Päls som tovar sig - vad göra?

Alltså, jag ger snart upp på min katt och hans päls. Spelar ingen roll hur mycket jag borstar, det tar ett par timmar så har han stora tovor i armhålorna, på magen och runt öronen.

Han har kattlucka och kommer och går som han vill och missar jag en enda dag av borstning blir det totalt kaos. Har aldrig varit med om en snabbare process, mina perserkatter var inte i närheten av denna djävulspäls!! Under sommaren har det inte varit några problem, utan bara på vintern. Han blev ett år gammal i somras och första vintern bodde vi i lägenhet så detta är nytt för både katten och mig.

Vad är tricket? Jag klipper bort i den mån jag kan, och han tillåter, men vissa tovor är så nära huden att jag inte vågar klippa bort dem. Jag klipper lite och sen nystar jag upp tovorna när de är sådär, men han blir ju som en liten haj och bits. Han hatar det verkligen! Och jag kan ju inte raka av all päls på honom heller, han är ju ute om dagarna.

Vad gör jag?

Det enda tippset att slippa kladdar är att klippa bort pälsen där det tovar sig mest. Och klippa innan pälsen blir för lång efter klippning. Hålla efter längden. Långhårig päls är nog inte optimal päls för ute katt med tanke på tovor. Men de är vackra
 
Det enda tippset att slippa kladdar är att klippa bort pälsen där det tovar sig mest. Och klippa innan pälsen blir för lång efter klippning. Hålla efter längden. Långhårig päls är nog inte optimal päls för ute katt med tanke på tovor. Men de är vackra
Jag skaffade honom när jag bodde i lägenheten och bara hade torpet som fritidsfastighet. Då var vi här på helgerna och när jag var ledig och då var det ingen fara. Sen fick jag för mig att vi skulle flytta ut på torpet och det gick jättebra tills vintern kom. Det är vintern som ställer till det, på sommaren är han faktiskt väldigt fin i pälsen. Han är ju svartvit och den svarta pälsen tovar sig inte, bara den vita som är under magen. Jag köpte en klippare förra året och tänkte att jag skulle klippa, men jag har hållit det någorlunda i form ändå. Men inför nästa vinter ska jag garanterat klippa bort det. Tyvärr sover han en del i stallet och ute så jag vill ju inte att han ska vara helt kal, men det slutar han kanske med och kommer in ifall han fryser.
 
Man tar de värsta en bit i taget, oftast tyks tovorna störa katten mindre än hussar och mattar till katten.
 
Jag skaffade honom när jag bodde i lägenheten och bara hade torpet som fritidsfastighet. Då var vi här på helgerna och när jag var ledig och då var det ingen fara. Sen fick jag för mig att vi skulle flytta ut på torpet och det gick jättebra tills vintern kom. Det är vintern som ställer till det, på sommaren är han faktiskt väldigt fin i pälsen. Han är ju svartvit och den svarta pälsen tovar sig inte, bara den vita som är under magen. Jag köpte en klippare förra året och tänkte att jag skulle klippa, men jag har hållit det någorlunda i form ändå. Men inför nästa vinter ska jag garanterat klippa bort det. Tyvärr sover han en del i stallet och ute så jag vill ju inte att han ska vara helt kal, men det slutar han kanske med och kommer in ifall han fryser.

Det låter som att pälsen är torr eftersom det är på vintern den tovar men på sommaren är den bra. Jag tror också att annan mat kan hjälpa.
 
Jag öppnar upp denna tråden igen för jag blir helt knäpp på dessa tovor. Hur gör människor med långhåriga utekatter? Eller är det bara min som har världens sämsta päls? Jag har ju bytt till ett foder veterinären rekommenderade och kan fick dessutom kattungefoder ett tag i somras när han rasade i vikt för att han jagade och var ute så mycket.

Förra helgen var jag på spa och han var hemma med tillsyn själv. Så har jag spenderat hela veckan att röja upp pälsen för att han inte blev borstad på ett par dagar. Åker iväg och är borta fredag och lördag denna helgen då jag åkte Tjejvasan och kommer hem inatt till en katt som är helt igentovad på magen. Började nysta upp lite imorse och fick bort någon tova, men känner att jag inte pallar mer. Hur kan kattens pälsvård daligen ta mer tid än vad hästarna gör tillsammans liksom?? Jag kan ju inte raka ner en katt som är ute så mycket som han är. Han älskar dessutom att vara ute och det vill jag ju inte ta ifrån honom då vi ju bor så bra.

Just nu tänker jag att jag behöver åka in till veterinären och få lugnande så att jag kan raka bort all päls på magen och vid öronen för han är ju allt annat än beskedlig när jag ska pilla med tovorna.
Min lurviga hade jag med mig när jag bodde och jobbade på hästgård under ett par år, och hade skog, åkrar och stall kring hörnet. Var ute och traskade långa rundor, gick omkring i halm och hoppade över (och i) bäckar osv. Hemma i "stan" har vi också skog i anslutning till tomten. Han var och är mest ute. Men han får aldrig tovor! :love: Är han blöt om magen när han kommer in är det bara att torka av och så när den torkat helt är den mjuk och fluffig igen.
(kan inte påstå att jag varit särskilt noga med pälsborstandet.. :angel: det har snarare blivit någon gång då och då "bara för att") Och har aldrig ens sett en hårboll. Fäller knappt någon päls alls. Antar att den blåser bort i skogen eller något, haha :rofl:
IMG_20161127_125402.jpg
 
Jag har två ragdolls varav den ena får såna jobbiga dreads ffa på vintern. Jag känner igenom pälsen flera gånger i veckan och klipper så fort det blir minsta lilla tova. Hon har dessutom varit väldigt dålig i magen en längre tid och pälsen har varit katastrof´, mycket att klippa nästan varje dag. Nu har jag fått bukt på magen och pälsen är mycket, mycket bättre. Sen har jag en annan ragdoll, han har inte en rastypisk päls, han är snarast som en fårskinnsfäll luriv och luddig och nästan lockig, men han har aldrig haft en tova.

Kattpojken:
25024553_308863559618355_1424243255939170304_n.jpg


Kattfröken:
21434070_472507493105870_3298717174624944128_n.jpg
 
Jag skaffade honom när jag bodde i lägenheten och bara hade torpet som fritidsfastighet. Då var vi här på helgerna och när jag var ledig och då var det ingen fara. Sen fick jag för mig att vi skulle flytta ut på torpet och det gick jättebra tills vintern kom. Det är vintern som ställer till det, på sommaren är han faktiskt väldigt fin i pälsen. Han är ju svartvit och den svarta pälsen tovar sig inte, bara den vita som är under magen. Jag köpte en klippare förra året och tänkte att jag skulle klippa, men jag har hållit det någorlunda i form ändå. Men inför nästa vinter ska jag garanterat klippa bort det. Tyvärr sover han en del i stallet och ute så jag vill ju inte att han ska vara helt kal, men det slutar han kanske med och kommer in ifall han fryser.

Tycker att du gjort ett bra val att bo i torpetMysigt att sova i stallet. Det gjordemina föräldrars en katt ibland. Men katten behöver inte vara hel naken utan några cm päls där det tovar sig. Så är det lättare att gre. Tycker att det varit svårare att gre ut tovor när pälsen är helt utväxt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det är så individuellt. Min Soda fick sjukt med tovor av inget. Mjuk, silkig fantastisk päls - men tovade sig hopplöst.

Min ragdollfröken tovar aldrig. Ever och oavsett. Tydligen ganska typiskt ragdoll.

JAG kan inte känna eller se någon skillnad på hennes päls och hur Sodas päls var, men den ena tovade på en kvart (på riktigt) och den andra aldrig någonsin.

De som bara tovar skulle jag klippa ner.
 
Det låter som att pälsen är torr eftersom det är på vintern den tovar men på sommaren är den bra. Jag tror också att annan mat kan hjälpa.
Det är väl snarare så att det är mer blött ute på vintern och att pälsen tovar sig mer därför. På sommaren fastnar det ju grejer i pälsen som tovar sig om man inte plockar bort det, men jag plockar ju bort det.

Det är inte problem med hela hans päls heller, utan bara med den vita som är mer som ull än päls.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ull tovar sig ju mer än täckhår. Så det är ju inte så konstigt. Jag hade provat att ge nåt lite extra tillskott för pälsen just på vintern utöver att torka pälsen och sköta om den oftare just på vintern. Om katten redan får ett bra kvalitetsfoder hade jag gett t.ex. äggula ibland om katten äter det. Om katten får ett bra foder hade jag kollat om det finns nåt bra foder speciellt för långhåriga katter eller liknande som innehåller mer sånt som är bra för pälsen.
 
Vissa katter får mer tovor än andra. Tack och lov får mina ragdoll aldrig Det.
Låter som du får klippa ner pälsen lite nu.
 
Det är väl snarare så att det är mer blött ute på vintern och att pälsen tovar sig mer därför. På sommaren fastnar det ju grejer i pälsen som tovar sig om man inte plockar bort det, men jag plockar ju bort det.

Det är inte problem med hela hans päls heller, utan bara med den vita som är mer som ull än päls.
japp och när de sätter/fäller ny päls gissar jag oxå, har en långhårig blandras som för det mesta inte behöver borstas *pust* men just vår & höst när hon "fäller" då får hon oxå tovor och blir de för illa får jag ta saxen och klippa bort - som tur var är hon snäll och accepterar att man gör det och brukar vara lite - att hon både gillar och ogillar det. det med pälsglans till katter ska jag kolla upp! :D
 
Alltså, jag ger snart upp på min katt och hans päls. Spelar ingen roll hur mycket jag borstar, det tar ett par timmar så har han stora tovor i armhålorna, på magen och runt öronen.

Han har kattlucka och kommer och går som han vill och missar jag en enda dag av borstning blir det totalt kaos. Har aldrig varit med om en snabbare process, mina perserkatter var inte i närheten av denna djävulspäls!! Under sommaren har det inte varit några problem, utan bara på vintern. Han blev ett år gammal i somras och första vintern bodde vi i lägenhet så detta är nytt för både katten och mig.

Vad är tricket? Jag klipper bort i den mån jag kan, och han tillåter, men vissa tovor är så nära huden att jag inte vågar klippa bort dem. Jag klipper lite och sen nystar jag upp tovorna när de är sådär, men han blir ju som en liten haj och bits. Han hatar det verkligen! Och jag kan ju inte raka av all päls på honom heller, han är ju ute om dagarna.

Vad gör jag?

Lämna in han på helklippning en eller två gånger per år. Det är inte dyrt. Har han kattlucka han han gå in om han fryser?

Eller testa att ge honom mjau blötmat kan göra mycket för pälsen. Eller MUSH köttbullar. Katter ska helst inte äta torrmat utan rent kött.
 
Lämna in han på helklippning en eller två gånger per år. Det är inte dyrt. Har han kattlucka han han gå in om han fryser?
Ja, han har kattlucka in i huset så han kan komma in och lägga sig i sängen även om jag inte är hemma. Problemet är att han gillar att vara ute och han ogillar värme. Eldar jag lite för mycket inne går han ut och lägger sig i uterummet. Där ute kan han ligga även när det är många minusgrader.

Jag vill att han ska vara tålig och vilja vara ute mycket. Han är ju till för att ta möss mm så poängen är ju att han ska vara ute och jaga, inte ute och frysa så han vill gå in.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja, han har kattlucka in i huset så han kan komma in och lägga sig i sängen även om jag inte är hemma. Problemet är att han gillar att vara ute och han ogillar värme. Eldar jag lite för mycket inne går han ut och lägger sig i uterummet. Där ute kan han ligga även när det är många minusgrader.

Jag vill att han ska vara tålig och vilja vara ute mycket. Han är ju till för att ta möss mm så poängen är ju att han ska vara ute och jaga, inte ute och frysa så han vill gå in.

Toviga katter fryser lättare dock. Så han kommer inte nödvändigtvis blir mer frusen av att få pälsen nedklippt till en hanterbar längd. Han behöver ju inte rakas ner så han är nakenkatt mitt i vintern.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 052
Katthälsa Min långhåriga katt (Norsk Skogkatt) får väldigt sällan (om ens någonsin) tovor i sin fantastiska päls, utom på magen, just där hon blev...
Svar
6
· Visningar
1 091
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
8 404
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 519
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp