Bukefalos 28 år!

Perfekt sadel*bilder*

Sv: Perfekt sadel*bilder*

Tömkörning ;) I traven höjer hon ryggen och i galoppen rundar hon den mer eller hur man ska säga.

Sedan beror det ju såklart också på graden av samling.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Tömkörning ;) I traven höjer hon ryggen och i galoppen rundar hon den mer eller hur man ska säga.

Sedan beror det ju såklart också på graden av samling.

Du är duktig på att tömköra!
Och visst, det är som du säger, då syns skillnad men inte hur det blir med sadel, eftersom musklerna blir annorlunda med ryttare på än med tömkörning. Svårt och klurigt. Vänl. G
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Man brukar ju känna när hästen ''lyfter upp ryggen'' så som den ska göra. Och dels i skritten då de oftar slappnar av lite mer, man känner verkligen hur hästen ändrar ryggform i de olika gångarterna.
Jovisst du har rätt, men det hjälper inte, bra att veta om, men man vet inte hur musklerna ser ut vid välvningen och det är det som blir problem vid måttbeställda sadlar. Man mäter stillstående och sedan när hästen rör sig så stämmer inte måtten alls. Man kan ha tur, en del ändrar sig inte så mycket. Otur om hästen ändrar sig väldigt mycket, då passar inte sadeln.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Alla hästar ändrar sig i alla gångarter, man måste hitta den som passar bäst, men det går inte att hitta en som passar PERFEKT i alla gångarter. Så vilken gångart tycker du man ska välja sadeln efter?
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Haha inte så jätte men jag klarar mig :p

Jo det är svårt men om jag tänker på hur hon ser ut under tömkörningen och känner ryggen under ridningen så är det ganska lika, kanske inte lika mkt (än).
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Alla hästar ändrar sig i alla gångarter, man måste hitta den som passar bäst, men det går inte att hitta en som passar PERFEKT i alla gångarter. Så vilken gångart tycker du man ska välja sadeln efter?
Ingen relevant fråga enligt mig. Man får ta en där en person som är duktig ser/ känner när hästen fungerar som bäst. Att jag tog upp det här med att musklerna ändrar sig, det var enbart för att förklara att det är stor skillnad mellan häst som står still med alla 4 hovar under sig, än när den rids och dessutom då har ryttare på sig.
Att vi kom in på det tidigare var att jag förklarade min synpunkt då att när man beaktar detta så är måttbeställda sadlar rätt värdelöst. Jag kommer ihärdigt att påtala detta och jag är inte ensam om att ha förstått det.Har man en häst som inte ändrar sig så mycket från stilla till ridning så går det bra. Tvärtom, alltså om en häst välver upp musklerna mycket, kan det bli katastrof, och den som köpt den måttade sadeln får sig ivrigt förklarat för sig att hästen har ändrat sig så mycket. Som tur i mitt fall, hade jag nytagna mått innan jag fick min sadel måttad. Vänl. G.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*



Denna är utprovad och ska passa honom, dock är jag inte så haj på sadlar, men tycker den ligger bra. Ngt långt fram här... Sommar magen är liiiite stor fortfarande. :D
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

vad högt över honom den hamnar där fram.. eller har du nån padd under?
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

vad är det för märke på den sadeln? såg väldigt trevlig ut :d
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Ligger en antiglid padd under, men den lyfter ju inget. Det är 3 fingrar mellan när man sitter i den...

horsemaniac:
Det är en Harry Dabbs (stava?)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 772
Senast: Mogge
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Kristall10
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 674
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp