Bukefalos 28 år!

Ponny med trångt/platt luftrör.

cambodia

Trådstartare
Min sköthäst har blivit diagnostiserad med trångt luftrör (eller var det platt luftrör kanske?). Tror det var förra året eller något sådant, jag var inte där då. Någon som har erfarenhet?

Jag har skött om honom sedan början av sommaren, var i samma stall över vintern men minns inte hur han var då eftersom jag skötte en annan häst vid det tillfället.
Det jag upplever är att han blir väldigt andfådd efter att ha sprungit snabbt (tex då han springer lös i paddocken och han springer själv utan att jag jagar). Det tar väldigt lång tid för honom att komma ner i lugn andning efteråt.
Nån gång när jag har longerat honom har han inte orkat och också blivit andfådd, han har för all del haft ganska tjock päls men det kan inte bara vara det... Han var otränad från början men inte så extremt lixom.

Ibland hostar han och väser lite men det brukar gå snabbt över. Han är ändå pigg och glad, bara nån enstaka gång det har påverkat honom vad jag kan tycka.

Enligt ägarna hade han en väldig hosta förut, och det va därför de tog ut veterinären. Tror det var i vintras (nu när jag skriver det minns jag det nog iaf). Så jag antar han blir värre på vintern kanske? Brukar det vara så med den kalla luften osv?

Skriver det här mest för att jag blivit erbjuden att köpa honom, och hur mycket jag än älskar den här ponnyn är jag tveksam om han kommer klara det jag vill, tex börja med körning. Han är inte inkörd ännu men vi har börjat tömköra så smått.
För en sådan diagnos kan man väl inte "träna bort" - att det skulle bli bättre ju mer han anstränger sig...? (nej, det låter ju inte rimligt)

När jag skrivit så inser jag mest att det inte är någon ide alls at tänka på köp, som man brukar säga, "man ska inte köpa på sig problem".
Men ja, typ jä*vla skit också ungefär :( Det är en så mysig liten kille!!

Tacksam för erfarenheter osv.
 
Sv: Ponny med trångt/platt luftrör.

Funderar ändå på att kanske köpa honom och ta det för vad det är, orkar han inte så gör han inte - då kan vi hitta på andra saker.
Och körning på plan mark borde ju inte vara så ansträngande för honom faktiskt (?)
Kommer nog ångra mig djupt om han säljs till någon annan, han får mig ju att må så bra :)
Dock är ännu inget bestämt om han faktiskt SKA säljas så :p

Vore ändå trevligt med erfarenheter från någon, behöver ju inte vara exakt samma problem som han har, kanske bara erfarenheter av problem med luftrör, hosthästar osv - hur man får dem att må bäst på bästa sätt :)
 
Sv: Ponny med trångt/platt luftrör.

vad är det för sorts ponny? Är det en shettis? I så fall kanske det är diagnosen Trachealkollaps han har fått, det förekommer i rasen och betyder i princip att luftstrupen "faller ihop" så att den blir typ "plattare" och därmed får luften svårare att passera.
Luftstrupen hålls ju normalt ständigt utvidgad med broskringar, vid trachealkollaps funkar detta inte som det ska.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny med trångt/platt luftrör.

Intressant!
Det är en shetlandskorsning (typ 99% eller nåt) så det kan ju vara rimligt!
Ska googla men vill gärna höra från dig också om du vet mer om det :)
Kan man göra något åt det? Blir det värre med åren?
 
Sv: Ponny med trångt/platt luftrör.

jag är inte jätteinsatt i ämnet, men jag tror inte att man gör något åt det och om hästarna blir andningspåverkade vid arbete så bör de slippa jobba. Den jag haft i min närhet (hos kompis) avlivades efter diagnosen.

Jag hade inte köpt en ponny med denna defekt, framförallt inte om du vill köra med den.
 
Sv: Ponny med trångt/platt luftrör.

jag är inte jätteinsatt i ämnet, men jag tror inte att man gör något åt det och om hästarna blir andningspåverkade vid arbete så bör de slippa jobba. Den jag haft i min närhet (hos kompis) avlivades efter diagnosen.

Jag hade inte köpt en ponny med denna defekt, framförallt inte om du vill köra med den.

Jag hade precis en sån ponny. Fick honom på köpet när jag köpte hans kompis. Han var shetlandsponny och 20 år. Han promenadreds men lät som ett ånglok vid ansträngning men väldigt alert. Men så började han låta värre och värre så vi fick ta bort honom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 423
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 003
Senast: sorbifolia
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 171
Senast: Dandylinn
·
Kropp & Själ Jag brukar mest vara här för att spela ulvspel (vilket jag inte har energi till för närvarande), men jag har ju sett att det går att få...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp