Bukefalos 28 år!

Pass när nyköpt häst kommer in i Sverige.

Sammet

Trådstartare
Hur funkar det nu?
(Dålig på passfrågor).

Om jag köper häst från Finland, var och när ordnar jag pass till min häst?
I Finland innan hästen kommer in i Sverige, eller i Sverige efter att hästen kommit hem?

Och vart vänder jag mig för att få veta kostnadsfrågor för passet för en häst som inte har härstamning?
 
Sv: Pass när nyköpt häst kommer in i Sverige.

Säljaren borde fixa passet på hästen så du har det vid importen. Finland är ju med i EU och då gäller EU-reglerna även där. :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Pass när nyköpt häst kommer in i Sverige.

Jag har importerat tre gånger. Om du beghöver fixa pass eller ej beror helt på hur "ambitiös" säljaren är. När jag köpte från Finland hade hästen redan pass då den var renrasig. Men våra korsningar från Lettland och Danmark var helt papperslösa, dvs vi fick ordna pass här i Sverige i efterhand...

Jag tror kostnaden varierar beroende på vilken rasförening du vill registrera hästen i. Våran häst från Lettland registrerades hos Svenska Hästavelsförbundet, och det var svindyrt (över 2000 spänn). Våran knabstrupkorsning från Danmark ska registreras i knabstrupförbundet, och dom är mycket billigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Pass när nyköpt häst kommer in i Sverige.

Det är itne helt korrekt.
Hästen ska ha IDhandlingar, men det behöver inte betyda pass, men hästen skall ha med sig konturdiagram samt någon sorts bevis på att hästen är just hästen.
 
Sv: Pass när nyköpt häst kommer in i Sverige.

Intressant, jag trodde jag bara gällde hästar som inte kom från EU-länder? Är det undantag för föl, vissa länder eller gäller det generellt?

Då måste du antagligen kolla utförselreglerna från Finland också och hur stränga de är på att följa EU-förordningar!
 
Sv: Pass när nyköpt häst kommer in i Sverige.

**lånar tråd o hoppas att det är ok**
Jag sitter också i situationen och ska ev importera en unghäst(Jag är den eviga studenten(33 år!) som drömmer, men visade och berätta om hästen och stammen för mamma och hon blev eld och lågor.. Kanske att det löser sig ändå...

Så till frågan:
Jag frågade uppfödarna hur det var med registreringspapper och pass. Fick svaret att de fixade allt pappersarbete så det skulle jag inte tänka på. Men fick inget konkret svar att just om passet. Men det borde väl räknas som "papper" när hästen kommer från Estland?
Ulrika
 
Sv: Pass när nyköpt häst kommer in i Sverige.

Ah.
Jag vt inte hur det funkar mellan EU läner men utanför EU länder måste hästarna ha identitetsintyg om de ska in i Sverige.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Funderarn
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 324
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp