Bukefalos 28 år!

Personalövertagande vid vunnet anbud

FannyN

Trådstartare
Om en verksamhet övergår till en annan huvudman vid en upphandling enligt lagen om offentlig upphandling och det är reglerat att det ska ske ett personalövertagande hur kan det se ut i praktiken ?
I den befintliga verksamheten så har man betydligt fler personer med tillsvidareanställning än vad som är nödvändigt att ha för att uppfylla kraven från beställaren . Om en annan aktör vinner anbudet är det lätt att tro att det tänker driva verksamheten med färre personer än de som i dagsläget har en tillsvidareanställning .
Jag drar den slutsatsen eftersom den högsta summan som kommunen tänker betala för verksamheten inte på långa vägar täcker lönekostnaderna för de tillsvidareanställda . En anbudsvinnare har ju dessutom lagt ett lägre bud än kommunens högsta .
Om man ponerar att en ny huvudman står med en lista personer, hur fungerar det då i praktiken om man ska följa lagen och göra allt rätt? Vi säger att man bestämmer sig för att man behöver ha tio personer anställda i den nya verksamheten och det är femton som har tillsvidareanställning är man då skyldig att under en viss tid då anställa alla 15 eller kan man gå enligt till exempel LAS och på så sätt få tio personer som ska få ett jobb och säga upp de andra på en gång på grund av arbetsbrist ? Någonstans har jag hört att i ett år ska alla få jobba kvar men det låter samtidigt helt orimligt att tvingas ha många fler anställda än man behöver för en ny aktör som ska driva den verksamheten som efterfrågats utan extratjänster som den tidigare leverantören hittat på.
Det här är helt nytt för mig och jag får massor med frågor om hur det här går till och jag googlar och hitta liksom ingen information som jag tycker passar därför undrar jag om någon här har något att tillföra vilket är helt säker på att så är fallet . Jag skulle bli otroligt tacksam för era erfarenheter gällande personalövertagande vid offentlig upphandling .
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Lite av ett I-landsproblem, men jag är helt som åsnan mellan hötapparna... Och vet inte hur jag ska göra. Jag är tjänstledig från mitt...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: villhöver
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 691
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
980
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Det här kommer bli långt och rörigt men jag hoppas verkligen många av er kan ta er igenom det. Jag har gått och funderat på detta i...
Svar
10
· Visningar
3 739
Senast: rutigarut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp