Bukefalos 28 år!

Parningsavgift

S

Smillan

Har ju tänkt att para min vovva i början av nästa år.
Så därför har jag börjat kolla upp olika hanar som kan vara aktuella.

Vill ju ha en så bra kombinaton som möjligt.

Hur ska jag göra när den jag är mest intresserad av vill ha priset för 1 valp.

Rasklubben rekomenderar 1000 kr i parningsavgift å sen 750 kr per valp.

När dom vill ha så mycket så känns det inte seriöst.
Hanen är inte speciellt meriterade eller något.
Det ända han är så är det mh testad.

Eller ska jag försöka få dom att gå ner i pris..
Kanske dom strula när det väl är dags.
Eller fortsätta leta vidare.
Det finns många snygga å trevliga hanar att välja på.
 
Sv: Parningsavgift

På katter betalar man oftast 1000:- i parningsavgift och 800:-/unge eller ett enhetspris på drygt 4000:- oavsett antal ungar.

Att försöka få dom att gå ner tycker jag är lika oseriöst, det är ägarna som värderar sin hane. Sen är det upp till ägarna till tikarna att avgöra att om det är för högt eller för lågt. Men att försöka övertala dom att sänka, nej !

På katter kostar ofta omeriterade hanar lika mycket som meriterade hanar. En omeriterad hane kan nedärva sig bättre än en meriterad och det är ju ändå det man betalar för. Vad som kommer ut, inte vad hanen har gjort.
 
Sv: Parningsavgift

SKK har ett särskilt "Parningsavtal" som går att ladda ned från nätet. Om ni fyller i det INNAN parningen, och är överens om betalningen, så ska det väl knappast bli några problem sedan.

Men om du är osäker betr. den utsedda hanen, så utse en "reservhane" också.
 
Sv: Parningsavgift

Jag tycker inte alls det är mycket begärt, att få lika mycket som en valp kostar.

Du skriver ju själv att du anser han vara bäst lämpad. Då är det väl bara acceptera priset eller leta vidare.



Jag skulle själv velat ha priset för vad en valp kostar eller en valp.
 
Sv: Parningsavgift

Det är inte ovanligt att hanhundsägaren vill ha en parningsvalp. Att istället vilja ha pengar motsvarande en valp tycker jag inte är oskäligt. Jag funderar mer på varför du har valt just denna hane, hans enda "merit" är tydligen att han är MH-testad. Kanske känner du hanen, och vet därmed att han har bra anlag för sin ras även om han inte har några oficiella meriter. Om så är fallet borde inte priset avskräcka, det är ju knappast ocker. Har du valt hane enbart för att han finns nära och har ett OK MH-test tycker jag att du har valt hane med för få kriterier. Hanen ska ju komplettera din tik både fysiskt och mentalt, och man bör känna hunden väl och vara erfaren själv för att kunna bedöma det utan att ha opartiska domarutlåtanden.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Parningsavgift

Inte jag heller tycker det låter oskäligt med ungefär med en avgift motsvarande en valp. Däremot hade jag aldrig gått med på ett sådant avtal om utifall det bara blir en valp.

Jag tycker att du skall få dom att gå med på det rasklubben rekommenderar (alt. parningsvalp) om hanen inte har något extra speciellt som du vill åt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 357
Senast: dobbis
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 597
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Ni som föder upp hundar. Hur gör ni när ni säljer? Hur väljer ni era köpare menar jag? Är det den som betalar handpenning först som...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: fijja
·
A
Övr. Hund Jag har min yngsta vovve på halvfoder.. Om hon visar sig vara frisk å kry och gör ett bra mh och korning så ska ju hon bli mamma(jag ska...
Svar
3
· Visningar
767
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp