som man hänger på elementet och som är fylld med 2 l vatten. Men det har inte gett nån skillnad alls %-mässigt i det rummet. Så jag är skeptisk. Riktiga luftfuktare kostar ju iaf 1000 kr och ska jag få riktigt bra resultat behöver jag nog flera=dyrt :crazy:
Men är det bara det problemet så får jag väl lösa det på sikt. Problemet är att det är samma problem året om, oavsett väder så jag är inte helt säker på att det är det enda problemet.
 
Sv: Pälsproblem

Beror det på låg luftfuktighet skulle jag också rekommendera luftfuktare. Pirjo har också haft lite liknande päls men den har blivit bättre av fiskolja men jag vet att det nog inte är helt lätt för dig att få i katten fiskolja.;)

Funderade ju på den där viacutan-liknande som finns i kapslar på Apoteket. Men hörde att den nog är bättre på torr päls?
 
Sv: Pälsproblem

Har läst någonstans där de gjorde tester på att få högre luftfuktighet. Hänga något på elementet gav inget resultat på själva luftfuktigheten i rummet. Luftfuktare kunde ge mögelproblem och i själva maskinen :crazy: var det bakterietillväxt som hette duga.

Jag och mitt minne kommer inte ihåg det viktigaste i testet, om vad de rekomenderade att man skulle göra i stället :angel: Sorry!
 
Sv: Pälsproblem

En sån här köpte vi till vår mamma, kostar 500,-
Funkade att öka luftfuktigheten i ett rum i alla fall.
Alstrar ånga som säkert kan ha visst underhållsvärde för katterna så om du lägger in den i kategorin kattleksak så kanske kostnaden blir något lättare att bära.


416034_c.jpg
 
Sv: Pälsproblem

Har läst någonstans där de gjorde tester på att få högre luftfuktighet. Hänga något på elementet gav inget resultat på själva luftfuktigheten i rummet. Luftfuktare kunde ge mögelproblem och i själva maskinen :crazy: var det bakterietillväxt som hette duga.

Jag och mitt minne kommer inte ihåg det viktigaste i testet, om vad de rekomenderade att man skulle göra i stället :angel: Sorry!

Nu har jag hittat att luftfuktare som inte värmer vattnet kan sprida legionella :crazy:
 
Sv: Pälsproblem

*viskar*... Jula-varuhus.

Himla bra idé faktiskt. Tror jag ska leta reda på den vi köpte, jag har nämligen < 20%RH hemma och det känns inge bra alls.

Det var inga problem med bakterieväxt i den, bara man diskar den noga mellan varven och inte låter hunden dricka ur reservoiren som vi gjorde :cool:
 
Sv: Pälsproblem

Dom äter RC Fit 32, Abbie vägrar äta annat än torrfoder.

Funderar lite på fodret, vår huskatt har riktigt dålig pälskvalitet (tunn och liksom "porös" päls som lätt bleks i solen), och det fodret är det som hennes päls blir bäst på. Å andra sidan, ryssen, som också har en tjock och lite fet päls (mer lik britterna), blir lite skivig med det fodret, så det kanske funkar bättre på katter med av naturen torr päls?

Tror inte luftfuktigheten spelar in - ryssen bor med jättehög luftfuktighet, pälsen är lika skivig för det.
 
Sv: Pälsproblem

Funderar lite på fodret, vår huskatt har riktigt dålig pälskvalitet (tunn och liksom "porös" päls som lätt bleks i solen), och det fodret är det som hennes päls blir bäst på. Å andra sidan, ryssen, som också har en tjock och lite fet päls (mer lik britterna), blir lite skivig med det fodret, så det kanske funkar bättre på katter med av naturen torr päls?

Tror inte luftfuktigheten spelar in - ryssen bor med jättehög luftfuktighet, pälsen är lika skivig för det.

Olika pälsar reagerar olika på luftfuktighet. Jag vet att en del som ställer ut väldigt mycket märker skillnad på pälsarna (det handlar alltså om perfektionister) mellan årstider och områden. De mest extrema kollar vad för väder det kommer vara när de ska ställa ut så att de vet hur de ska preppa pälsen.;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ett foder hemma som det är relativt viktigt att Abbie äter resten av sitt liv. Abbie tror jag dock har ett hemligt förhållande med...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp