Bukefalos 28 år!

"Problem" med leasingtagaren

BitterAss

Trådstartare
Har ju skrivit här om fröken röd som inte vill ha tungbandet, och leasingtagarna har gett upp. Min mamma(som deläger henne ihop med mig) ringde igår & pratade med dem som leasar, bla om att vi vill att hon kommer hem så fort som möjligt & att vi vill ha henne vet.besiktigad (på deras bekostnad). Men det slog de bakut om, eftersom hon inte var vet.besiktigad när de tog henne men vad vi minns så var det inget de var intresserade av, inte heller hade hon skrivit något om det i ASVT:s kontrakt. Kontraktet gäller till 29/12-08, de ville själva ha på 3 år utifall ev skador. Hästen råkade ut för hovbensfraktur som tog tid att bli bra ifrån, och detta tog de upp att hon kostat dem vet.besök mm.
Vi har under hela tiden, som det står i kontraktet, haft henne försäkrad men de hörde aldrig av sig i samband med skadan för reglering.

Och de är inte heller intresserade av att skicka hem henne med buss alt. transport utan har då planen att ta med henne vid ev annan hästs start på Solvalla. Men öhh?? det vet man juh aldrig när det blir! I kontraktet står det att "Brukaren ansvarar för transporter till & från Ägares uppstallningsplats inom Sverige". Vi körde in hästen till Solvalla för vidare tansport när de leasade hästen.

Är det fel av oss att begära vet.besiktning? Vad kan man göra? Är det bara & stå och se på och vänta tills kontraktet "löpt ut"??
 
Sv: "Problem" med leasingtagaren

Det är svårt att bryta leasingkontrakt såvida man inte har skrivit in något i kontraktet om upphävande.
Vet.besiktning när man tar tillbaka har jag aldrig hört talas om.
 
Sv: "Problem" med leasingtagaren

Det är de som har "avslutat" kontraktet, och fått för sig att de ska sälja hästen där nere hos dem. Vet bes vill vi göra för bådas skull, för vår del då det känns som det är nåt annat lurt. Sen känns det konstigt att de är helt negativt inställda till "allt" känns inte heller bra.

Hon skrev avtalet, utan nån klausul. Jag skrev bara under när de hämtade hästen. Jag upptäckte för någon månad sen att de tagit henne från listan, utan att de kontaktat oss och talat om varför. Vi fick ringa & höra oss för.

Så vi får vackert vänta? Om det var jag skulle jag göra vet bes & sen skicka hem hästen. Skulle isf vara glad att slippa ha en kostande häst i 7 mån till. Men det är jag det :)
 
Sv: "Problem" med leasingtagaren

Det är svårt att bryta leasingkontrakt såvida man inte har skrivit in något i kontraktet om upphävande.
.

Förtydligande De vill inte ha henne kvar eftersom de inte får bukt med henne. Inte vi som har sagt att "nu vill vi ha hem henne."
 
Sv: "Problem" med leasingtagaren

Är inte lättaste sättet då, att ni betalar vet.besiktningen??
Och sen tar hem hästen.
Om det var min häst skulle jag kontakta STC och höra vad dom säger om saken!
 
Sv: "Problem" med leasingtagaren

Ja visst kan vi det, jag är inte omöjlig. Just nu känns det som det största problemet är att få HEM fröken, då de ska ta med henne vid ev start här. Och det känns juh inte inom snar framtid..... Hästen är 6 år & ostartad så jag vill ha hem henne snarast för att själv kunna fixa & dona, och kanske få henne till kval till sommaren & Ålands säsongen... I kontraktet står det att Brukaren ansvarar transport till & från Ägaren.

Men kan man se detta som en typ av kontraktsbrott?

Kanske ska ringa STC & höra mig för iaf.
 
Sv: "Problem" med leasingtagaren

Det står att brukaren ansvarar för transporten, men inget om inom vilken tidsgräns antar jag?
Då har ni nog att välja på att hämta hästen eller vänta tills den kommer...

övertydlighet är inte fel vid kontraktsskrivning... :crazy:
 
Sv: "Problem" med leasingtagaren

Jag skulle tro att det räknas som kontraktsbrott, när hästen inte står på nån tränarlista.
Du får bäst hjälp av STC!
 
Sv: "Problem" med leasingtagaren

Det står att brukaren ansvarar för transporten, men inget om inom vilken tidsgräns antar jag?
Då har ni nog att välja på att hämta hästen eller vänta tills den kommer...

övertydlighet är inte fel vid kontraktsskrivning... :crazy:

Nej enda datum som finns är det när avtalet normalt skulle gått ut.

Som vanligt så var man godtrogen när man skrev kontraktet, och vi hade kontakt i början. :crazy:

Men kan man kräva bensinpengar om man hämtar hästen?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 857
Senast: kryddelydd
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 768
Senast: Varmblod90
·
B
Trav Undrar om någon har erferenheter att dela med sig av. Har min häst utleasad pga tidsbrist. Informerade leasingtagaren innan denne fick...
Svar
4
· Visningar
951
Senast: Giantchill
·
H
Hästmänniskan Har fått problem med en tjej som ska långtidshyra min transport. Tjejen verkade mycket seriös när jag pratade med henne och vi var...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: alisson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp