Patrik Kittel: "Är jag för tjock?"

Min ätstörning bottnar ju till viss del i det här och jag blir så himla ledsen att det fortsätter. Fler och fler unga blir petade på, kallade tjocka, fluffiga, feta vad som helst och folk tror att det är ok.
Det är inte det.

Det räckte att ridläraren sa till mig att jag ska få en lite större ponny. Sen var helvetet igång.
Nu vet jag att det egentligen var för att jag var mycket längre än de andra.

Jag är skiträdd att min väns dotter(och alla andra unga) ska få samma problem när hon blir lite äldre. Hon är större än snittet och barn ska alltid påpeka och retas.
 
Bra skrivet och att framhålla tyngden i att vara atletisk - jag har aldrig begripit hur ryttare som vägrar ta hand om sina egna kroppar och till och med lägger lite humor och stolthet i att värna hästarna men inte sig själva kan kräva att bli sedda som seriösa idrottare - men just det här:
Jag menar att alla kan rida på en häst som är lämplig för just dem. Är du lite större så välj en häst som passar, det är inte svårare än så.
kan jag bara inte instämma i. Jag tycker definitivt det finns en gräns för hur tung man bör vara för att rida, även om man så snackar hästar som ardenner eller shire. Det är ingen rättighet att rida, men som tur är finns ju andra sätt att umgås och vara aktiv med hästar på än att sitta på dem.
 
Bra skrivet och att framhålla tyngden i att vara atletisk - jag har aldrig begripit hur ryttare som vägrar ta hand om sina egna kroppar och till och med lägger lite humor och stolthet i att värna hästarna men inte sig själva kan kräva att bli sedda som seriösa idrottare - men just det här:

kan jag bara inte instämma i. Jag tycker definitivt det finns en gräns för hur tung man bör vara för att rida, även om man så snackar hästar som ardenner eller shire. Det är ingen rättighet att rida, men som tur är finns ju andra sätt att umgås och vara aktiv med hästar på än att sitta på dem.
Fast det beror också på HUR man rider och om man inser problematiken.
Jag är tex ganska lång och har islandshästar. Jag arbetar de mkt från marken för att de ska bli starka och atletiska så att de orkar bära mig på ett bra sätt de gånger jag rider.
Jag har en bekant som är ganska rund och också har en islänning, hon rider otroligt sällan utan fokuserar på arbete från marken, frihetsdressyr osv. Hon älskar hästar, så what to do liksom.
Om man både väljer en häst som passar en så bra det går, och även anpassar arbetet och ridningen så tror jag de flesta kan rida faktiskt.
 
Fast det beror också på HUR man rider och om man inser problematiken.
Men x kilo är alltid x kilo, oberoende av hur bra eller dåligt man rider och om man är medveten om den eventuella problematiken eller inte. Jag tycker att det finns en gräns för hur många kilon en häst bör ha på ryggen och i vissa fall är min åsikt att man inte borde rida ens vid enskilda tillfällen på ens den största och mest välmusklade hästen.
Däremot ska ju inte vikt hindra någon från att ha häst, det finns ju som sagt otaliga andra roliga saker utöver ridning man kan göra. Körning, diverse arbete från marken och bara rent umgänge är rejält underskattat. Avser man att på sikt gå ner i vikt och kunna rida med en annan frekvens är ju t.ex. långa tömkörningspromenader i skog och mark dessutom utmärkt och rolig träning för både hästen och en själv. Det tycker jag är något man gott kunde fokusera på mer och lära ut på ridskolorna; Givetvis inte med viktminskning som avsikt men som ett nyttigt alternativ eller komplement till ridning. :)
 
Men x kilo är alltid x kilo, oberoende av hur bra eller dåligt man rider och om man är medveten om den eventuella problematiken eller inte. Jag tycker att det finns en gräns för hur många kilon en häst bör ha på ryggen och i vissa fall är min åsikt att man inte borde rida ens vid enskilda tillfällen på ens den största och mest välmusklade hästen.
Däremot ska ju inte vikt hindra någon från att ha häst, det finns ju som sagt otaliga andra roliga saker utöver ridning man kan göra. Körning, diverse arbete från marken och bara rent umgänge är rejält underskattat. Avser man att på sikt gå ner i vikt och kunna rida med en annan frekvens är ju t.ex. långa tömkörningspromenader i skog och mark dessutom utmärkt och rolig träning för både hästen och en själv. Det tycker jag är något man gott kunde fokusera på mer och lära ut på ridskolorna; Givetvis inte med viktminskning som avsikt men som ett nyttigt alternativ eller komplement till ridning. :)
Ja, är det något som jag tycker ridskolorna HELT missar så är det hur SJUKT kul det är att arbeta hästen från marken. Jag har inte gjort annat senaste året och det är NÄSTAN så att jag inte ens saknar att rida. Men bara nästan ;)
 
Bra skrivet och att framhålla tyngden i att vara atletisk - jag har aldrig begripit hur ryttare som vägrar ta hand om sina egna kroppar och till och med lägger lite humor och stolthet i att värna hästarna men inte sig själva kan kräva att bli sedda som seriösa idrottare - men just det här:

kan jag bara inte instämma i. Jag tycker definitivt det finns en gräns för hur tung man bör vara för att rida, även om man så snackar hästar som ardenner eller shire. Det är ingen rättighet att rida, men som tur är finns ju andra sätt att umgås och vara aktiv med hästar på än att sitta på dem.

Var ligger gränsen? 80kg? 90? 130?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu är ännu en laddning ryttare klara för Patrik Kittels kommande stopp på dressyrturnén. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel Dressage Tour angör Linköping härnäst. Nu är fyra clinicekipage presenterade. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nyligen blev det offentligt att svenska dressyrstjärnan Patrik Kittel kommer att rida trefaldige världsmästaren för unga hästar, Sezuan...
Svar
0
· Visningar
493
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel Dressage Tour rullar vidare och angör Stockholm den 11 februari. Här hittar du ekipagen som rider på clinicen. ... Källa...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp