Bukefalos 28 år!

Palmolja - har ni brukat kolla innehåll?

men faaaaaaaaaan. Jag har typ en kärleks-relation med popcorn, och det blir oftast Micro-pop (ekologiska dock), men finns jo palmolja i dom tydligen :(

Du kan poppa vanliga popcorn i micron.

Använd ett microsäkert kärl, med lock (det funkar med gladpack), på ca 2 l.
1 dl popcornkärnor
½ dl vatten
1-2 tsk salt
Kör på full effekt, tills det är 1-2 sek mellan poppningarna.
 
Men alltså. Det finns ju rätt mycket stek- och bakmargarin i affärerna. Naturligtvis har det ett samband med att produkterna faktiskt används för de tänkta ändamålen. Det är väl inte att förvånas över.

Fast de behövs ju inte, men marknaden saluför dom som ett bättre alternativ än smör, vilket är fel.
 
Jag äter tyvärr palmolja. Kan jag välja bordt det gör jag det. Men att få vegetariskt är mycket högre prio än att välja bort palmoljan.

Alla mina uteluncher antar jag innehåller en hel del palmolja :p
 
Försöker undvika palmolja så gott det går när det kommer till mat men erkänner att jag hade missat detaljen att det även finns i hygienartiklar, tvål och dyl. Får börja kolla det också då antar jag :down:

Jordnötssmör som det talats om finns det flera sorter som är utan palmolja, bl.a Kung markatta, Green choice och ICA's I love eco :)
 
Jaha. Min standard resefika kanelgifflar och maryland cookies behövde uppdateras; innehåller palmolja. Hittade lite annat gott. :)
 
Nu har det kommit larm från Livsmedelsverket om att palmolja är potentiellt cancerframkallande.

Själv har jag undvikit det av miljöskäl men nu finns det ännu större anledning att undvika det. Fast enligt Svenska Dagbladet finns det i nära hälften av våra livsmedelsprodukter.

Fick ett infall häromdagen och kollade jordnötssmör (som jag aldig köper) och där stod palmolja tydligt utmärkt som en beståndsdel.

Hur har ni tänkt fram tills nu - har ni kollat innehållsförteckningar?
Japp, sedan ganska länge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp