Bukefalos 28 år!

"Poppande" knäskål

Illiana

Trådstartare
Min katt Lajlo, 8 månader, haltade imorse, när jag vaknade...
Jag tänkte "vad fan är det nu då"? och steg upp och klämde och kände om hon hade ont...
Så klämde jag litegrann på höger bakknä, och "plopp" sa det så kändes det som att den hoppade in i rätt position igen...
Sen under dagen har hon inte haltat, är dock stel..
Men hon springer och hoppar och leker och mår allmänt bra ändå nu..
Hon är inte svullen eller så..
Under dagen har jag ploppat tillbaka knäet eller vad det nu är flera gånger, och hon reagerar inte alls på det när jag gör det..
Nu senaste gången så kändes det som att det var själva senan som jag flyttade på..
När man sträcker ut benet helt så hoppar det ur igen, och böjer man det och trycker på sidorna, så hoppar det tillbaka... Skummers värre!!

Vad tror ni det är? Växtfel eller att knäskålen är missbildad eller nåt?
Eller nån smäll? Jag har ingen aning, jag...

Eftersom hon inte har ont av det så tänkte jag fråga här först, och sen, om det inte blir bättre, fara till vet.

Men.. vad tror ni?
 
Sv: "Poppande" knäskål

det verkar som att katten har patellaluxation, dvs att knäskålen hoppar ur led.
Det skulle kunna bero på antingen att senan som knäskålen sitter fast i är för slapp eller att den lilla skåran på lårbenet som knäskålen ska ligga i är för grund så att knäskålen inte kan ligga kvar.
En del djur kan klara av att leva med en knäskål som hoppar ur led då och då men många behöver man åtgärda.
Jag tycker nog att du helst ska kontakta veterinär och få ett utlåtande och se om det är värt att göra något åt det...

Med "värt att göra något" menar jag förståss om det är en allvarlig luxation eller inte..
 
Sv: "Poppande" knäskål

Håller helt med Jessica. Inget att dra på utan åk in.
 
Sv: "Poppande" knäskål

Tack ska du ha!
Då ska jag göra det. Ska ringa och boka tid imorrn..
/Karro
 
Sv: "Poppande" knäskål

Med tanke på åldern så är det troligen patellaluxation. Jag har själv en katt med det felet. Nu vet inte jag var du bor, men det finns en mycket duktig och kunnig veterinär i Sthlm, eller mer bestämt Täby.
 
Sv: "Poppande" knäskål

Ah... lite långt bara.. bor i Luleå ;)

Det skumma är att nu har det vart helt normalt igen i 2 dagar..
Den har inte farit ur läge eller nåt sånt :confused:
så då vet jag inte vad fasiken...
 
Sv: "Poppande" knäskål

Jag skulle åka in ändå. Man kan palpera fram luxationer, även om dom inte syns. Och även röntga. Min är röntgad. Hon har lindrig pl i båda knäna.
 
Sv: "Poppande" knäskål

Okejs..
Men var du tvungen att göra ngt åt det då, eller lät ni det vara och hon mår bra av det?
 
Sv: "Poppande" knäskål

Hon har så pass lindrig att det funkar ändå. Det kan krävas operation, "bara" träning och glukosamintabletter eller avlivning på sikt. Beroende på. I längden medför det ibland förslitningsskador som gör att katten får väldigt ont. För att förebygga det kan man behandla, men ibland är det för mycket. Man kan även som ägare få lära sig att massera tillbaka knäskålen när den hamnat fel. Vet en katt som simtränar för att hålla knäna igång t.ex.

Sök på Abbie eller patellaluxaton här på katt så får du nog tag på lite trådar från mig. Jag har tyvärr ingen dator hemma för tillfället, utan kan bara skriva här sporadiskt så länge. När min dator kommer tillbaka kan jag svara på mer frågor. Eller så söker du på det. Finns mest information på hundsidan, problemet är detsamma men hundar och katter har ju olika behov så där är det svårare att jämföra.

Jag skulle dock börja med att kontakta veterinären, han/hon kan säkert ge mer information. Och om inte annat ställa diagos och på så vis veta om man ska sätta in förebyggande behandling eller ej.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 401
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 246
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp