Bukefalos 28 år!

Ponnyn kan inte vara inne själv.

C

corneliaw

Hej alla på buke. Jag har ett C-ponnysto(maxad) som är 18 år, jag har haft henne i 2 år snart, hon är snäll i all hantering och ridning men det finns ett problem. Om man tar in henne själv blir hon väldigt stark och kan springa över en bara för att få komma ut igen, och hon gnäggar sjukt mycket och springer runt, runt i boxen och bajsar kanske 5(!) ggr. Vi tänkte att det blir nog bättre om man vänjer henne men det har det inte blivit. Man kan ta in henne själv och sadla och sånt men det är inte roligt. Även om det är flera människor i stallet så bryr hon sig inte, Hon ska bara ut till sina kompisar. Är det någon som har några tips om vad jag kan göra för att vänja henne? Hon kan vara ute i hagen själv när alla andra är inne så det är lite konstigt. Skriv om du har några tips, tack!

:):)
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Det är ett vanligt fenomen och är ponnyn 20 år så lär hon inte ändra sig. Så det är bara till att anpassa sig efter det. Att hon gnäggar eller bajsar är ju inte farligt.
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Du kan nog inte göra mycket åt beteendet i boxen men är ponnyn jobbig (trampar runt och är ouppmärksam) när du ska göra iordning den inne hade jag i ditt läge försökt bli kvitt beteendet. På något sätt säga ifrån för det är inte ett accepterat beteende i mitt stall i alla fall :devil: Vissa beteenden kan gå att träna bort även om jag får påminna min 19-åring varje gång i stället för att säga till en eller två gånger rejält som på unghästarna.
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Det är ett vanligt fenomen och är ponnyn 20 år så lär hon inte ändra sig. Så det är bara till att anpassa sig efter det. Att hon gnäggar eller bajsar är ju inte farligt.

Ja, om det bara vore det så hade jag inte skrivit här ;)
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Du kan nog inte göra mycket åt beteendet i boxen men är ponnyn jobbig (trampar runt och är ouppmärksam) när du ska göra iordning den inne hade jag i ditt läge försökt bli kvitt beteendet. På något sätt säga ifrån för det är inte ett accepterat beteende i mitt stall i alla fall :devil: Vissa beteenden kan gå att träna bort även om jag får påminna min 19-åring varje gång i stället för att säga till en eller två gånger rejält som på unghästarna.

Jag har sagt till henne många gånger, haha, hon är en mycket bestämd dam som vet vad hon vill. Det kanske är så att man inte kan lära gamla hundar att sitta, men vi får se om jag lyckas vänja henne vid det. ;)
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Om hon ar en bestamd dam, vem ar det som ar boss, du eller hasten?

Jag har en 3 aring som har gatt i flock hela sitt liv och ar valdigt beroende av de andra hastarna, blir lika dan, springer i boxen och for liv nar jag tar in henne forst men lugnar sig sa snart hon ser de andra inne.

Jag vad jag gor nar jag har hjalp ar att stanna med 3 aringen och halla henne i grimma/skaft och saga till henne att sta still, hon lugnar ner sig ngt men ar fortfarande nervos. Jag utokar tiden varje gang, hon maste lara sig att man inte kan vara med kompisar jamt. Hon vet ocksa att det ar jag som ar boss och inte hon.. Annars en valdigt sot och snall liten hast.

Du skall ju inte behova sta ute och sadla hasten, eller annat. Hon far vanja sig, och de gor det.. Kan ta tid men ge inte efter. Hon maste ocksa veta att du ar den som bestammer. Inte halla pa att fjanta fram och tillbaka utan vara bestamd och om hon inte lyssnar, fa hennes attention...


Lycka till
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Kan du inte sära på hästarna?
Måste just din häst gå ihop med dom andra?

Jag hade själv samma problem.
Min kuse var så äckligt beroende av en annan häst i stallet.
Kunde inte alls stå still på stallgången, sket säkert 10gånger, huvudet åkte åt alla håll och vad jag än gjorde så sket hästen totalt i mig..
Dessutom när man skulle hämta henne i hagen visa andra hästen att detta ska vi inte vara med på och stack och min stack ju givetvis...

Min fick gå ensam ett tag och det blev en helt annan häst.. :)

När dom blir så där äckligt beroende så blir man så jäkla förbannad.
All energi går ju verkligen åt att inte bli trampad eller skallad av hästen typ.
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Om hon ar en bestamd dam, vem ar det som ar boss, du eller hasten?

Jag har en 3 aring som har gatt i flock hela sitt liv och ar valdigt beroende av de andra hastarna, blir lika dan, springer i boxen och for liv nar jag tar in henne forst men lugnar sig sa snart hon ser de andra inne.

Jag vad jag gor nar jag har hjalp ar att stanna med 3 aringen och halla henne i grimma/skaft och saga till henne att sta still, hon lugnar ner sig ngt men ar fortfarande nervos. Jag utokar tiden varje gang, hon maste lara sig att man inte kan vara med kompisar jamt. Hon vet ocksa att det ar jag som ar boss och inte hon.. Annars en valdigt sot och snall liten hast.

Du skall ju inte behova sta ute och sadla hasten, eller annat. Hon far vanja sig, och de gor det.. Kan ta tid men ge inte efter. Hon maste ocksa veta att du ar den som bestammer. Inte halla pa att fjanta fram och tillbaka utan vara bestamd och om hon inte lyssnar, fa hennes attention...


Lycka till

Hon vet att jag är boss, men hon testar ibland som alla gör. Nej jag tycker också så, att hon får vänja sig. Hon är väldigt snäll men det är just att vara inne som hon inte tycker om. Men som sagt, hon får vänja sig !
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Kan du inte sära på hästarna?
Måste just din häst gå ihop med dom andra?

Jag hade själv samma problem.
Min kuse var så äckligt beroende av en annan häst i stallet.
Kunde inte alls stå still på stallgången, sket säkert 10gånger, huvudet åkte åt alla håll och vad jag än gjorde så sket hästen totalt i mig..
Dessutom när man skulle hämta henne i hagen visa andra hästen att detta ska vi inte vara med på och stack och min stack ju givetvis...

Min fick gå ensam ett tag och det blev en helt annan häst.. :)

När dom blir så där äckligt beroende så blir man så jäkla förbannad.
All energi går ju verkligen åt att inte bli trampad eller skallad av hästen typ.

Hon går faktiskt själv, innan gick hon med våra andra hästar, nu går hon bredvid och hon verkar trivas bättre med det då hon är väldigt mån om att bestämma över sin hage. Hon vet att jag är bossen och det har blivit bättre sen vi särade på dem men det har inte försvunnit helt. Jag antar att det bara är en fråga om tid, att hon får vänja sig.
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Min är likadan. Blir något fruktansvärt stressad och håller på att springa omkull på gången, så jag tar in de andra (2½ :P)också om jag rider på dagen. Annars försöker jag planera så att jag rider morgon eller kväll, då alla ändå är inne. Vill inte att hästen ska bli stressad så pass mycket när det egentligen inte behövs.
Så det är mitt tips, anpassa tiderna du vill hantera hästen inomhus!:)
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Intressant tråd som jag letat efter. Jag har exakt samma problem med min 6-7åriga valack.
Köpte honom hösten 08. Import från Danmark och enl passet då 8 år. Nu visade det sig att hästen är i år runt 6-7 år..kul när det går åt det hållet hehe. Nåväl. Ganska grön och valpig från start men alltid snäll och tillgiven. Mkt lekfull. I vårt första stall var han utstött i sin hage. Inne ensam var han bra att hantera. Stod alltid stilla och jag kunde borsta, sadla i lugn och ro. I sept fick han ett nytt hem i annat stall och han blev ett med flocken. Är så otroligt glad att han fungerar så bra med 4 andra valacker, mkt lek och bus. Hans negativa beteende inne i stallet har smygit sig på men först nu innan jul så flyttade hans hagkompis och boxgranne och sen bröt helvetet ut.

Han är hemsk inne i stallet ensam, med en annan häst, med två andra hästar det spelar ingen roll..han måste ha hela flocken samlad för att va lugn så under kvällstid när alla hästar kommit in så är han en klippa att hantera, sadla, borsta, brodda osv men under dagtid kan man glömma allt detta. Han är superstressad och vill bara ut.
Men när man väl har kommit ut så kan man rida, ensam, med sällskap ja vad som helst. Hur fin som helst.
Vi har börjat träna enl Pat Parellis filosofi och han lyssnar bra och jag börjar äntligen förstå hästar och dess beteende men jag kan inte riktigt förstå min hästs beteende när han blir sån här för det har inte innan varit riktigt så illa som det är nu.
Och blir han helt ensam i boxen så är han tokig, bockar, stegrar sig osv osv. Detta är ju oerhört jobbigt för mig och naturligtvis för hästen också.

Vad kan man göra mer än att träna på ledarskapet? Han får heller aldrig komma ut så länge han inte är lugn, dvs är han stressad så ska han var lugn först då får han komma ut till hagen.
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Min är likadan. Blir något fruktansvärt stressad och håller på att springa omkull på gången, så jag tar in de andra (2½ :P)också om jag rider på dagen. Annars försöker jag planera så att jag rider morgon eller kväll, då alla ändå är inne. Vill inte att hästen ska bli stressad så pass mycket när det egentligen inte behövs.
Så det är mitt tips, anpassa tiderna du vill hantera hästen inomhus!:)

Detta kan jag tycka, är en bra nödlösning! Men om man inte förr eller senare tar tag i problemet så kommer det ju aldrig försvinna och hur kul är det att vara beroende av andra i resten av sitt liv? ;) För att slippa massa onödigt tjaffs och stress kan man ju börja med att "anpassa tiderna" tills man känner sig tillräckligt stark mentalt att ta tag i problemet på rätt sätt, typ bygga upp förtroendet i miljöer där allt funkar kanon och sakta men säkert flytta det till mindre bekväma miljöer... Det viktigaste är ju att man själv är lugn hela tiden och inte heller blir irriterad när det inte funkar (jag vet, skitsvårt ;))
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Jag kan lova dig att det är en omöjlighet med min häst!
Är inte "hela" flocken samlad blir hon orolig och mycket stressad, och varför utsätta dem för det?
Jag ser inget problem i min lösning till detta, varför gör du? Har eget stall och alla hästar är mina egna.

I övrigt är hon väldigt beroende av rutiner överlag, vad gäller fodring, utsläpp o.s.v.

Hade inte detta problem då hon stod på inackorderingsstall, med 25-30 hästar, men då var hon inte alls samma glada häst som idag heller, utan misstrivdes mycket.
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Detta kan jag tycka, är en bra nödlösning! Men om man inte förr eller senare tar tag i problemet så kommer det ju aldrig försvinna och hur kul är det att vara beroende av andra i resten av sitt liv? ;) För att slippa massa onödigt tjaffs och stress kan man ju börja med att "anpassa tiderna" tills man känner sig tillräckligt stark mentalt att ta tag i problemet på rätt sätt, typ bygga upp förtroendet i miljöer där allt funkar kanon och sakta men säkert flytta det till mindre bekväma miljöer... Det viktigaste är ju att man själv är lugn hela tiden och inte heller blir irriterad när det inte funkar (jag vet, skitsvårt ;))


Håller helt och hållet med. Man får träna hästen och förhoppningsvis släpper det även om han/hon alltid kommer att vara lite orolig.
Men att vara beroende av andra är inte kul.. ja menar då visar man ju hästen att det är ok att vara stressad.
Och inte heller är det lätt när man inte har ett eget stall.
Jag vill tex kunna åka ut mitt på dan när jag är ledig från jobbet och inte behöva vänta tills kvällen.. Min häst fungerar ju i övrigt och har inte haft dessa problem hela sitt liv så jag vet att det inte behöver vara så här.
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

inte för att detta är någon precis lösningen som gör att du blir av med roblemet men fixa nåt ställe utomhus utanför stallet och sadla henne där ..
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Jag har samma problem med min 24 åring, det finns inte så mycket att göra åt saken är jag rädd. Se bara till så boxen är säkrad så att hästen inte kan "klättra" över boxdörren.

Jag har helt enkelt lärt mig leva med det. Väldigt tråkigt och jobbigt när hästen blir helt till sig, speciellt när man är ensam i stallet och ska sadla.. *ryser*
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Jag har samma problem med min 24 åring, det finns inte så mycket att göra åt saken är jag rädd. Se bara till så boxen är säkrad så att hästen inte kan "klättra" över boxdörren.

Jag har helt enkelt lärt mig leva med det. Väldigt tråkigt och jobbigt när hästen blir helt till sig, speciellt när man är ensam i stallet och ska sadla.. *ryser*

Jag tror absolut inte man ska ge sig. Men det gäller att ha Tid, Tålamod och lugn vilket vi människor oftast inte har.
Det man kan prova med är att antingen lämna hästen ensam stundvis i boxen tex. Hästen får inte komma ut för ens den är så pass cool att det går att leda den ut utan att den springer över dig. Jag vet det kan ta timmar och man får göra om det ett par gånger men det viktiga är att hästen inte leds ut stressad.
Man kan också försöka träna hästen innan men går in i stallet, ex 'leka' i paddocken. Sen in i stallet.. funkar inte det gå ut igen och gör nått som hästen anser vara jobbigt.
Meningen är ju den att man inte ska behöva göra detta i all framtid utan under en period.

Och en annan sak som är viktigt att påpeka, bind aldrig fast en stressad häst. Det triggar beteendet ännu mera... Vi har jobbat med detta under ca 2 veckor nu.. gör små framsteg men ännu har vi inte nått vårat mål och visst tär det på ens tålamod.. :crazy:
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Jag tror absolut inte man ska ge sig. Men det gäller att ha Tid, Tålamod och lugn vilket vi människor oftast inte har.
Det man kan prova med är att antingen lämna hästen ensam stundvis i boxen tex. Hästen får inte komma ut för ens den är så pass cool att det går att leda den ut utan att den springer över dig. Jag vet det kan ta timmar och man får göra om det ett par gånger men det viktiga är att hästen inte leds ut stressad.
Man kan också försöka träna hästen innan men går in i stallet, ex 'leka' i paddocken. Sen in i stallet.. funkar inte det gå ut igen och gör nått som hästen anser vara jobbigt.
Meningen är ju den att man inte ska behöva göra detta i all framtid utan under en period.

Och en annan sak som är viktigt att påpeka, bind aldrig fast en stressad häst. Det triggar beteendet ännu mera... Vi har jobbat med detta under ca 2 veckor nu.. gör små framsteg men ännu har vi inte nått vårat mål och visst tär det på ens tålamod.. :crazy:

Jag skulle aldrig få för mig att leda en stressad häst, jag menar bara det att det är jobbigt att lyssna på den första tiden då hästen står i boxen och stressar upp sig. Naturligtvis kan de inte springa runt där i all evighet utan blir trötta och lugnare. Men jag har haft min häst i 8 år och jag har försökt med alla medel, men jag vet att han kommer vara uppstressad och springa runt och gnägga i minst en timme innan han lugnar ner sig för att han helt enkelt inte orkar längre. Så därför är jag aldrig med honom ensam i stallet utan har alltid en till häst därinne. Dock blir det svårt om man inte har fler egna hästar utan står i ett inackorderingstall.

Men det är synd att de springer runt, en fyrkantig box sliter på lederna kan jag tänka mig. Vävande osv.
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Hej alla på buke. Jag har ett C-ponnysto(maxad) som är 18 år, jag har haft henne i 2 år snart, hon är snäll i all hantering och ridning men det finns ett problem. Om man tar in henne själv blir hon väldigt stark och kan springa över en bara för att få komma ut igen, och hon gnäggar sjukt mycket och springer runt, runt i boxen och bajsar kanske 5(!) ggr. Vi tänkte att det blir nog bättre om man vänjer henne men det har det inte blivit. Man kan ta in henne själv och sadla och sånt men det är inte roligt. Även om det är flera människor i stallet så bryr hon sig inte, Hon ska bara ut till sina kompisar. Är det någon som har några tips om vad jag kan göra för att vänja henne? Hon kan vara ute i hagen själv när alla andra är inne så det är lite konstigt. Skriv om du har några tips, tack!

:):)
Jag skulle göra som moholmarabs om jag började med min gamling nu. Han har tyvärr alltid varit tokig om han stått ensam inne i box. Men han blir farlig för sig själv aoch kastar sig runt och stegrar i boxen också. Klättrar bokstavligt talat på väggarna :( Däremot så kan min precis som din utan problem stå ensam i hagen. Han har inga problem att stå uppbunden på gången heller även om han är ensam i stallet. Men som sagt, tvinga hästen att stå still och acceptera inget trams. Börja med korta stunder och utöka sedan. Visst måste det gå att få ordning på det även om hästen närmar sig 20 :)
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Jag skulle aldrig få för mig att leda en stressad häst, jag menar bara det att det är jobbigt att lyssna på den första tiden då hästen står i boxen och stressar upp sig. Naturligtvis kan de inte springa runt där i all evighet utan blir trötta och lugnare. Men jag har haft min häst i 8 år och jag har försökt med alla medel, men jag vet att han kommer vara uppstressad och springa runt och gnägga i minst en timme innan han lugnar ner sig för att han helt enkelt inte orkar längre. Så därför är jag aldrig med honom ensam i stallet utan har alltid en till häst därinne. Dock blir det svårt om man inte har fler egna hästar utan står i ett inackorderingstall.

Men det är synd att de springer runt, en fyrkantig box sliter på lederna kan jag tänka mig. Vävande osv.

Fast med min häst är det så att det spelar ingen roll om en, två eller tre hästar är inne.. han måste ha ALLA stallets hästar omkring sig. Och ta in 9 andra hästar fungerar ju självklart inte:crazy:
Men jag har gett mig tusan på att det här problemet ska försvinna.. åter igen tålamod.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 321
Senast: Twihard
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp