Bukefalos 28 år!

Ponnyproblem och ung ryttare. (långt)

T

TrollMamma

Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare.

HJÄLP!

Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk liten ponny som min 5½åriga dotter klara att leda och sköta helt själv (under uppsikt givetvis)
Vid provridning fick vi inte se honom under ryttare utan dottern red ut en sväng längs vägen med ledare i skritt och trav och det gick jättebra.
Han var även inkörd och enligt uppgift väldigt snäll att köra.

Problemen började när vi köpt körutrustning. Han kan, när han hittar något han tycker är läskigt, kasta om, backa och försöka springa hem. Detta gör att det känns otryggt att ha dottern med mej i vagnen så jag kör helst själv, men det blir aldrig en rolig körtur. Man måste sitta på helspänn för att hinna stoppa honom i tid innan han börjar trixa. Dock har det gått bättre med bomull i öronen och vi ska även försöka med skygglappar för att se om det blir bättre.

Sen var det ridningen. Går jag bredvid funkar det huur bra som helst. Dom skrittar och travar utan problem, både inne på banan och ute.
Även där började problemen visa sej när vi skulle hitta en medryttare, någon som kan rida honom lite mer än dottern kan, gärna även ta med honom på lektion.
Det gick bra en stund i början men snart började han sacka och stanna varje gång dom passerade utgången. Det spelade igen roll hur långt bort från utgången dom var men så fort dom kom i hörnet stannade han och stod still. Tjejen kämpade som en galning att hålla igång honom men utan resultat.
Det slutade med att han först bockade på långsidan mot utgången. sen vid utgången stannade han, backade upp i staketet, hoppade framåt och bockade
Hon satte sej tillrätta, fick honom att gå fram och nästa varv försökte han samma sak igen. Den här gången skickade han av henne.

Hon var tuff och klev upp igen men efter att han gång efter annan stannat, backat och tramsat gav hon upp och avslutade.

Behöver jag säga att hon inte hörde av sej igen. :crazy:

Han har testat mej i tömkörningen på samma sätt men jag har styrka att sätta stopp och är envisare än honom så nu går han snällt fram i alla gångarter även om det vissa gånger går som i klister..

Han gås regelbundet igenom av en massör/kiropraktor och har en sadel som passar.


Så. Nu har vi alltså en envis liten ponny som min dotter vill börja rida själv på men som stannar i tid och otid om jag inte går bredvid. Jag vågar ärligt talat inte säga åt henne at gå på honom mer då jag är rädd att han ska skicka av henne. Hon är jätteduktig att rida för sin ålder men är väldigt känslig och skulle hon åka av honom rejält vet jag inte om hon nånsin skulle våga kliva upp på honom igen.

Han har även börjat tramsa på ridbanan och kan helt plötsligt bli rädd för något och springa iväg. Detta har kommit nu efter att han börjat på upp kondisen. Suck. Ännu ett skäl att jag inte vill släppa dottern helt själ trots att ridbanan är inhängnad.

Jag tror idag att han säldes pga detta men det hette då att ryttaren tröttnat på ridningen. (Inte så konstigt kanske)

Jag har annonserat och annonserat, pratat med ridskolefolk men hittar ändå ingen duktig liten ryttare som kan hjälpa oss.

Vad gör vi? Hur gör vi?
Törs jag som haft egna hästar och ridit i över 20år kliva upp på honom? Jag känner med stor med mina 162cm och 57kg på ett 114cm högt russ. :crazy:

Trots att han är jättesnäll så var det med facit i hand inte rätt ponny för henne. Men vi vill försöka ta oss igenom det här ändå innan vi funderar på försäljning. Det är absolut sista alternativet men samtidigt är jag så rädd att han ska skrämma henne så hon tappar det lilla självförtroende hon skaffat sej i sadeln.
 
Sv: Ponnyproblem och ung ryttare. (långt)

Jag tycker att om ni ska behålla hästen så sätt dig själv upp och rid till dess han beter sig som han ska. Han kommer garanterat inte gå av på mitten. ;)
Men det känns jättetokigt när hästen är så liten. Kan bara tala om att maxvikten för russ i montélopp är 65 kg!! Och då springer dom ju allt vad tygen håller, så vikten ska inte vara något större problem. Lycka till med pållen.
 
Sv: Ponnyproblem och ung ryttare. (långt)

Sitt upp! Så stor är du inte och det handlar inte om några 12-mil distansritt! Har du tur räcker det med ett par gånger om det bara är trams från hans sida.
 
Sv: Ponnyproblem och ung ryttare. (långt)

Vart köpte ni russet? De som sålde kanske kan hjälpa er..inte kul när det handlar om så unga ryttare, du gör helt klart rätt i att värna om hennes självförtroende.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyproblem och ung ryttare. (långt)

Vad tråkigt för er! Helst då din dotter gillar pållen och såklart vill hon rida själv!

Jag har en busig shettis som vi håller på att rida in (jag+ treårig dotter).Känner samma sak där att man vill inte att dotter ska bli skrämd. Fast min shettis är busig och testar inte på det viset eran pålle gör. Iaf så funderar vi på att köpa en russ på närmare 130 cm som jag i så fall skulle rida lite. Har provat och det kändes helt ok att sitta upp på henne.

Lycka till!! Hoppas att ni får ordning på honom!!
 
Sv: Ponnyproblem och ung ryttare. (långt)

Att hindra hästen från att lyssna och se låter väldigt onödigt i mina öron.

Ledarskapet och relationen är a och o i hästhållning. Gör några ledarskapsövningar och prova sedan.
 
Sv: Ponnyproblem och ung ryttare. (långt)

Det där löses nog knappast av några ledarskapsövningar. Utan det är en smart liten ponny som har full koll på vad som sitter på ryggen.

Håller med övriga om att inga problem för TS sitta upp. Jag skulle om det går också sätta upp dottern på annan ponny parallellt om det går, en säker, bra barnponny. Så hon inte tappar självförtroende/sugen.

Sen, jag skulle öka kraven även i körningen, när TS hanterar alltså. Bra den går fram hela tiden nu, men öka kraven då. Framåt men segt som klister är inte okej, utan man ska svara, svara direkt och svara 'ordentligt' när man ombeds göra något.
 
Sv: Ponnyproblem och ung ryttare. (långt)

Hej!

Jag har sjäv varit skötare på ett russ som gjort exakt lika dant. Nu mera har jag växt ur henne o skaffat mig en egen häst. Men min häst står i samma stall och jag rider fortfarande tillsammans med tjejen som har ponnyn.:)

Den här tjejen var då ngt år äldre än din dotter och hade ridit på ridskolan i ca 1-2år. Mamman har dock hållt på med hästar hela sitt liv. Men de e väll inte alltför kul att hela tiden ta instruktioner av mamma;)

När jag red ponnyn och den gorde så här så var jag bara bestämd. Stannar ponnyn ska den gå framåt. Testa o ta i tygeln så den vänder sig om. Bara man "får loss den från marken". Sen var det ben och spön som gällde(även om inte jag e speciellt förtjust i spö).

Hon gjorde så när vi red ut också men de e samma sak där. Bara gå på.

Till sist lyssnade ponnyn på mig men inte ett smack på flickan. Men sitt upp på ponnyn och visa för din dotter att det går.

Tjejen hade superdåligt självförtroende, så jag gjorde massa övningar med henne där hon fick känna att hon hade kontroll o ponnyn fick tänka. Tempoväxlingar, övergångar m.m. En övning som blev populär var serpentiner. På mitten gjorde hon halt t. ex 5s eller skrittade 3 steg o sen fram.

Håll dig till en början borta från utgången och låt sedan övningarna gå närmare o närmare. Hoppa av o led hästen från utgången om ni måste, bara den inte vinner.

Våga fortsätta rida ut annars kommer ponnyn bli uttråkad o allt blir 100 ggr värre!

Numera går allt super för oss, hon rider i skogen, hoppar o galopperar o har super kul med sin häst precis, så som det ska vara!:D

Lycka till!:)
 
Sv: Ponnyproblem och ung ryttare. (långt)

Hästar kostar snusk och tar hur mycket tid som helst, det måste i alla lägen vara det roligaste som finns.
(det kommer ändå träliga vinterdagar när man helt enkelt inte vill vara hästägare)

Så jag skulle sälja, utan att först tänka att jag "ska ta mig igenom det". Din dotters självförtroende är viktigare.

Jag ha sett b-ponnyer som verkligen har tagit hand om sina små ryttare, sånna hästar är guld värda.

Jag har så svårt för det här att man ska "lösa problemen från marken", ta hälp, bla, bla bla. Ibland är det dags att göra slut, det var en felköp, inget mer med det. Du är varken den första eller sista att göra det.

Det finns en helgo ponny åt din dotter där ute, bergis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 162
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp