Ponnyfoder

L

Lizzan

Jag rider i ett stall där vi har 3.hästar och det är islänningar så dom går ute dygnet runt. Och får 4 , små, om ni fattar, höbalar per dag. Men det går 3får i hagen också så alla samsas ju om höet. Men så efter ridturen får dom 1½ dl foder.
men bara om vi har ridit. Jag tycker det är för lite! Min pappa sa:der här är ju mindre mat en vad en katt får, och det kan jag hålla med om. Det är min första foderhäst och därför hjälper Åsa, en av mamma till en kompis oss med fodret, hur mycket dom ska ha osv.....Hon säger bara:dom blir för pigga om de för mer....men tänk så lite mat om man rider varje dag i ca 1 tim varje dag. Eller är det inte lite för lite? Snälla hjälp!
 
Vet ni vad höt innehåller då? Är det inte ordentligt med näring i det så räcker det ju INTE.
 
Det är kohö! Allså mycket näring, ska vara.
Men ibland tycker jag han skulle behöva mer foder, så det blir, riktig ridning.
 
Är det kohö borde det finnas analys. Kan du inte höra efter!!
 
Va ä en analys? Vi tar det från vår gård, hästar har i allatider ätit "ko hö"
 
En analys visar hur mycket näring det finns i fodret, dvs energi, protein och mineraler. Kobönder brukar vara noga att analysera det som korna ska äta för att kunna komplettera så de mjölkar bäst. Fråga den som har hand om korna!

Det jag kan tänka mig skiljer om ni inte analyserar, är att "kohöt" har mycket klöver i sig (och därmed mer proteiner).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 078
Senast: KAROLIJNAH
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 852
Senast: gulakatten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 140
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp