Pris att ta föl?

Leeza

Trådstartare
Finns väl 1 miljon trådar om detta.. men äsch frågar ändå! Första gången här som jag skall ta ett föl men innan jag bestämmer mig måste jag veta ett ungefärligt pris. Vi tar en exempelhingst, som jag även jag har i tankarna - Sir Oldenburg.

3000 spång, efter 90 dagar 7000 = 10 000 i betäckningskostnader, nu räknade jag inte med momsen!

Hur länge behöver stoet vara borta på seminstation? Pris/dag?

Foderskillnad, pris? Både under dräktighet och fölet är fött.

Vaccinationer?




TACK på förhand :heart
 
Finns väl 1 miljon trådar om detta.. men äsch frågar ändå! Första gången här som jag skall ta ett föl men innan jag bestämmer mig måste jag veta ett ungefärligt pris. Vi tar en exempelhingst, som jag även jag har i tankarna - Sir Oldenburg.

3000 spång, efter 90 dagar 7000 = 10 000 i betäckningskostnader, nu räknade jag inte med momsen!

Hur länge behöver stoet vara borta på seminstation? Pris/dag?

Foderskillnad, pris? Både under dräktighet och fölet är fött.

Vaccinationer?




TACK på förhand :heart

Hur länge hon behöver vara på station är individuellt. Om du vill kan du kära henne dit varje dag, ultraljud en dag för att se om man ska beställa sperma för inseminering till dagen efter. Om du vill kan du låta henne kvar tills hon blir konstaterat dräktig.

Tar hon sig på första försöket blir det givetvis mycket billigare än om hon inte tar sig förrän på fjärde eller om det går så illa att hon inte tar sig alls.
Hon kan dessutom bli sjuk eller råka ut för något på stationen som gör att det kostar ännu mer.

Olika stationer har olika priser, det kan skilja ganska mycket.

Olika ston brunstar olika länge och det går år olika antal skick, vilka också kostar pengar.

Foderskillnader beror på vilket grovfoder du har och vilket foder du väljer att komplettera med.

Det är lämpligt att vaccinera mot virusabort, vad det kostar beror på vilken veterinär du anlitar.

Som du ser är det helt omöjligt att svara på dina frågor.
 
Ja, men du försökte iallafall :) Men en stark startbudget förstår jag iallafall, just för oväntade saker kan hända! :)
 
Sist jag hade mitt sto på station tog hon sig inte på första brunsten, fick ett utbrott av kraftigt mugg och hade dessutom föl vid sidan. Jag har för mig att det kostade 18 000:-.
Sen brunstar hon i över en vecka och det blev fyra skick per brunst så där drog det också iväg.

Så det hade gått på över 20 000:- bara fram tills jag tog hem henne. Hingsten kostade bara vid levande föl.
 
Stationsavgift och veternäravgift måste också betalas. De brukar ligga på 1500-1800 vardera är det fryst är veterinäravgiften 5000
Sen är det avgifterna runt packning/transport för hingsten. Jag har betalat 150-1000 beroende på var hingsten är stationerad. Jag tycker att dessa kostnader är jätteviktiga att räkna med. Så i runda slängar - minst 6000 innan stoet ens är konstaterat dräktig. Då är det inte inräknat varken dygnsavgift eller eventuella behandlingar
 
Mitt föl som föddes i år, kostade 23 000 kr i rena tillverkningskostnader. Stations/veterinäravgift, uppstallning 5 dgr på seminstationen, skick av hingssperma, språngavgift, anmälan av mitt sto i språngrulla och levandefölavgiften. Fölet är e. Dalwhinnie så jag valde inte någon speciellt dyr hingst heller.

Då hade jag tur att mitt sto tog sig på första försöket, och har haft en helt okomplicerad dräktighet och fölning.

Tillkommer gör nu reg-avg hos ASVH, sedan är det andra löpande utgifter nu under föltiden, som avmaskning, verkningar, vaccinationer etc. Det är inte med i ovanstående.

/Lizzie
 
Finns väl 1 miljon trådar om detta.. men äsch frågar ändå! Första gången här som jag skall ta ett föl men innan jag bestämmer mig måste jag veta ett ungefärligt pris. Vi tar en exempelhingst, som jag även jag har i tankarna - Sir Oldenburg.

3000 spång, efter 90 dagar 7000 = 10 000 i betäckningskostnader, nu räknade jag inte med momsen!

Hur länge behöver stoet vara borta på seminstation? Pris/dag?

Foderskillnad, pris? Både under dräktighet och fölet är fött.

Vaccinationer?




TACK på förhand :heart

Det är vanligt att köpa en fosterfölförsäkring också, den har jag för mig att jag betalade 2500 kr för, kommer inte ihåg exakt.

Runt 25 000 skulle jag säg att det kostar, om allt flyter på utan krångel.
 
Årets föl kostade ungefär (exkl moms). Stoet tog sig direkt:
Seminavg: 1600:-
Uppstallning-stuteri (7 dagar): 700:-
Vet. avg: 2200:-
"Igångsättning" spruta: 500:-
Språng avg: 2000:-
90 dygn: 6000:-
Bensin: 4000:-
ASVH: 225:-
Vacc: 400:-
Extra foder: 4500:- (från 5 mån tills nu)
m.m.

Så totalt: 22625:- + moms (ca 28 281:- inkl moms)

Sedan när den föds tillkommer hovis 4000:-, försäkring, avmaskning etc.
 
Finns väl 1 miljon trådar om detta.. men äsch frågar ändå! Första gången här som jag skall ta ett föl men innan jag bestämmer mig måste jag veta ett ungefärligt pris. Vi tar en exempelhingst, som jag även jag har i tankarna - Sir Oldenburg.

3000 spång, efter 90 dagar 7000 = 10 000 i betäckningskostnader, nu räknade jag inte med momsen!

Hur länge behöver stoet vara borta på seminstation? Pris/dag?

Foderskillnad, pris? Både under dräktighet och fölet är fött.

Vaccinationer?




TACK på förhand :heart

Vårt första föl kostade oss i runda slängar 35 000 kr från första semin till hon lämnade mamman vid 6 månader. Tilläggas bör att ALLT gick by the book. Inte något extra utlägg, utan bara normala saker som försäkringar, vaccinationer o s v. Vi bor nära seminstationen så vi körde fram och tillbaka men bensinen till det har jag inte räknat. Så med en normaldyr hingst kan jag inte se att det kan bli billigare än så.
 
Lite lustigt för en kostnad som de flesta tycks glömma bort är transportkostnaderna till och från stationen. Har man otur så kan det bli ganska många även om man lämnar stoet under brunsterna. Kostnaden för transporterna beror ju på hur långt, hur mycket drivmedel, om man har egen transport o s v.
En annan kostnad som jag inte hittar i exemplen är den för DNA, chip och ID beskrivning vilket också varierar mycket beroende på var man bor.

Sedan kan det för en del även bli tal om förlorad arbetsinkomst om man måste ta ledigt från jobbet för att vara med på stationen.
 
Sist jag tillverkade föl slutade jag räkna efter 30 000 kr. :crazy: Då var det en billig ras som fjordhäst, har för mig att språnget kostade runt 5 000 kr.

Men först ville stoet inte visa brunst, så det blev veterinärundersökning och längre period hos hingsten. Sedan blev hon sjuk efter fölningen och tusenlapparna rusade iväg. Som tur var så var hon högt försäkrad...

Men bensinkostnad för 3 mil x 3 gånger om dagen är kanske inget man räknar med från början. :o

Så hur du än vänder och vrider på det så blir det alltid dyrare att tillverka själv. Men mycket roligare! :D
 
Jag är uppfödare och gjorde för några år sedan en uträkning på exakt vad fölen kostade mig. Alltså (utöver själva tillverkningskostnaderna med språng, undersökningar, stationsavgifter etc även extra foder och annat för stoet, fölets foder, strö, vaccinationer, registrering, pass, försäkring, träckprov, avmaskningar - alltså allt som fölet DE FACTO hade kostat mig som yrkesmässig uppfödare som ca 6-månader gammal.
Det landade på runda slängar 50 000:- inkl moms och då räknade jag lågt på foderpriser, nu skulle det definitivt bli dyrare.

Dock är egentligen betäckningskostnaderna väldigt svåra att räkna på generellt eftersom det skiljer så mellan raserna och även på om stoet tar sig direkt eller man måste hålla på hela sommaren osv.

Men de flesta räknar ju inte så utan på vad det kostar att få dräktigt och lite till. Det har ju också betydelse om man har stoet ändå så att säga, eller om stoet är rent avelssto i verksamhet.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 640
Senast: Lobelia
·
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 629
Senast: cirkus
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 176
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp