Bukefalos 28 år!

Planera gård / stallbygge

hanna_shetland

Trådstartare
Äger en jordbruksfastighet som vi redan bor på men ska ändra om lite. Bland annat bygga nytt hus (större + komma bort från den trafikerade vägen).

Tror kartan är hyfsat begriplig, den svarta randen är väg, lila fyrkanten är där vi tänkt bygga (förhandsbesked inskickat) och ligger fint uppe på en höjd med utsikt över hästhagarna. Skogen ska tas ner runt bostadshuset och gallras på höger sida om vägen upp till huset.

Så till den stora frågan, var hade ni placerat stallbyggnaden? Jag har en idé men vill ha inputs då jag säkerligen är hemmablind och ni säkert har kloka tankar och erfarenheter. I båda vinterhagarna finns ligghallar och hästarna går huvudsakligen på lösdrift. Hade tänkt bygga några mindre rasthagar i närheten av stallet + plats för hästtransport och gödselvagn.
Går inte att lägga in bilden i inlägget av någon anledning men jag hoppas länken fungerar:
http://www.ladda-upp.se/bilder/xushhqsfaswkj/
 
Hej
En annan tråkig fråga. Vem skottar? Det verkar bli en lång egen väg att skotta fram till huset. Jag förstår tanken att komma undan vägen, men lång egen väg kan bli drygt att skotta upp innan man kan ta sig till jobbet.
 
Hej
En annan tråkig fråga. Vem skottar? Det verkar bli en lång egen väg att skotta fram till huset. Jag förstår tanken att komma undan vägen, men lång egen väg kan bli drygt att skotta upp innan man kan ta sig till jobbet.

Finns alltid en traktorägare som vill tjäna pengar, lätt löst.
 
Hej
En annan tråkig fråga. Vem skottar? Det verkar bli en lång egen väg att skotta fram till huset. Jag förstår tanken att komma undan vägen, men lång egen väg kan bli drygt att skotta upp innan man kan ta sig till jobbet.

Vi skottar själva... Skottar i dagsläget upp till hagarna så det blir inte så mycket längre.
 
Tog mig friheten att ladda ner din bild för att lättare kunna visa var jag skulle lägga stallet...
hanna.jpg

Den blå fyrkanten markerar det område som jag tycker skulle passa bäst. Nära till vinterhagarna, en bit från vägen och så att säga på vägen till och från hemma. Lätt att släppa ut på morgonen på väg till jobbet...
 
Tog mig friheten att ladda ner din bild för att lättare kunna visa var jag skulle lägga stallet...
hanna.jpg

Den blå fyrkanten markerar det område som jag tycker skulle passa bäst. Nära till vinterhagarna, en bit från vägen och så att säga på vägen till och från hemma. Lätt att släppa ut på morgonen på väg till jobbet...

jag hade lagt stallet lite högre upp, typ en cm på bilden :p. så är det närmre att gå ut och släppa ut hästarna och gå och lägga sig igen ;).
skulle det röjas lite skog där så blir det mer plats för att ha vinterhage runt om stallet t ex. och in i skogen :).
jag hade sen haft stallet som ett L eller i alla fall så att man kan ha parkering för släp, traktor osv på baksidan av stallet så att man inte ser dem även om man kör upp för vägen en bit. sen göra en ordentlig vändplats eller så att man kan köra runt om huset med släp osv så att det inte krävs en massa backande för att få runt släpet när man ska iväg eller ska parkera :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp