Bukefalos 28 år!

Problem med grannens hund

Ridinglady

Trådstartare
Jag har själv ingen hund men har hästar och bor på landet. Här finns en klunga hus och många har hästar. I ett av husen bor ett par med tre schäferhundar. Jag känner dem inte men hälsar artigt när jag möter dem. De tränar sina hundar och jag tror de tävlar med dem på ngt vis. En av hundarna har rymt och attackerat en grannhund och när man går eller rider förbi så slänger den och de andra hundarna sig mot staketet och skäller hysteriskt. Jag är inte hundrädd men tänker varje gång jag passerar till fots eller till häst: vad händer om de kommer lösa? Förra veckan hände just det- en av dem kom lös och attackerade en ryttare. Hon ramlade av och hästen sprang hem. Tjejen slog i huvudet och blev chockad. Hästen var ok. Hundägarna bryr sig men verkar mest handfallna. Jag tycker det hela är väldigt obehagligt men vet inte hur jag ska förhålla mig. Känner mig otrygg faktiskt. Det känns inte ok om jag och övriga ska behöva ta stora omvägar runt deras hus för att undvika att bli attackerade. Vad hade ni gjort?
 
Jag har själv ingen hund men har hästar och bor på landet. Här finns en klunga hus och många har hästar. I ett av husen bor ett par med tre schäferhundar. Jag känner dem inte men hälsar artigt när jag möter dem. De tränar sina hundar och jag tror de tävlar med dem på ngt vis. En av hundarna har rymt och attackerat en grannhund och när man går eller rider förbi så slänger den och de andra hundarna sig mot staketet och skäller hysteriskt. Jag är inte hundrädd men tänker varje gång jag passerar till fots eller till häst: vad händer om de kommer lösa? Förra veckan hände just det- en av dem kom lös och attackerade en ryttare. Hon ramlade av och hästen sprang hem. Tjejen slog i huvudet och blev chockad. Hästen var ok. Hundägarna bryr sig men verkar mest handfallna. Jag tycker det hela är väldigt obehagligt men vet inte hur jag ska förhålla mig. Känner mig otrygg faktiskt. Det känns inte ok om jag och övriga ska behöva ta stora omvägar runt deras hus för att undvika att bli attackerade. Vad hade ni gjort?

Om jag var den som blev attackerad hade jag polisanmält hundägaren, samt sett till att de betalat ev kostnader gällande skador på mig och min häst/hund. Alla händelser där en hund attackerar ska polisanmälas, för att det ska finnas underlag att belägga hunden med ev koppel/munkorgstvång.

Sen hade jag personligen tagit omvägar om huset för att ge hundarna utrymme och inte oroa min egna häst/hund. Jag ser inget konstigt i att de vaktar sin gård, så länge staketet är rymningssäkert (din berättelse säger inte om de kom lösa när de rymde från den inhägnade gården eller från ägaren på promenad) så hade jag inte brytt mig om de skäller/hoppar vid staketet utan bara tagit en omväg oavsett om jag gick med häst eller hund.

Dock är det aldrig OK eller försvarbart att en hund går till attack mot en annan hund/häst/människa.
 
Kom tänka på den andra tråden om strikt hundägar ansvar - det gäller ju absolut här i fallet där ryttaren föll av sin häst. Om hunden var i trädgården och kom lös på något vis därifrån så får de ju skaffa bättre staket.
 
Hundägaren har erbjudit sig att köpa ny hjälm till ryttaren. Hunden rymde från gården när ägaren hade grinden öppen en stund för att köra in och ut med en skottkärra. Sedan lydde den inte när han kallade in den utan gav sig på hästen.
Jag tycker det är svårt med polisanmälan och grannar ... Händer det ngt i ett fall som detta om man anmäler? Vad i så fall? Jag vet inte heller vad som är rimligt att kräva. Kan en hundägare alltid ha 100 koll på sin hund? Den här ägaren har nog koll för det mesta, men uppenbarligen inte alltid ....
 
Hundägaren har erbjudit sig att köpa ny hjälm till ryttaren. Hunden rymde från gården när ägaren hade grinden öppen en stund för att köra in och ut med en skottkärra. Sedan lydde den inte när han kallade in den utan gav sig på hästen.
Jag tycker det är svårt med polisanmälan och grannar ... Händer det ngt i ett fall som detta om man anmäler? Vad i så fall? Jag vet inte heller vad som är rimligt att kräva. Kan en hundägare alltid ha 100 koll på sin hund? Den här ägaren har nog koll för det mesta, men uppenbarligen inte alltid ....
Bara en tanke - ägaren hade ju kunnat vänta med att öppna grinden tills ryttaren ridit förbi, om nu han visste att hunden inte var så glad i främlingar så att säga. Eller hade hunden varit lös en längre stund då redan?

Tillägg: Jag personligen hade nästan varit gladare om ägaren hade bett om ursäkt och sagt att de skulle genast se till att något sånt inte kunde hända igen och faktiskt gjort det, än "bara" fått en ny hjälm.
 
Bara en tanke - ägaren hade ju kunnat vänta med att öppna grinden tills ryttaren ridit förbi, om nu han visste att hunden inte var så glad i främlingar så att säga. Eller hade hunden varit lös en längre stund då redan?

Tillägg: Jag personligen hade nästan varit gladare om ägaren hade bett om ursäkt och sagt att de skulle genast se till att något sånt inte kunde hända igen och faktiskt gjort det, än "bara" fått en ny hjälm.
Frågan är ju hur man som hundägare kan se till att ngt sådant inte händer igen. Vilka är kraven som ska ställas?
Bor på landet. Stor inhägnad tomt där hundarna är lösa. Tränar hundarna lösa på ett stort fält bakom huset. Har aldrig sett dem gå ut med hundarna vare sig i koppel eller utan.
 
Frågan är ju hur man som hundägare kan se till att ngt sådant inte händer igen. Vilka är kraven som ska ställas?
Bor på landet. Stor inhägnad tomt där hundarna är lösa. Tränar hundarna lösa på ett stort fält bakom huset. Har aldrig sett dem gå ut med hundarna vare sig i koppel eller utan.
Man bygger ett högre staket. Det fick en person göra på vår ridrunda. Sedan han blev anmäld, han var tydligen polis :sneaky::)
 
Frågan är ju hur man som hundägare kan se till att ngt sådant inte händer igen. Vilka är kraven som ska ställas?
Några spontana tankar:
Vad är det för staket? Finns det möjlighet till ett starkare och/eller högre staket?
Möjligt att hägna in bakre delen av trädgården så att hundarna inte kommer så nära vägen utan tillsyn? Och är då längre bort och kanske inte ser vägen lika mycket, och även om de kanske skäller även då så känns det väl mera tryggt ju längre bort de är.
Dubbla grindar? Så att man kan stänga igen den ena innan man öppnar den andra och hunden inte smiter ut igen.
Hundgårdar om de ska vara ute i trädgården själva en längre period?
Munkorg? (När de är ute och promenerar alltså)

Tillägg: Såg nu att du hade skrivit lite mer - med en stor inhägnad tomt så borde det absolut vara möjligt att hägna av halva delen som är nära vägen, om så bara för de förbipasserandes sinnesro. När man är själv ute med dem i inhägnaden så kan man väl öppna upp till hela, för att man då kan hålla ett öga öppet efter någon förbipasserande och försöka lära hunden att inte skälla eller distrahera.

Tills (och om) man lyckats lära hunden det så får man väl stå ut med omaket, det är ju de som skaffat hund, inte omgivningen.
 
Senast ändrad:
Frågan är ju hur man som hundägare kan se till att ngt sådant inte händer igen. Vilka är kraven som ska ställas?
Bor på landet. Stor inhägnad tomt där hundarna är lösa. Tränar hundarna lösa på ett stort fält bakom huset. Har aldrig sett dem gå ut med hundarna vare sig i koppel eller utan.

Som hundägaren är man skyldig att se till att ens hund inte orsakar olägenhet för andra. Antingen gör man de åtgärder som behövs eller så får man göra sig av med hunden och acceptera att den typen av hund inte funkat för det liv man lever för tillfället. T.ex. hund som skäller som en galning när den är hemma själv kan inte bo i ett lägenhetshus för den stör andra. Då får antingen flytta till hus där den inte stör andra eller träna den så den håller tyst när den är hemma själv eller låta bli att lämna den hemma själv. Andra alternativ finns inte. Antingen gör man vad som krävs eller så gör man sig av med hunden.

Man får inte heller glömma att många hundar som stör inte mår riktigt bra. En hund står inte och vrålskäller längre stunder för att den mår så jäkla bra och är så avslappnad.
 
Några spontana tankar:
Vad är det för staket? Finns det möjlighet till ett starkare och/eller högre staket?
Möjligt att hägna in bakre delen av trädgården så att hundarna inte kommer så nära vägen utan tillsyn? Och är då längre bort och kanske inte ser vägen lika mycket, och även om de kanske skäller även då så känns det väl mera tryggt ju längre bort de är.
Dubbla grindar? Så att man kan stänga igen den ena innan man öppnar den andra och hunden inte smiter ut igen.
Hundgårdar om de ska vara ute i trädgården själva en längre period?
Munkorg? (När de är ute och promenerar alltså)
Tack! Känner att jag vill prata m grannen men vill vara konstruktiv!
Staketet är sådär och borde förstärkas. Tomten går rimligen att skärma av mer. Tror faktiskt de har hundgård men verkar inte använda den.
 
Frågan är ju hur man som hundägare kan se till att ngt sådant inte händer igen. Vilka är kraven som ska ställas?
Bor på landet. Stor inhägnad tomt där hundarna är lösa. Tränar hundarna lösa på ett stort fält bakom huset. Har aldrig sett dem gå ut med hundarna vare sig i koppel eller utan.
Apropå att träna hundarna lösa på ett stort fält bakom huset ... är fältet deras eller? Går någon annan där?
 
Tack! Känner att jag vill prata m grannen men vill vara konstruktiv!
Staketet är sådär och borde förstärkas. Tomten går rimligen att skärma av mer. Tror faktiskt de har hundgård men verkar inte använda den.
Ett sådär staket låter ju inte bra, men definitivt något konstruktivt som går att förbättra!
Hundgård nämnde jag utifall de lämnade hundarna själva i trädgården längre perioder - då kan man nog kräva att de har hundarna i hundgård när de själva inte har koll på hundarna. Tex de är iväg någonstans.
 
Ett sådär staket låter ju inte bra, men definitivt något konstruktivt som går att förbättra!
Hundgård nämnde jag utifall de lämnade hundarna själva i trädgården längre perioder - då kan man nog kräva att de har hundarna i hundgård när de själva inte har koll på hundarna. Tex de är iväg någonstans.
Med tillägget att man såklart ger hundarna den träning och motion de behöver, det hjälper ju inte hunden i sig att hägna in den på mindre ytor för att den skäller.
 
Hundägaren har erbjudit sig att köpa ny hjälm till ryttaren. Hunden rymde från gården när ägaren hade grinden öppen en stund för att köra in och ut med en skottkärra. Sedan lydde den inte när han kallade in den utan gav sig på hästen.
Jag tycker det är svårt med polisanmälan och grannar ... Händer det ngt i ett fall som detta om man anmäler? Vad i så fall? Jag vet inte heller vad som är rimligt att kräva. Kan en hundägare alltid ha 100 koll på sin hund? Den här ägaren har nog koll för det mesta, men uppenbarligen inte alltid ....

Jag hade polisanmält, hundägaren brast helt klart i sin tillsyn av hunden. Det är ännu mer illa att hunden inte kom på inkallning, då ska den bara inte ha en chans att smita.
 
Dom får ju fixa staketet helt enkelt och ha koppel på hundarna utanför så inget mer händer. Däremot är det ju inte så mycket att bry sig om att de vrålar vid staketet känner jag. Sålänge de inte gör det flera timmar om dagen.
 
Låter som att det varit tur att hundarna inte sprungit efter något tidigare om de inte lyssnar på sina ägare så väl. Med tanke på att de verkar ofta vara lösa på fältet.
Jag tror att två är lydiga och att det är de som tävlas och tränas, medan den tredje är den som är problematisk
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 451
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 313
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 779
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 675
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp