Problem med gallan/gallsten

Miao

Trådstartare
I lördags morse vid 06,30 fick min man köra in mig till akuten, efter att jag haft otroliga smärtor sen 03,30 (ja, jag hoppades att det skulle gå över av sig självt). Kunde bara andas i ytliga andetag och stötvis, kunde inte sitta, stå eller ligga.

Hade tur och fick komma in direkt, fick lämna urinprov och blodprov och blev undersökt av läkare, som konstaterade att det var problem med gallan som orsakade smärtan. Avslutade det hela med att få en (enl min man, jag är nålrädd så jag vågade inte kolla) gigantisk spruta med motmedel i sätesmuskeln, vilket fick smärtan att släppa efter typ 15 minuter (UNDERBART!).

Nu försöker jag komma lite underfund med det här med gallproblem. Jag har läst massor om vad man ska och inte ska äta (vilket verkar vara väldigt individuellt ) och funderat lite på hur jag ska lägga om kosten nu det närmsta (och kanske under lång tid/för alltid...? ). Det mest ironiska är att jag sen i november har ändrat min kost massor till det bättre, vilket har gett både viktnedgång och en friskare kropp, så det är ju lagen om alltings jävlighet att jag NU ska bli drabbad av sån här skit när jag ätit fel, för mycket och för fett under massa år :p ! Fast å andra sidan så har jag läst om att det är MÅNGA som drabbas av gallproblem just när de ändrat kost/gått ner i vikt....

Så det jag är ute efter lite nu, är personliga erfarenheter av gallproblem för att få lite mer kött på benen. Hur var det för dig, hur la du om kosten, hur ofta fick du anfall, blev det operation..... etc
 
Jag opererade bort skiten efter alldeles för många år med problem. Fick problem redan när jag var snett över 20 år, då hade jag verkligen en sådan livsstil som bäddar för gallproblem så det var ingen chock. Hade anfall av och till under flera år, även efter att jag bytte livsstil och gick ner över 35 kg. Anfallen kunde komma varje dag under en period och sedan vara frånvarande flera månader eller rent av ett par år, men den där vetskapen om att det kommer att smälla till igen var faktiskt rätt jobbig. Dessutom hade jag ofta molande och stickande värk utan att få regelrätta anfall.

Opererades i februari förra året och för mig gick det helt utan komplikationer, har absolut inga smärtor idag och kan äta precis som vanligt.
 
Gallstenar bildas då inte gallan används för det den är tänkt till.....bryta ner fett
Det är inte fettet som gör så man få gallstenar, men när man väl äter något fett ja då spolas stenarna ut i gallgångarna och kan fastna där med :devil: smärtor som följd

Jag har haft gallstensbesvär sen jag var tonåring, men det har aldrig varit så jävliga som när jag viktväktade och åt väldigt mycket kolhydrater och väldigt lite fett. Nu när jag äter LCHF har jag inte haft ett enda anfall

Som tonåring hade jag anfall hyfsat ofta, som sagt på VV-kost hela tiden. Men jag har aldrig uppsökt sjukhus hur ont det än gjort. Det går ju över efter ett tag i fosterställning och intag av mängder av samarin och kolsyrat vatten.
 
Jag fick problem med anfall som 17åring, såpass mycket och ofta att jag opererades strax innan 18årsdagen. På slutet kunde jag bara äta smördegsknyten med ost utan att få problem.

Sövdes precis under ett pågående anfall, så det satt stenar i djupa gallgången som skulle spolas bort. De kom åt bukspottkörteln och en cirkus som innebar en månad på iva drog igång. Opererades fem gånger under den tiden och fick ligga med öppen buk, väldigt kritiskt där i början. Har problem med sammanväxningar idag, men inga nya anfall. En kompis opererades samma vecka för samma sak helt utan komplikationer.
 
Usch vad jobbigt det låter! Men känns också som ett ganska vanligt problem?
Hoppas du slipper fler problem @Miao

Får jag fråga typ var smärtan sitter? På ett speciellt ställe? Hela buken? Ryggen?
Har själv problem med oförklarliga magsmärtor som ibland varit så illa att jag varken kunnat gå, stå eller sitta sedan flera år tillbaka, tagit alla möjliga tester, mediciner, biopsier och gjort gastroskopi 2 gånger men allt är normalt.
Känns dock inte som att vården borde missa något sådant som gallproblem om det är ganska vanligt?
 
Jag fick diagnos efter ultraljud av gallan, och det fick vi slåss för. De tyckte inte att jag tillhörde riskgruppen så två gånger skickades jag hem med att jag "nog var förstoppad". De kan mycket väl missa det är min uppfattning @Malibu_Stacy. Min smärta satt långt ner i ryggen och högt på höger sida, strax under revbenen.
 
Tack för era erfarenheter! Ger mig alltid mycket att läsa om hur andra har/har haft det. Jag ska på läkarens inrådan ringa och boka tid för ultraljud, för att se om det är stenar eller inflammation i gallblåsan det handlar om.

@Malibu_Stacy , för mig satt den akuta smärtan på höger sida, nästan precis under revbenen. Sen hade jag generell smärta på hela högra sidan. Hade även katastrofalt öm solarplexus, kunde inte nudda där utan att nästan skrika till. Smärtan strålade även ut i ryggen mot skulderbladet.
 
Passar på em en fråga. VAd ska man göra när man är mitt uppe i det? Äta? Dricka? Ta smärtstillande? Vilken sort?
Röra sig? Ligga stilla?
 
Säger bara Tack gode gud för medicin med morfin och kodein... fick ett nytt anfall när jag var på väg hem från jobbet, och de 40 minuterna innan medicinen började verka så trodde jag att jag skulle dö :(.

Hoppas verkligen jag får tag i vårdcentralen i morgon så jag kan boka tid för ultraljud...
 
Passar på em en fråga. VAd ska man göra när man är mitt uppe i det? Äta? Dricka? Ta smärtstillande? Vilken sort?
Röra sig? Ligga stilla?

Jag kunde inte göra just nånting annat än ligga i någon sorts fosterställning och köra med smärtstillande. Jag fick Spasmofen (suppar) utskrivet och det räddade mig. Awesome stuff (om man tål morfin) och verkar fortare än tabletter. Jag kunde inte ta tabletter mitt under anfallen, de kom bara upp igen.
 
Jag kunde inte göra just nånting annat än ligga i någon sorts fosterställning och köra med smärtstillande. Jag fick Spasmofen (suppar) utskrivet och det räddade mig. Awesome stuff (om man tål morfin) och verkar fortare än tabletter. Jag kunde inte ta tabletter mitt under anfallen, de kom bara upp igen.

Spasmofen är min livräddare med!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 855
S
Övr. Barn hejsan kära bukar! är väl mest för att skriva av mig lite, om tråden ligger fel så ber ja om ursäkt så får moderator flytta den. i...
Svar
12
· Visningar
4 381
Senast: Tassetass
·
Hundhälsa Den 20 Maj 2006 var den lyckligaste dagen i hela mitt liv. Då hämtade jag hem min första, alldeles egna hund, Unni. En samojed tik som...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: lady_vip
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 184
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp