Bukefalos 28 år!

Palmolja - har ni brukat kolla innehåll?

Veganismen framställer sig själva som det enda rätta för en hållbar värld där inga produkter från djurvärlden är tillåtna, inte ens gödsel. Vad skall de då gödsla med, konstgödsel? Vad skall alla kläder o skor tillverkas av, petroleumprodukter?
Nå, självgoda är vi väl lite till mans. Jag känner därutöver inte igen din bild. Jag skulle inte oroa mig för den närmare framtiden i dina kläder.
 
Veganismen framställer sig själva som det enda rätta för en hållbar värld där inga produkter från djurvärlden är tillåtna, inte ens gödsel. Vad skall de då gödsla med, konstgödsel? Vad skall alla kläder o skor tillverkas av, petroleumprodukter?
DU kan mycket väl gröngödsla.

Och vad gäller monokulturer får du nog plocka fram statistik på att det odlad för veganer och inte för foder. Veganer är inte heller ensamma om att konsumera ökända grödor som kaffe och bananer.

Det är en mycket, mycket liten del av animalierna som framställs enbart på bete och varje animalisk kalori kostar ca tio kalorier från vegetabilier eller andra animalier plus energin att frakta fodret till djuren. Huvuddelen av all soya som produceras används till foder.
 
Jag motsätter mig starkt påståendet om att veganer/vegetarianer är större miljöbovar än köttätare.
Jag är vegetarian och äter precis samma mat som jag gjorde innan jag blev vegetarian, minus kött, mjölk, smör och ägg.
Margarin köper jag aldrig, jag äter knappt ersättningsvaror heller för den delen. Hur jag idag skulle vara en större miljöbov än tidigare har jag svårt att se eftersom ett kilo kött per automatik kostar mer på klimatet än en sallad gör. Jag gör medvetna val när jag handlar allt ifrån tandkräm till grönsaker.
 
Jag försöker välja bort. Men finns saken jag vill ha endast med palmolja får det vara så.

Herregud man kan få cancer av allt. Det kommer på tapeten några månader sen är det bortglömt och det kommer något nytt farligt.

Dock är det väl känt sen länge att just palmolja är skit överhuvudtaget.
 
Jordnötssmör är det enda jag har varit riktigt noga med någon längre tid, men på senaste har jag blivit mer noggrann även när det kommer till andra varor.
 
Jag har försökt undvika palmolja av miljöskäl och fortsätter av den anledningen att undvika det. Cancer får man ju av allting numer, orkar inte med den skrämselpropagandan mer. För ett tag sedan fick man cancer av kanel, vilket visade sig vara om man endast äter flera kilo varje dag och vem fan gör det då?

Det är så mycket skrämsel överallt, jag pallar inte. Miljön däremot försöker jag vara petig med.
 
Jag har försökt undvika palmolja av miljöskäl och fortsätter av den anledningen att undvika det. Cancer får man ju av allting numer, orkar inte med den skrämselpropagandan mer. För ett tag sedan fick man cancer av kanel, vilket visade sig vara om man endast äter flera kilo varje dag och vem fan gör det då?

Det är så mycket skrämsel överallt, jag pallar inte. Miljön däremot försöker jag vara petig med.
Jag har också lättare för att bli motiverad att göra rätt av miljöskäl än av cancerrisk.

Om vi undantar rökningen. Jag slutade röka för många år sedan eftersom det är så himla ohälsosamt, men jag planerar att börja igen när jag har fyllt 70.
 
Jo tack..

Detta:
132f5fc4ca961b2d14b9b080df6da1d0.jpg


...skövlas till:

willmardef.jpg


...med en halv miljon hektar per år.

Helt J..a galet. Vi äter o handlar inte varor med palmolja o när jag ser bilden är jag mycket tacksam över mitt val . Det är inte klokt!!!
 
Jag har undvikit så gott det går i flera år på grund av miljöskäl, men det finns onekligen i många produkter och har blivit en morot för mig att laga mycket från grunden. Är det så att det numera inte får döljas under namnet "vegetabilisk olja" är det toppen! Hade helt missat täcknamnet i tvål, så nu ska jag ta tag i den biten, tack buke.
 
Nä, allt i glassen reduceras ner till grundingredienserna. Har svårt att tro att det är vetemjöl i själva glassbasen faktiskt. ;)
Cookie Dough:
GRÄDDE (27%), vatten, kondenserad SKUMMJÖLK, socker, VETEMJÖL, brunt socker, ÄGGULA från frigående höns, MJÖLKFETT, vegetabiliska oljor (SOJAOLJA, kokosolja), ÄGG, kakaomassa, fettreducerat kakaopulver, vaniljextrakt, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, karragenan), melass, salt, naturlig SMÖRAROM, kakaosmör, naturlig vanilj arom, naturlig farinsocker arom med andra naturliga aromer, emulgeringsmedel (SOJALECITIN).
Som jag sa, jag har ingen aning. Det där med kaksmulorna var bara en tanke.

En annan tanke är att de använder den utanför Europa. De skriver på sin svenska facebook att glassen som säljs i Europa inte innehåller palmolja.

Men på twitter hittar jag det här:

Vegan Juggernaut Ⓥ‏ @veganjuggernaut
@benandjerrys Just heard Unilever is sourcing sustainable palm oil. Is this true and are you using this for your non-dairy ice cream?


som svar till @veganjuggernaut


Ben & Jerry's‏ @benandjerrys

@veganjuggernaut If there is any palm oil used for an inclusion, we get certification from the supplier that it's a sustainable source.
 
En annan tanke är att de använder den utanför Europa. De skriver på sin svenska facebook att glassen som säljs i Europa inte innehåller palmolja.
Jo jag reagerade också på att de specificerade europa i sitt inlägg så jag antog att de listas för att de använder det i exempelvis USA.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp