Bukefalos 28 år!

Positiv vs Negativ förstärkning?

W

wild n crazy

Positiv förstärkning är när ett korrekt uppförande är tydliggjort genom att det omgående följs av någon form av belöning.

Exempel: En häst leds fram till en transport och människan ber hästen att gå på. Hästen svarar genom att gå in i transporten. Hästen matas med ett äpple. Äpplet är belöningen för korrekt uppförande och svar på människans hjälp/signal.

Negativ förstärkning tar människan till när ett korrekt uppförande tydliggörs genom att den ”obekväma hjälpen/signalen” till ”önskat svar”, tas bort. Det önskade uppförande leder till att människan tar bort hjälpen/signalen för att förtydliga att hästen har gjort rätt.

Exempel: Om människan lagt tryck på hästens bog och hästen flyttar på sig. Då tar människan bort trycket från hästen. Det oönskade, otrevliga, obekväma trycket som har varit placerat på bogen tas bort och det ses som en belöning till hästen för ett korrekt uppförande. Detta sätt, är den vanligen förekommande tekniken inom NH-träning.

Fakta från. Wikipedia - Den fria encyklopedin på internet (engelska versionen)
citerar från Nh-faqtråden.. Stämmer verkligen detta? Jag har alltid haft för mig att seriösa NH personer använder sig av positiv förstärkning, och att det är att berömma när hästen gör rätt, istället för att korrigera eller bestraffa när den gör fel? Hur kan andra exemplet vara negativ förstärkning?
:crazy::angel:
 
Sv: Positiv vs Negativ förstärkning?

Positiv förstärkning = positiv i bemärkelsen lägga till något (en belöning i form av en klapp eller ett äpple)

Negativ förstärkning = negativ i bemärkelsen ta bort någonting (exvis en framåtdrivande hjälp: du ger signalen fram, hästen svarar, signalen tas bort) så fort en korrekt respons ges

Negativ förstärkning är den "metod" som visat sig mest effektiv vid inlärning. Har öht inget med bestraffning att göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
48 095
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 762
Senast: krambanan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 168
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp