Bukefalos 28 år!

Pdf och annat

E

Egonson

Om man ska lägga upp en hel massa info på en hemsida, i just detta fallet en hel lååång lista av hästar med särskild info om varje, hur gör man detta enklast.

Kan man göra en lista med namnen, göra varje namn till en länk som går till en Pdf-fil med text, stam och bild etc. eller är det bättre med en vanlig html-sida?
Ska vara lättanvänt och lätt att läsa för de flesta.

Hoppas ni fattar hur jag menar :p

Sedan om jag laddar ner ett program som gör pdf filen, hur får jag upp pdf-filen på nätet sen? Funkar det via FrontPage?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pdf och annat

om du väljer att göra en pdf fil så gör den så liten som möjligt... men om du vill att allt ska passa in i din design så kan du göra det i html...

Det är ju enklare för användaren om allt är på samma sida... om du har många hästar blir det många pdf filer... blir lite tröttsamt i längden kanske...

Pdf filen länkar du till som vanligt
<a href="lank.pdf">Länktext</a>

Sedan lägger du upp den på samma sätt som alla andra html filerna... med ftp du lägger den jämte de andra...
 
Sv: Pdf och annat

Tack för ditt svar. Jag ska kanske lägga upp en lista på hästar åt en förening och de vill förståss ha med alla hästar så det lär bli en hel del sidor. De har gjort en stoinventering på alla ston av rasen i länet som alltså ska upp på internet för allmän beskådning.

Ja många filer blir det som sagt, men om man gör html-sidor då kanske det blir bättre (så att varje hästs sida öppnas i ett nytt fönster t.ex). Det blir ju mest text och en max två mindre bilder på varje sida. De har nog ganska mkt plats att lägga upp saker på på webhotellet tror jag, hemsidan är väldigt enkel så den i sig tar inte mkt plats.
Jag är inte webmaster för den övriga sidan utan gör bara listan, men jag kommer ju troligtvis göra listan i samma design.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pdf och annat

Om du vill att användaren skall kunna spara ner informationen om det är meningen att de ska spara o kunna skriva ut på sin dator eller något är pdf bra...
 
Sv: Pdf och annat

Ja, det har du rätt i och det har jag inte ens tänkt på faktiskt.
 
Sv: Pdf och annat

men man brukar nog göra sådant i en tabell på sidan...men om du vill att användaren ska spara ner o så kan man ju använda pdf...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 148
IT & mobiler Jag är helt ny på det här med hemsidor, men lär mig allt eftersom. ;) Jag jobbar i notepad som sedan läggs upp i html filer på en ftp...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig ägt någon ajfån eller smartfån. När jag köpte min nuvarande mobil för 4 år sedan var kravet att det skulle gå att ringa...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Magiana
·
M
IT & mobiler Jag försöker göra en hemsida med enbart tabeller. Har en tabell där jag gjort en "lista" med startsida etc. och en kolumn där jag vill...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp