Bukefalos 28 år!

Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

weekend

Trådstartare
Anonym användare för säkerhets skull, skulle någon veta vem jag är ber jag tacksamt att ni håller detta hemligt.

Jag är en ung kvinna som genom livet hittills gått igenom diverse prövningar i livet och blivit utsatt för en del brottsliga handlingar både som barn och nu som ung vuxen. I somras mötte jag en fantastisk människa som numera är min allra bästa vän, och hon är polis.

Hon har ju, som hon påminde mig om tidigt i våran vänskapsrelation, rapporteringsskyldighet. Alla brott hon får kännedom om måste hon anmäla.
Hon vet att det finns mycket jag inte säger, och under omständigheterna som fanns en kväll när hon mer eller mindre fick rädda livet på mig så vet jag att hon vet mer än vad vi uttalat sagt om vad jag råkat ut för i livet.
Hon gav mig världens chans eftersom jag inte uttalat berättat något, så hon gjorde mig bara medveten om läget och sa att om hon får veta något måste hon rapportera, efter det har jag tänkt efter innan jag talar om vissa saker, men vi har en fantastisk vänskapsrelation.

Problemet är ju dock att det är i bästa vänner man finner stöd när man prövas och det är med sina bästa vänner man diskuterar "det som inte får nämnas". Sånt man inte anförtror till vem som helst men som man kan behöva ventilera och diskutera. Men jag har absolut ingen vilja att anmäla någon eller dra igång någon rättslig process.

Om jag medvetet eller omedvetet nämner något brottsligt och hon rapporterar detta -vad händer egentligen då?
Om hon gör en anmälan, kan jag då vägra att säga något och vägra medverka i en anmälan, eller ta tillbaka det jag sagt? Om hennes anmälan leder till att de vill hålla ett polisförhör, har jag rätt att inget säga då?
När det dessutom inte är helt färska brott och ingen övrig bevisning egentligen längre finns än att jag råkat nämna något för en vän, en polis som inte var i tjänst...
Det känns som om man inte borde kunna bli tvingad att medverka, för det finns mig veterligen ingen anmälningsplikt när man blivit utsatt för något, och då borde man inte behöva delta i en anmälan om man inte vill, men jag vet inte säkert.

Ja, jag vill helt enkelt veta om någon här på allvetande Bukefalos har lust att upplysa mig -vad händer om jag och min vän hamnar i den situationen att hon måste rapportera ett brott jag blivit utsatt för?
 
Sv: Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

Om hon nu är din bästa vän och polis.. Varför frågar du henne inte vad hon menar med rapportskyldighet ? Be henne förklara vad hon menar, be henne lämna exempel. Ge henne exempel (behöver ju inte va sanna utan helt hypotetiska och påhittade) och be henne förklara hur hon skulle agera och varför.

Då har du ju inte satt dej själv i nån dum sits och får ju verkligen svar på frågan.
 
Sv: Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

Ja... Jag har funderat på och tänkt på att ta upp detta med henne, men har hittills inte haft tillfälle eller mod sen tanken dök upp. Men det är väl bästa sättet att få ett riktigt svar antar jag.

Ville bara veta egentligen mer vad lagen säger också, har sökt runt och läst lite men känner mig inte helt säker. Men om jag förstått rätt är det bara vittnen som kan "tvingas" berätta vad de sett i en eventuell rättegång, brottsoffer har rätt att tiga/inte medverka i en anmälan?


Är mån om att inte sätta min vän i en onödig eller jobbig sits, det är väl därför jag frågar utomstående först. Att fråga henne om detta känns som ett "erkännande" att det hon misstänker faktiskt har inträffat.
 
Sv: Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

Om jag medvetet eller omedvetet nämner något brottsligt och hon rapporterar detta -vad händer egentligen då?
Om hon gör en anmälan, kan jag då vägra att säga något och vägra medverka i en anmälan, eller ta tillbaka det jag sagt? Om hennes anmälan leder till att de vill hålla ett polisförhör, har jag rätt att inget säga då?

Du kan välja att inte säga något i ett eventuellt förhör. När jag var på första förhöret ang. sexuellt utnyttjande (psykiatrin hade anmält) sa polisen direkt att jag valde själv om jag ville berätta. Om det inte finns så mycket bevis och målsägande inte vill prata så lär det läggas ned illa kvickt.

Jag känner ett par poliser som vet om andra grova brott jag utsatts för som inte är anmälda. Ingen av dom gör nån anmälan eftersom dom vet att det bara skulle läggas ned om inte jag medverkar. Skulle jag däremot begått brott är jag helt övertygad om att dom skulle anmäla.
 
Sv: Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

En av mina närmaste vänner är polis och nej han skulle anmäla om jag sa nåt sånt. Om jag berättar saker som har hänt i mitt förflutna om tex misshandel eller annat olagligt rapporterar han inte . Sen vet jag inte hur din vän tolkar rapporteringsskyldigheten. Utsätts eller gör du brott i nutid så ska det anmälas. Men det som har hänt längre bak i ens förflutna brukar stanna. Där det inte handlar om mord vill säga. Prata med din vän så du kan känna dig säker i er relation. Jag tog upp sånt här ganska tidigt bara för att veta var han stod, inte för att jag har nåt att dölja utan mer vill veta var jag har honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

Du kanske kan ringa brottsofferjouren och fråga, de borde ju kunna ta fram information. Du måste ju inte uppge den exakta situationen utan att du bara undrar lite över de frågorna.
 
Sv: Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

Tack för ditt svar!

Ja det känns ju som om det borde läggas ned snabbt om jag inte medverkar -för då har de egentligen ingenting att gå på. Men jag har inte känt mig helt övertygad om att man har den rätten, så tack för ditt svar!



Det är också något jag funderat mycket på, angående psykologer, kuratorer och andra. Vilka har egentligen "rapporteringsskyldighet/anmälningsplikt" om de får höra om något brottsligt?
Är i processen att börja gå på psykiatrisk behandling, men vad "får" man säga egentligen? För jag har för mig att även de är skyldiga att anmäla brott, eller är det mer godtyckligt vad de väljer att rapportera och inte?
 
Sv: Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

EmmaW:

Tack för ditt svar!

Jag ska nog ta upp och prata om detta så jag vet vad jag kan säga oss emellan och vad hon känner att hon måste rapportera.

Som sagt fick hon mer eller mindre rädda mig ur en situation i somras, och detta mellan mig och den personen som då ställde till det för mig är inte helt avslutat. Jag jobbar stenhårt på det, men stötte på personen senast för någon vecka sedan och blev varse att hen inte släppt det och gått vidare som jag hoppats.
Det nyare och färskare kan jag förstå om hon vill anmäla om jag berättar och bekräftar vad hon anar, men allt som hänt som i barndom och tidigare år... Även om preskriptionstiden inte gått ut känns det inte lika tvunget att anmälas.
Men det är som ni säger väl bäst att fråga just henne vart hon står i den frågan, är väl lite individuellt kanske.




nickan1:
har funderat på att ringa någon sådan organisation, men min telefonskräck har stoppat mig hittills. Kan man vara helt anonym där?
 
Sv: Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

Det är också något jag funderat mycket på, angående psykologer, kuratorer och andra. Vilka har egentligen "rapporteringsskyldighet/anmälningsplikt" om de får höra om något brottsligt?
Är i processen att börja gå på psykiatrisk behandling, men vad "får" man säga egentligen? För jag har för mig att även de är skyldiga att anmäla brott, eller är det mer godtyckligt vad de väljer att rapportera och inte?

Är du över 18 så behöver dom inte anmäla nånting (om inte du typ planerar brott eller underårig utsätts för brott nu). Min psykolog vet om allvarliga brott som jag utsatts för som inte är anmälda. Detsamma gäller kuratorer jag träffat.

Tillägg: jag var jättenojig för detta och kollade upp noggrant. Och är man över 18 och det handlar om brott man utsatts för tidigare så är det ingen risk alls att de behöver anmäla.
 
Sv: Polisers rapporteringsskyldighet och brottsoffer som inte vill medverka

Tack så mycket!
Ja, sen jag fyllde 18 har jag inte haft någon stadig psykiatrihjälp och därmed inte berättat något.
Nu när jag är på väg att inleda behandling känns det lite tryggare att höra att man inte måste få mer "problem" för att man kanske nämner för någon vad som hänt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 627
Senast: Fibusen
·
Samhälle För ett tag sedan rasade hela min värld då det uppdagades att mitt barn blivit utsatt för grova sexuella övergrepp. Sedan dess har livet...
Svar
9
· Visningar
1 575
Senast: Sassy
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 316
Senast: monster1
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 938
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp