Bukefalos 28 år!

Byta torrfoder till Hills j/d

MissFideli

Trådstartare
Har ett foder hemma som det är relativt viktigt att Abbie äter resten av sitt liv. Abbie tror jag dock har ett hemligt förhållande med en RC-agent, hon vägrar allt annat än RC Fit 32. Yoga är inte heller så lättflirtad, det jag får i henne förutom Fit 32 är Olivers. Abbie gillar inte Olivers, så det kan jag använda mig av vid ev övergång. Men hur 17 får jag Abbie att äta fodret?
Fodret det handlar om är Hills j/d som tydligen vetenskapligt motverkar artros, hon har artrosbildning i sina knän (väntat eftersom hon har patellaluxation) och det är ju förstås ganska viktigt att det inte blir för mycket så hon får ont.
Eller finns det nått tillskott man kan ge? Glucosamin påverkar väl inte nybildandet av artros? När vi löst problemet med hennes öga, kommer hon ev sättas på livstids Metacam för att röra sig ordentligt och stärka muskler och annat runt om (som hon faktiskt tappat en hel del av senaste tiden) men inte heller det påverkar ju nybildning av artros.
 
Sv: Byta torrfoder till Hills j/d

"Glukosaminerna ingår som en normal beståndsdel i ledbrosk och i ledvätska. Tillförsel av extra glukosamin som ett fodertillskott kan medföra ökad produktion av glukosaminer, proteoglykaner och hyaluronsyra. Den exakta verkningsmekanismen är inte känd, men en lindring av symtomen kan ses vid ledinflammationer." Saxat från apoteket.

Jag skulle testa med typ Seraquin. Jag ger det till min katt med patella och atrofisk muskulatur i bakbenen, och hon ser mycket bättre ut på det. Jag vet inte om det funkar för dig, men det kan ju vara värt att prova. Enligt min veterinär så skadar det inte iaf..

Ang maten, kan du inte blanda den med något hon gillar, typ lite yoghurt eller leverpastej och se om hon tycker den smakar bättre efter ett tag?
 
Sv: Byta torrfoder till Hills j/d

Jag fattar inte av din text om den motverkar artros eller inte? För det är det jag är ute efter. Jag har inga planer på att testa för att kolla, hon kommer få metacam för eventuell smärta och inflammation.
 
Sv: Byta torrfoder till Hills j/d

Där är jag lite osäker faktiskt. Men som jag har förstått det så är väl artros när ledbrosket slits ut eller försvinner helt, vilket kan skapa inflammationer i leden.

"Studier har visat att en högre koncentration av glukosamin ger en större brosktillväxt, en mindre mängd glukosamin ger en mindre brosktillväxt. För att stimulera dessa processer verkar det inte spela någon roll om ämnet produceras av kroppen själv eller om det intas som supplement, det viktiga är att det är närvarande i kroppen.
Det finns även ett annat ämne som samverkar med glukosamin. Kondroitin hindrar även befintligt brosk från att brytas ner och liksom glukosamin hjälper det även till vid nybildning av broskvävnad."

Så som jag uppfattar det av vad jag har läst mig till i ämnet så borde det hjälpa, men jag är inte helt 100 förstås, man vet ju inte hur säkra alla källor på nätet är. Veterinären borde veta iaf. Ring och fråga :idea:
 
Sv: Byta torrfoder till Hills j/d

I j/d ser det ju ut som att det är just glucosamin som är den stora skillnaden, och då finns det ju flera preparat att testa om du inte vill bråka med fodret. Jag ger seraquin, Hanoo äter det som godis :d.

Om RC passar damens gom bättre har de ju också ett ledfoder-mobility.
 
Sv: Byta torrfoder till Hills j/d

Fått tips om Aktiv Katt, eller det blir i så fall Aktiv Hund för vår del eftersom det är tabletter. Innehåller glucosamin samt mycket mer. Och i grunden taget från just RC's Mobility. Finns i pulverform också, men med torrfoder vette17... Hon får förvisso yoghurt dagligen, men jag vet inte om det går att lura damen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Abbie har tappat en hel del muskler nu under tiden hon har haft problem med ögonen. Det har resulterat i att hennes knän blivit...
Svar
13
· Visningar
2 485
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp