Bukefalos 28 år!

Perfekt sadel*bilder*

kickthecat

Trådstartare
Har följt många sadeltrådar, o oftast är det mest sadlar som sitter illa. Skulle va kul o se lite bilder på sadlar som ligger perfekt, gärna med ryggbilder och beskrivning av ryggen o vilket märke sadeln har!

Är tyvärr hästlös nu så jag har inga egna bilder, men det känns som ett stort projekt att hitta en välpassande sadel till nästa häst..
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Denna tråd kommer jag gladeligen följa!
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Vågar någon lägga ut en bild på en perfekt passande sadel:angel:

Putt putt hoppas någon är modig:D

Vore väldigt bra att få se passande sadlar som omväxling:)
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

*seabaz tråkigt på jobbet missinatta*

774px-Lincoln(racehorse)_20051225_P1.jpg
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

detta är intresannt:idea:
jag vet inte om min sadel ligger perfekt, men den ligger iallafall hyfsat.
ska se om jag hittar bilder :D
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Här kan jag lägga in lite bilder :D

Hästen har ändrat sig en del genom åren, så här är bilder på allt från 4 års ålder till 7 års ålder. Idag är han 8 år, och har en hoppsadel som ligger riktigt bra, ska se om jag kan ta nya kort på den idag.

Globus Clic (dålig bild, har tyvärr ingen bättre)

nasse.jpg


Arabian Showring (var lite vid här, men i en smalare bom hade den legat riktigt bra den med.)

105_0540.jpg


M&N flatback

MN11.jpg


M&N låg helt perfekt på alla sätt och vis, och både jag och hästen älskade den, tyvärr växte hästen ur den efter en månad......
Har en Jensen Exmoor nu som ligger riktigt bra, dock inbillar jag mig att hästen gillade M&N lite mer, men det kan bero på att jag själv gillade den mer... Hade jag bara haft 17 000 över och orkat vänta ett halvår på en måttbeställd hade det blivit en sån.. Men... Njae. Har varken råd eller orkar vänta ;)
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

åh:(
går M&N att byta bomvidden på? v var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nära att köpe en beg. BILLIGT! men en var för smal till min lilla haflinger tös.
men helt underbar att rida i:love: sen gled den år vänster hela tiden..
men nu ska jag köpa en ny :D
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Nope, går inte att ändra bomvidden, därför var jag tvungen att sälja min :/
Dock påstår ju Jensen att han kan ändra de flesta genom att ändra koppjärnet, men garantin förfaller ju (om det finns nån kvar) och sen så vet man ju inte hur bommen blir... Men vågar man så går det ju alltid att göra.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Jag är verkligen ingen självutnämnd expert på sadlar och brukar tycka att de flesta ligger bra när andra skriker "du sadlar för långt fram!" eller vanligast - "för smal!" men ligger inte den där sadeln väldigt lågt och i framvikt? Ser ut som du skulle få in ett halvt finger under framvalvet utan att nån ens sitter i den.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

jag tycker inte dom gör det?

olika märken har tyngdpunkten på olika ställen i sadeln - sen har hästar olika ryggar och vissa har sin djupaste punk länger fram än andra. det viktiga är att sadel och rygg stämmer överens. tex kan min häst som har sin djupaste punkt strax bakom manken aldrig ha en sadel som har tyngdpunkt långt bak.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Vilken sadel menar du?
Globusen låg 3 fingrar från manken när jag inte satt i, 2 fingrar när jag satt i. Arabian låg 2 fingrar från manken när jag inte satt i, 1 finger när jag hade en pad under (men jag skrev ju också att den var för vid, hade varit 5-7 grader smalare hade det varit perfekt) M&N låg 3-4 fingrar från manken när den var fastspänd, och 2 fingrar när jag satt i.

Här har du fler bilder på M&N (om det är den du menar)

MN10.jpg


MN4.jpg


MN3.jpg


MN12.jpg
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Min valack som är otroligt svår att hitta sadel till, inte mycket manke men bred och tydligen bred även bakom manken vilket gör det extra svårt, där till överbyggd. sen är han enormt könslig och att sadeln ser ut att passa är ingen garant för att han accepterar den, tex måste han ha 4 fingrar bred kanal.

Hoppsadeln, precis nyköpt på bilden, en Cliff Barnsby Skelton

PICT5268.jpg


PICT5270.jpg


Och dressyrsadeln, en Jeremy Rudge:

PICT0972.jpg
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Ja det var MN jag menade. De andra bilderna är tydligare, den nedre tycker jag fortfarande ser ut att ligga lågt och som man skulle hamna för långt fram när man satt i den.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Nej, tyngdpunkten ska vara där. Var tyngdpunkten ska hamna beror på olika märken. Märken som också har tyngdpunkten så långt fram är bl.a. Equipe, Prestige, Amerigo, CWD osv. Jag älskade den sadeln, satt skitbra i den. Hästen gillade den också.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

CB kostade runt 16'
Synd bara att hästen ändrar sig i ryggen ungefär varje kvart så JR:en ligger inte lika bra just nu, dax för omstoppning av bägge...
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Fast det är ju skillnad på om tyngdpunkten är långt fram för att den ska vara det eller för att sadeln tippar framåt.

Jag har själv en Prestige btw.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Detta är intressant.
Min känsla när jag satt i en M&N utprovad till pållen var att jag hamnade i bakvikt. Undrar vad det beror på? Sadelutprovaren var lika frågande som jag då den verkligen låg i fin balans på hästen.

Nu väntar vi på att CliffBarnsbyn ska komma!!
(den fanns förresten i mörk brun... ang. tidigare tråd)
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Jag har numera den omtalade MNsadeln och tyngdpunkten ligger likadant på min häst. Varmblod, ngt högställd. Är den absolut skönaste sadel jag någonsin ridit i!
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
665
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 772
Senast: Mogge
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Kristall10
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 674
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp