Pale Amber - Pershing

S

__Stilett__

min travare är e. Pale Amber - Pershing

jag undrar om ni känner till hästar med tex pale amber som pappa.
skulle vara kul o höra hur dom är i temperamentet, hur dom ser ut och vad det blivit av dom. Jag har personligen inte sett några här men jag har inte dom kontakterna.

Min är lite speciell i sitt temperament...o jag har hört (på ryktesväg?) att pale amber va lite speciell?

nyfiken.
 
Sv: Pale Amber - Pershing

Många i andra generationen efter Tibur är knepiga, tittiga, slår mm. Vet att det finns i alla fall en tränare som sa att han köper inga ettåringar med Tibur i stammen för han var rädd om personalen.
 
Sv: Pale Amber - Pershing

ja min är som sagt lite speciell också. Kan vara lätt i baken omedvetet tror jag. När han känner sig pressad/stressad. Blivit mkt bättre nu men i början så va han ganska svårläst i sitt beteende. Dessutom hade han en tendes att bitas i början vid nya sitationer. Ngt som dock nu har gett med sig helt och det gör han inte längre. Tror han börjar känna sig trygg nu eftersom han blivit så mkt bättre...men lite speciell är han allt. Ngt som dock gjort att jag fastnat extra mkt för just honom.

va en travgubbe som kan fram till mig på en tävling o fråga hur vi ens kunde sitta på "den dära med den där stammen"...o sedan har jag hört lite mera "rykten" så därför blev jag nyfiken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pale Amber - Pershing

Fridhems Ambra (e. Pale Amber) med 12 miljoner på kontot var inte den trevligaste :D har jag hört:angel:
 
Sv: Pale Amber - Pershing

Tibur avkommor har man ju hört en hel del om. Som du vet har våran Johan Pershing som morfar och Tibur som farfar men han är en riktig stabil herre som aldrig skulle kröka ett hår på en människa eller annat djur.

Fridhems Ambra som är nämd är väl ganska känd för sitt jättegosiga humör?

Kanske lite därför hennes första avkomma fick heta Fridhems Piraya? :rofl:
 
Sv: Pale Amber - Pershing

Hallojsan!
Jag tar hand och rider en häst efter Pale Amber.
Och ja, hon har väldigt speciellt temprament.
Dock är hon väldigt liten, ej färdig mätt, men gissar på att hon bara blir ponny.
Hon har sina egna idér för sig, ibland super stabil och snäll, och andra dagar bara hoppar omkring på bakbenen, går skänkelvikning baklänges. Helt okontaktbar helt enkelt. Men ändå helt underbar.
Vad har din häst för små bus och egenheter för sig då? :)

//Nikki
 
Sv: Pale Amber - Pershing

Hugger en knapp bara

Min Röda dam är också efter Pale Amber och hennes alla idéer och hyss skulle fylla en mindre bok. Hon är på väg att ge mig gråa hår ialla fall.

Den ena dagen är allt bra och lilla älsklingen är superduktig, för att hon nästa dag får ett utbrott över att behöva lämna hagen. Omväxlande humör och temperament är bara förnamnet:devil:

Har lite avundsjuk sett bilder och även film på _Stilett_ :s amberhäst. Ett superarbete har Ni gjort tillsammans
 
Sv: Pale Amber - Pershing

Om jag inte är helt fel ute är go on pale efter pale amber? Och det är ju en bra häst :)
 
Sv: Pale Amber - Pershing

Jag har en vallack efter Pale Amber. Var lite kul för jag gick hit just för att höra hur hans avkommor brukar bli och det som framkommit i tråden stämmer inte på min kille.

En liten tokstabil grabb som är så snäll så det inte är klokt. Accepterar alla konstigheter som händer utan problem. Blir knappt rädd för något och blir han det märks det bara på att han blåser lite. Spänner inte upp sig och stressar eller dummar sig. Var häromdagen ute och gick bland buskar och snår vilket resulterade i att det fastnade pinnar mellan bakbenen och i svansen och han stannade bara helt lungt och lär mig plocka bort dem.

Super snäll alltså och enligt förra ägaren så har han också varit snäll och emd tanke på att de som nästan helt okunniga på hästar både ridigt och kört honom så tvivlar jag inte på att han är cool.
 
Sv: Pale Amber - Pershing

Jag har en valack som är e. Pale Amber.
Han heter Noble Dot och är världens snällaste och underbaraste häst. 100% säker i alla tillfällen, kollar till och med innan han sätter ner hovarna om barn är i närheten. :) Jag har testat hur försiktig han är och han tittar verkligen efter! ( jag satte mig ner så att mina ben hamnade under magen på honom och jag bad honom gå framåt, han tittade mellan frambenen och på sidorna så att han kunde sätta ner bakhoven utan att göra mig illa :D ) Han är också oerhört lättlärd :) Han är mitt allt :love:
 
min travare är e. Pale Amber - Pershing

jag undrar om ni känner till hästar med tex pale amber som pappa.
skulle vara kul o höra hur dom är i temperamentet, hur dom ser ut och vad det blivit av dom. Jag har personligen inte sett några här men jag har inte dom kontakterna.

Min är lite speciell i sitt temperament...o jag har hört (på ryktesväg?) att pale amber va lite speciell?

nyfiken.
 
min travare är e. Pale Amber - Pershing

jag undrar om ni känner till hästar med tex pale amber som pappa.
skulle vara kul o höra hur dom är i temperamentet, hur dom ser ut och vad det blivit av dom. Jag har personligen inte sett några här men jag har inte dom kontakterna.

Min är lite speciell i sitt temperament...o jag har hört (på ryktesväg?) att pale amber va lite speciell?

nyfiken.


Jag har en valack efter Pale Amber med en nordsvensk bruks till mamma, och jag kan säga att han är minst sagt speciell. Han har förmodligen ADHD eller någon annan bokstavskombination. Kan vara jättesnäll ena dagen och superäcklig den andra. Vi fick honom gratis för över tre år sedan för att han var så knäpp, och många gånger har jag önskat livet av honom. Men samtidigt så kan han även vara väldigt go också. Upplever honom som intelligent men i grunden osäker. Och han kan inte ta ett nej, utan vill alltid ha sista ordet. Brukar vara jätteelak mot sina kompisar i hagen (egentligen fel att kalla dem för kompisar) han attackerar dem helt oprovocerat, och trotsar alltid flockledaren. Då får han stryk ett par gånger, håller sig i skinnet i två dagar och sen provocerar han igen tills han får stryk igen. Och så håller vi på. Men han har blivit oändligt mycket trevligare sedan vi fick honom. Nu är han inte elak mot människor längre, har i alla fall inte varit det på länge.

Har också hört en massa historier från travfolk om Pale Amber och Tibur, alldeles för många för att inte tro på dem, och med tanke på hästen jag har i hagen, så är jag övertygad om att det är sant att de lämnar avkommor med dåligt psyke. Om jag minns rätt så har Tibur över 900 avkommor varav Pale Amber har över 700, så det finns bevisligen tusentals hästar där ute med tveksamt temperament...
 
Tibur har närmare 1000 avkommor bara i Sverige. Nu är hans äldsta avkomma född 1970 och dom yngsta är födda 1991 så av naturliga skäl finns det inte allt för många kvar i livet.
Som morfar har han lämnat över 3000 avkommor och som farfar ännu fler.
Pale Amber har 346 avkommor i Sverige.
Nu är inte alla Tiburs eller Pale Ambers avkommor speciella i humöret men visst finns det en hel del.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Entourage
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 128
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp