Bukefalos 28 år!

Ponnyn kan inte vara inne själv.

Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Kan bara meddela att allt jobb och slit lönar sig.. handlar mest om att göra rätt och ha tålamod.
Dom senaste dagarna har min pålle stått inne ensam medans jag har borstat, sadlat, tränsat osv osv och det har gått jättebra. Fortfarande är han inte helt cool men det är helt klart en förbättring.

Jag använder mig av Pat Parellis filosofi bland annat dom Sju lekarna och det har fungerat jättebra. Innan jag tar in hästen i stallet kör jag igenom dessa och sen har jag fått lite tips om hur jag kan arbeta med honom i stallet:)
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

Det är ett vanligt fenomen och är ponnyn 20 år så lär hon inte ändra sig. Så det är bara till att anpassa sig efter det. Att hon gnäggar eller bajsar är ju inte farligt.

Vet inte om någon redan svarat på detta, men i så fall upprepar jag för säkerhets skull!

Att hästen bajsar är för att den är STRESSAD! Det påverkar magen jättemycket och en störd mage är aldrig bra. Min häst blir också väldigt stressad av att stå inne längre stunder själv (bara i box, ingen fara att rida iväg sjävla) och han reagerar precis på samma sätt som när han blir rädd och stressad i andra situationer. Tex. när han blev klippt.
Min häst blev sjuk i höstas, åt inget och drack några totalt några liter på 3 dagar. Jag fick aldrig något riktigt svar på varför, men det vi kom fram till som en trolig orsak vad att hans mage var känslig pga. att han blivit stressad och lös i magen och bajsat mycket när vi klippte honom och lastade honom. Detta i samband med frostgräset som kom trodde veterinären var anledningen till att han blev sjuk.
Som tur var hjälpte medicinen och han blev bra igen, men det tog ett tag innan han återhämtade sig helt.

Så att hästen bajsar när de blir stressade kan visst vara farligt! Man ska inte rycka på axlarna åt såna "småsaker".


TS: Jag skulle göra allt för att undvika att hästen står själv inne. Har du möjlighet att låta hästen stå ute istället om den är lugnare där? Annars försök att ordna så att hon får sällskap inne. Att vänja en så gammal häst kan nog bli svårt. De flesta islandshästar är ju uppväxta i flock dessutom och har därför inte fått lära sig att stå själv tidigt. Alla hästar är ju flockdjur så det är ju egentligen en väldigt sund reaktion att inte vilja bli lämnad ensam.
 
Sv: Ponnyn kan inte vara inne själv.

kl

Jag arbetade med en häst ett tag för länge sen som hade samma "problem" med att stå i stallet själv vid skötsel,sadling,skoning, etc.

Den hästen körde jag en,för mig,helt ny metod med,klickerträning:idea:

Och det funkade för den hästen. Den lugnade sig avsevärt. Kan ju va värt att testa. Googla på "klickerträning för häst" så kommer det upp massa bra sidor.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 321
Senast: Twihard
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp