Parodontit

Mynta2

Trådstartare
Hur vanligt är det bland katter ? Min vildkatthona har dragit alla tänder utom 2st. Detta pga tandköttsinflammation från början. Då fick hon troligtvis Praodontit. Min gamla hane ( snart 14 år) tappar tänder, men extremt långsamt, har nog gjort det i ett par år. Han har friskt tandkött...men en efter en tand försvinner. Numera har han inga huggtänder kvar, men dock friskt tandkött. Det har inget med hans ålder nu att göra, utan detta började för längesedan. Han har inte dålig andedräkt som honan hade.

Vad finns det mer för saker som gör en katt tappar tänderna, fast dom har friskt tandkött ? Min vet sa parodontit, men det kan aldrig stämma. JAG själv är diagnostiserad med Parodontit, så jag vet ju hur sjukdommen funkar...fast på människor. Men så olik med ett djur kan den knappast vara.
 
Sv: Parodontit

Det är ganska vanligt med FORL (feline odontoclastic resorptive lesions) på katt, vilket innebär att roten bryts ned och tanden tillslut lossnar. Man vet inte varför vissa katter drabbas, men man brukar dra ut/kronamputera drabbade tänder för att minska kattens lidande.
Ibland märks det bara att katten får färre tänder med tiden, men ofta ses även gingivit och ev smärta/inappetens.
Hos veterinären kan de känna efter "hål" under tandköttskanten men bästa sättet att diagnostisera är att röntga tänderna.

Parodontit är vanligare på hund än på katt.
 
Sv: Parodontit

Det är nog ganska vanligt tror jag. Och ju äldre katten blir desto vanligare blir det, och katterna lever ju längre och längre nu för tiden.
Min gammelkatt, 17 år iår, har bara tio tänder kvar. En del drogs ut pga parodontit(eftersom vävnaden runt tänderna bryst ner (eller hur det nu var) börjar tänderna sitta löst, och då anser man att det inte är nån ide att spara dom), en del på grund av FORL, och andra hade ramlat ut innan han togs till veterinären.
Min yngre katt, 9 år iår, har alla sina tänder kvar, och har fina tänder än så länge. Bara lite tandsten som ryker när vi åker till veterinären en gång om året...
 

Liknande trådar

Katthälsa Tänkte dela med mig av lite bilder. Nu är det konstaterat att alla mina tre katter är drabbade av FORL/TR (tandresorption). Det finns...
Svar
18
· Visningar
20 561
Övr. Katt det är så att vi just flyttat till ett hus på landet och har i flera månader sett en liten mager och tuffsig kisse sitta mitt inne i en...
2
Svar
31
· Visningar
2 787
Senast: Gullan86
·
Övr. Katt Jag har tagit hand om en fd vildkatt. Problemet är att hon säkert har tandsten eftersom hon har dålig andedräkt. Jag såg idag också när...
Svar
9
· Visningar
1 156
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp