Pannlugg el glasögon

ylvaaskersund

Trådstartare
Vad tror ni? Ser en häst sämre när man rider om hästen har en låång grov pannlugg? På sommaren har den ju en antiflugfunktion men hur påverkar det sikten för hästen? Vad tror ni?
 
Sv: Pannlugg el glasögon

Om den är extrem kanske det blir lite sämre sikt, men annars ser de igenom. Har själv provat att kika under isisens tjocka man och man ser faktiskt mycket mättre än vad man tror. Oftast hänger den ju inte lika tjockt över ögonen heller eftersom de sitter på sidorna och lite ut. Så de ser nog rätt bra.
Om hästen dessutom har en riktig bamselugg så är den ju van vid det. Men skulloe man sätta på en peruk framför ögonen på en häst som aldrig haft lång lugg kanske den skulle reagera. Vet inte alls, men skulle kunna tänka mig det iaf.:p
 
Sv: Pannlugg el glasögon

När man rider åker manen för det mesta åt sidorna, alltså delar på sig så - ja - de ser ändå-
 
Sv: Pannlugg el glasögon

jag tror inte det påverkar hästens syn nämnvärt, faktiskt. jäför me människor som har långt hår, oftast ser man rätt bra även om man har lite hår i ögona:)
 
Sv: Pannlugg el glasögon

JAg har märkt att om jag flätar kallblodets långa & tjocka pannlugg vid hoppning så har han lättare för att taxera hinderna & vägrar inte.

Hoppar jag med utsläppt pannlugg så är han mycket mer tveksam.
 
Sv: Pannlugg el glasögon

om hästen ska gå med flughuva tkr ajg nog att denna borde förbättra synen väldigt mkt! lixom 2 extra ögon! :O

79442_1205854707.jpg

hehe (OBS litet av ett skämt inlägg :P)
 
Sv: Pannlugg el glasögon

om hästen ska gå med flughuva tkr ajg nog att denna borde förbättra synen väldigt mkt! lixom 2 extra ögon! :O

79442_1205854707.jpg

hehe (OBS litet av ett skämt inlägg :P)

Jag har en fjordhäst som har både lång och tjock lugg. Jag är helt säker på att min häst inte ser speciellt mycket under sin lugg. Vi är tvugna att leda han i grimman när vi går in och ut ur stallet annars går han rätt in i stalldörren. Det har hänt många gånger och det blir en rejäl smäll. Så jag tycker synd om han då.
När man rider brukar luggen dela sig och då har han inga problem att se. Däremot när jag hoppar flätar jag alltid en fläta av luggen det känns lite säkrare då.
En rejäl pannlugg tillhör rastypen för fjordhäst och hans lugg är vacker. Jag skulle aldrig få för mig att klippa den.
 
Sv: Pannlugg el glasögon

sen måste man ju också ta hänsyn till att så länge luggen håller sig i pannan ser hästen utmärkt, eftersom den monokulära delen troligtvis är av majoritet när hästen ser världen ;) däremot kan jag tänka mig att den orsakar problem precis som ni säger, när hästen ska hoppa eller genom en stalldörr, eftersom det binokulära synfältet är till störst användning då ;)
 
Sv: Pannlugg el glasögon

Om hästen har låång grov man som du säger så får hästen lite sämre sikt. När man flätade nordisens pannlugg, så blev det som en helt ny värld och han blev rädd för saker som han gått förbi hundra gånger innan. Så skillnad är det faktiskt, men de är nog rätt vana om de haft så i hela livet;)
 

Liknande trådar

Utrustning Rida med halsring Hur påverkar en stel, rund halsring jämfört med ett mjukt rep? Fördelar och nackdelar? Vilken ger tydligast signal...
Svar
8
· Visningar
786
Senast: Plantan
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 022
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 932
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 798
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp