Bukefalos 28 år!

Pessoa v/s - pelham med mera

E

EvaWallin

Hej! Jag är novis vad gäller "specialbett" och funderar lite... När bör man använda pelham, och när passar pessoa bättre? Vad är de största skillnaderna? Dubbla tyglar eller stroppar?

Jag har en framåt nordsvensk som jag nästan bara rider i skog och mark. Då jag har en ryggskada och mår dåligt av att få ta i mycket när jag rider henne emellanåt, så använder jag nu ett pelhamliknande bett med rätt långa skänklar och sätter tygeln längst ner. (Bettet skall tydligen vara ett körbett, men liknar också väldigt mycket islandsbett... fast inte riktigt) Det ger bra broms (och kräver försiktighet) men ger ju inte finlirsmöjligheter. Skall börja rida dressyrlektioner nu, funderar då på att sätta på delta/stroppar, eller helt enkelt bara flytta upp tyglarna till översta bettringen under lektionen. Tips?

Eva
 
Mitt tips är att du på dressyrlektionen faktiskt byter till ett tredelat tränsbett i början.

När du rider på bana för instruktör har du helt andra förutsättningar att slippa ta så hårt i hästen. Sedan kan din instruktör hjälpa dig därifrån med utprovning av bett, delta, dubbla tyglar osv. Då har instruktören sett dig och din häst och vet vad som skulle kunna funka bra.

Ska dock tillägga att jag inte på något sätt är emot olika typer av bett. Jag ser hellre att någon rider på ett litet skarpare bett med små fina hjälper än att någon hänger och drar med hela kroppen i ett tränsbett.

Jag tror bara att du kan få mycket hjälp av instruktören här - förutsatt att det är en vettig tränare! ;)

Lycka till!

/C
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft pessoa på min fd hopp/fälttävlans ponny vid hoppning och vissa uteritter i alla år innan jag läste här att det inte var bra...
2
Svar
27
· Visningar
3 152
Senast: Pancakes
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 599
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp