Bukefalos 28 år!

parkering hästläp & allemansrätt

jennyjenny

Trådstartare
Hej
Eftersom jag har 30 min på asfaltsväg till närmsta bra ridvägar tänkte jag lasta hästen och köra dit istället. Det finns en ordninggjord parkeringsplats för besökare i skogen och där tänkte jag ställa mig. Så på den platsen kommer jag definitivt inte att stå ivägen för någon. Däremot kommer jag att ta upp större plats än en vanlig bil.
Jag har planer på att åka till andra fina ställen för att rida. Härligt att uppleva naturen nu när våren kommit igång :love: . Vad har jag gör rättigheter och skyldigheter med mitt stora ekipage? Naturligtvis att inte stå ivägen för passering, men i övrigt? Får jag ställa mig på vilken parkering som helst ex hembygdsgård eller skjutbana så länge de inte har förbudsskyltar mot externa ekipage? Jag har ställt mig på dessa platser flera gånger tidigare bara med bil då jag har promenerat med min hund, men bil med hästsläp är mycket mer provocerande, skulle jag tro. Och eftersom jag bor i Halland kan jag åka till Hallands ridled om jag hittar bra platser att ställa bil&släp. Får jag stå på fickor på skogsbilvägar ?
Vad tror ni?
 
Sv: parkering hästläp & allemansrätt

Jag har också ganska långt till närmaste skog !
Jag kommer att lösa det så att "nån" får köra oss till skogen
sen får "nån" köra hem och jag rider i skog och sen hem !!
Jag vet tyvärr inte reglarna för parkering med släp...
Bara man inte står i vägen för någon ,så borde man väl få parkera !

Hej från Hambo
 
Sv: parkering hästläp & allemansrätt

Det här skulle jag också väldigt gärna vilja ha svar på! Jag har precis samma problemn som du och har ofta funderat på vad som är tillåtet när det gäller parkering med hästsläp.

Hoppas någon annan här vet!
 
Sv: parkering hästläp & allemansrätt

Allemansrätten ger dig ingen som helst rätt att varken köra eller parkera med motorfordon på andras mark. Det är upp till markägaren att avgöra om du får stå där eller inte. Tänk på att det som vissa tar som parkeringsfickor på skogsvägar egentligen är vändplatser!

Jag skulle fråga markägaren.
 
Sv: parkering hästläp & allemansrätt

OK då gäller det att hitta markägaren och hoppas han/hon är vänligt inställd till hästar.
Där jag parkerade idag finns parkeringsplats för besökare i skogen med förhållningsorder om att man inte får stå ivägen för ev timmertransporter ut från skogen så där stod jag bra.
Eller så får jag göra som Hambo och ha någon att lämna av mig, men som måste hämta mig också. Tur det finns mobiler och snälla äkta makar ;-)
 
Sv: parkering hästläp & allemansrätt

Gå in på Naturvårdsverkets hemsida och läs om terrängkörningslagen. Det rätar nog ut en del av dina frågetecken. Kan du välja parkeringar där du har möjlighet att fråga om det är ok är det att föredra. Som du säger, alla är inte så positivt inställda till hästar och hästfolk, men de brukar ändra sig när man pratar med dem och städar upp efter sig!

Lycka till!
 
Sv: parkering hästläp & allemansrätt

Jag brukar ställa upp på en rastplats vid skogen jag rider i.

Egentligen är parkeringen den lilla biten, om man ser till ridning i skogen. Där finns många frågetecken, eftersom man inte får rida där man kan anses förstöra. Hos oss får man ännu så länge rida på skogsvägarna, men inte off-road s a s.

På iordningställd parkering kan jag inte tänka mig annat än att du tillåts parkera, så länge du inte blockerar övriga ekipage. Om någon hade tagit upp diskussionen med mig när jag stod där, hade jag försökt lösa det hela på plats.

Att prata med övriga som ställt sina bilar, hälsa vänligt och låta hästen "prata lite" med de man möter tycker jag har gjort stor skillnad, folk blir avigt inställda till det de inte känner sig delaktiga i. Nu är det bara trevligt att träffa häst och ryttare, då kan man ju passa på att klappa den fina hästen lite...
 
Sv: parkering hästläp & allemansrätt

Lambi: Det var bra läsning på naturvårdsverkets hemsid, men jag har ju inte tänkt att köra på annat än vägar. Det verkade mest handla om att inte köra där det inte finns vägar och det gör jag ju varken med eller utan hästsläp.

Lovisaleonora: Jag rider än så länge bara på bilskogsvägar eller före detta bilskogsvägar så jag håller mig långt från planteringar osv. Men visst är det känsligt, detta med att rida på annans mark.
Visst är det så att med schysst attityd kommer man långt och prata trevligt med folk betyder nog mycket.

Jag kom på en bra lösning som är att jag har Hallands ridled några mil från mig och för lite längre ritter är det allra bästa att komma överens med någon av höbönderna om att få parkera hos dem mot en liten avgift och då rider jag enbart där det finns avtal om ridning med markägarna.
Men jag vill gärna rida på närmre håll också och då får man tänka till med sin parkering.
 
Sv: parkering hästläp & allemansrätt

Nej inte köra, men kanske köra av och parkera i "lämplig ficka" som du skrev! Då får man också tänka sig för, liksom om vägen är privat.

Det ordnar sig säkert för dig, du verkar helt klart som en ansvarsfull person! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 659
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har så många funderingar och ingen aning om vad jag ska ta mig till. Ska försöka förklara.. Jag har tidigare haft några...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp