Bukefalos 28 år!

Problem med grannens hund

Jag tror att två är lydiga och att det är de som tävlas och tränas, medan den tredje är den som är problematisk
Aha. Fast ... då borde de ha långlina på den tredje hunden kan jag tycka. Oavsett hur synd man tycker om den. Det går att låta hunden springa fritt med långlina och leka med de andra två hundarna, det blir en extra bra säkerhet utomhus utanför inhägnaden för ägarna och omgivningen då man hinner lättare att stampa på snöret om det behövs och kan fysiskt hejda hunden från att komma längre.
 
Hundägarna bryr sig men verkar mest handfallna. Jag tycker det hela är väldigt obehagligt men vet inte hur jag ska förhålla mig. Känner mig otrygg faktiskt. Det känns inte ok om jag och övriga ska behöva ta stora omvägar runt deras hus för att undvika att bli attackerade. Vad hade ni gjort?
Jag hade pratat med ägarna när jag ridit förbi. Frågat om det var någonting jag kunde göra för att det hela skulle bli lugnare och bättre. En av mina "grannar" på en av mina rundor har en galen hund, men när jag lärde mig namnet på den och hälsade på den så slutade den försöka riva staketet och äta upp mig och hästarna. Blev en djävla förändring faktiskt.

Sen hade jag sagt rakt ut som det var. Att det känns väldigt otryggt att rida förbi eftersom hundarna är så aggressiva, speciellt eftersom det inte verkar som att ägarna bryr sig.

Bästa sättet att lösa problemet är att ha en ödmjuk dialog där man inte anklagar någon. För anklagar man får folk taggarna utåt och det blir inget konstruktivt sagt.
 
Hundar som rusar och vrålskäller beror i dom flesta fall på att dom inte känner människan, hunden och hästen som passerar tomten. Jag gör precis som du @Ramona, tar ett snack med hund och folket på gården så hunden vet att det är jag och min häst/hund och alltså polarna som kommer där borta. Min sista häst gillade ju att busa med hundar och det var ömsesidigt så det hände att hundägarna och jag satt på en sten i skogen medans hunden och min häst motionerade varann och lekte kull mellan träden. :)

Kommunikation och en bra dialog är nyckeln till allt socialt samspel medans anmälan o.dyl. ska vara sist på agendan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 450
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 312
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 778
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 675
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp