Centaur

Trådstartare
Ni som pleggar vid klippning, hur mkt ger ni? Har kvar sånt som man ger i munnen, skrevs ut av vet. till min andra häst då han skulle sättas i gång efter skada, då skulle jag ge
5-10ml. (Använde det dock inte)
 
Pleg finns ju inte numera, om du har kvar kolla först datumet på detta. Om det fortfarande är användbart, så gav jag min islandshäst på knappt 400 kg 20 ml.

Om du kan klippa på det, svårt att säga jag har då aldrig lyckats. Sista gången var vetrinär där på ägarens begäran och gav domesedan, sen fick jag klippa fort så in i :devil:
 
en häst i stallet fick också domesedan för ett tag sedan vid klippning, han blev så groggy att han knappt kunde stå, men sparka kunde han.. :crazy:
 
Ja det händer, dessutom är det inte kul att klippa en neddrogad häst. Hästen hänger, men det gör även hästens skinn. Så man måste stå och dra ut det som ett j**la lakan för att kunna klippa, och det är inte så kul som det ser ut. :angel:
 
Hoppas du kollar BIVERKNINGARNA innan du helt okritiskt börjar självdosera läkemedel. Men helt plötsligt, dessutom i det ögonblick då den erkända medicinen utgör ett snabbt alternativ till tålamod, så är dessa inte längre intressanta?
 
Att överhuvud taget droga en häst för att klippa den,strider mot min uppfattning om vad sund hästhållning innebär.
Antingen tar man den tid på sig det tar att vänja hästen,eller så låter man bli att klippa.
 
Vad ska det betyda? Har inte ens sagt att jag SKA använda det, jag tycker inte om att droga hästar öht... :smirk:

Men när man har en häst som får panik av klippmaskinen, och blir räddare ju mer man försöker vänja den, så är det inte så konstig om man kollar vilka andra metoder än tålamod som finns att tillgå.
 
Håller iofs med, men nu var det inte det som var frågan, utan OM man ger nåt, vad och hur mkt man ger.

Nu är hästen långhårig och sjöblöt efter lite galopp, för att jag har dröjd så länge med att klippa igen. Första gången gick det super (aldrig klippt innan), men andra gången var det ren tur att jag och hästen kom i från det oskadade. De är ju inte så att jag har dålig tid, men häststackarn blir bara räddare för varje gång han hör maskinen. :(
 
Dela gärna med dig om du har ngr bra metoder! Som sagt tycker jag inte om att droga hästar alls, dom fattar ju inte varför dom känner sig så konstiga....

Provat: mat, klippa min andra först, vänja vid ljudet, bomull i öronen... Men han verkar tycka att det blir hemskare för varje gång ju.... :(
 
Antagligen så killar det otrevligt,försök att massera det området kraftigt,du skall klippa,eller raka för hand.
 
För hand??? :confused:

Tror det allra värsta är ljudet, han blir rädd även om han är i sin box och en annan häst klipps. Kittlig är han också, så det gör inte saken bättre precis.. :crazy:
 
Jag tror det står doseringsanvisning på flaskan. Har inte använt pleg på länge men en vanlig dosering var 20 ml till konvalescenthäst på ca 500 kg som skulle skrittas ut och blev pleggad för att kunna läka ifred utan att skutta upp skadan.
har för mig att hästar behöver olika mycket pleg. Vill minnas också att en veterinär sa att Plegicil gör så att hästarna blir ostadiga på benen men mera ljudkänsliga. Med alla lugnande medel så kan du ju få motsatt effekt när hästen utsättas för ngt som den upplever som stressande och kan då "snedtända" på Plegicil- inte så käckt i kombination med nedsatt motorik.

Kan du inte vänja den vid ljudet genom att ha på klipparen under en längre period, först långt bort från honom och sedan ta den närmare...Det verkar på din beskrivning som att det kommer att krävas mycket tålamod och tid. Vet bprecis hur det är för min påll blev så stressad så efter avslutad klippning beslöt jag mig för att låta honom slippa- han är inte så jättelånghårig och jag får väl planera in extra lång avskrittning och tid för torkning efter ritt...
 
Vad lite alla behöver ge. Mitt ena halvblod blir helt galen vid klippning och tandrasp och han får betydligt mer. :o Dock på veterinärens inrådan!
 
Hejsan

Plegicil kan ge "snedtändningar", framförallt på redan uppjagade hästar eller de som inte fått vara ifred efter givan.

Försök alltså inte klippa/vänja för att därefter ge pleg.

Det är viktigt att ge hästen absolut lugn och ro efter att den fått pleg. Lämna stallet och låt den slumra till i godan ro. Det ger bäst förutsättningar att lyckas.

Hästar som fått lugnande av något slag (kanske ffa pleg) kan bli väldigt känsliga för t ex en oväntad beröring. Eftersom de inte är vid sina sinnes fulla bruk kan även väldigt snälla hästar kicka besinningslöst om man t ex utan förvarning rör vid bakbenen. Man brukar säga att normala spärrar försvinner/försämras av pleg. En sådan spärr kan vara att en häst trots allt vet att det är jäkligt fel att kicka matte.

Jag ser inte varför det skulle vara så fel att ge lugnande till en häst som uppenbart upplever klippning som en mardröm? Det lär om inte annat minska skaderisken för såväl häst som frisör, om man bara tar det försiktigt.

Personligen föredrar jag Domosedan, det ger i de flesta fall en lugnare häst.
 
Tack för ditt svar,
är medveten om risken för att hästen blir "galen". Om Domosedan anses bättre, så kanske jag får ta ut vet. och ge det i stället. Om jag nu inte klarar att fixa det med andra metoder. :)
 
Hur motsägelsefull får man bli?
Du som anser att man inte ska ge penicillin förrän hästen är döende tänker alltså portionera ut Plegicil som du fått utskrivet till en ANNAN häst, enbart för en klippnings skull?!
 
Min häst bet inte pleg på alls, han var lika alert och vaken som alltid när vi försökte klippa! Han är skygg om sina öron, vilket även gör det svårt att klippa en bra bit upp på halsen och jag vill inte råka raka av en bit man! =( Vill inte egentligen droga hästar men annars måste min häst vila från september till april pga sin björnfäll till päls!!! O så kan man ju heller inte göra =( Domesedan är mycket bättre och så får man hjälp av vetrinären vilket alltid känns betryggande =)
Får väl ta O skryta lite med att min ponny som förra ägarna alltid behövt plegga för att kunna klippa i år har blivit klippt två gånger utan pleg!!! =) Stod som ett ljus hela tiden, lite spänd och en ful kant på halsen men ändå!!!=))
 
Gör det så enkelt som möjligt för er båda. Ring vet. och be honom spruta med Domesedan. Håller med dig, "bråka" inte med en nervig häst, det blir inte bättre. Då är det tur att det finns alternativ. Ring veterinären o be honom spruta med domesedan.

"Om man inte skapar sig problem så har man inga problem att lösa" :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 417
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 897
Senast: villhöver
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
452
Senast: Sirap
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 322
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp