Problem med pulsmätare

Nominous

Trådstartare
Har någon något supertips hur fasen man ska få pulsmätaren att få bra kontakt under körning? Jag blir galen! Jag har provat allt och mestadels nästan hela turerna så har jag ingen kontakt och får då såklart ingen puls i klockan. Det är en Polar RC3 GPS Trotting, alltså med resårband med sensorband integrerat. Pulsklockan och bandet är nya och under sadel funkar det klockrent! Då har jag kontakt nästan hela tiden, kan vara någon gång ibland som den tappar kontakt men inte så det stör eller påverkar träningen.

Under selen har jag kontakt ungefär hälften av värmningen till och från och sen i intervallerna är det ingen kontakt alls under intervallerna och mellan intervallerna får den kontakt någon sekund här och var. Så jäkla ledsamt!
Under sadel funkar det hela tiden fast jag rider galoppintervaller eller vad än jag gör. Så bandet verkar ligga bättre under sadeln?

Under selen har jag provat framför, under och bakom bukgjorden, högt och lågt och allt där i mellan, fastsatt och icke fastsatt. Vad mer kan man prova? Allt ger samma dåliga resultat. :(

Blöter såklart både häst och band, men det verkar ju inte vara nåt fel på användandet på så vis eller på grejorna eftersom det funkar klockrent varje gång under sadel.

Någon som har kommit på nåt bra sätt att lösa detta? Har hört att många har strul med att få det att funka till 100.:crazy:
 
Jag har samma problem, så jag har i princip slutat att använda den! Men kom nu att tänka på att det kanske skulle fungera om man sätter en resårtäckesgjord över bandet! Som man förankrar så att den inte kan glida bakåt!
 
Jag tycker resårbandet är riktigt kasst. Det finns bättre sensorer tycker iaf jag! Nu använder jag förvisso bara pulsmätare vid ridning, men då har den JÄMT kontakt, alltid, oavsett hur länge man har ridit! På mina är det inget resår, utan det är bara sensorer som man fäster rund gjorden och under sadeln, men det borde ju funka att fästa under däckeln med, eller?
 
Jag har samma problem, så jag har i princip slutat att använda den! Men kom nu att tänka på att det kanske skulle fungera om man sätter en resårtäckesgjord över bandet! Som man förankrar så att den inte kan glida bakåt!

Jag älska rju pulsmätaren, när den fungerar, så jag ska fasen få till den! Det funkar ju under sadel så det måste gå att få till under sele med. Är ju värt att prova med täckesgjord ovanpå.
Min pulsklocka mäter ju även min/km så jag behöver aldrig ha klocka med mig under intervallerna då det står klart och tydligt vilket tempo jag kör, så jag har blivit så lat :D:o och det gör ju även att jag kan köra i en backe som inte är utmarkerad med 100m-stolpar. Bekvämt :p


Jag tycker resårbandet är riktigt kasst. Det finns bättre sensorer tycker iaf jag! Nu använder jag förvisso bara pulsmätare vid ridning, men då har den JÄMT kontakt, alltid, oavsett hur länge man har ridit! På mina är det inget resår, utan det är bara sensorer som man fäster rund gjorden och under sadeln, men det borde ju funka att fästa under däckeln med, eller?

Jag köpte bandet för det kändes så mycket bättre än den billiga varianten med bara lösa sensorplattor som man placerar under sadel/sele. Men jag vette fasen alltså.
Jag hade en pulsmätare för 10 år sedan och den var samma problem med, jag trodde i min enfald att det skulle hänt nåt på 10 år men denna är lika sämst.. Eller så är jag sämst på att placera den. Den funkar ju så jäkla klockrent under sadel!!

Jag tycker det är så intressant att se hur de arbetar så jag tänker fasen inte ge mig, jag ska få det att funka! :p
 
Jag har en sladd som löper längs skalmen som förstärker signalen. Den kommer från polar. Kanske värt att testa för dig? :)
 
Jag har en sladd som löper längs skalmen som förstärker signalen. Den kommer från polar. Kanske värt att testa för dig? :)

Den sladden är bara till för den billiga klockan som bara har 1-2m räckvidd för signalen. Min klocka har 10m räckvidd och då gör sladden ingen som helst nytta. Den är inte ens kompatibel med min klocka :)

Det är inte signalen från pulssensorn till klockan som är problemet, det funkar prickfritt. Utan det är pulssensorn som inte fångar upp pulsen på hästen för att elektroderna antingen rör på sig (förmodligen selen som puttar på elektroderna) eller inte får kontakt. :) Så två helt olika problem. :)
 
Den sladden är bara till för den billiga klockan som bara har 1-2m räckvidd för signalen. Min klocka har 10m räckvidd och då gör sladden ingen som helst nytta. Den är inte ens kompatibel med min klocka :)

Det är inte signalen från pulssensorn till klockan som är problemet, det funkar prickfritt. Utan det är pulssensorn som inte fångar upp pulsen på hästen för att elektroderna antingen rör på sig (förmodligen selen som puttar på elektroderna) eller inte får kontakt. :) Så två helt olika problem. :)

Jag upplever att det skiljer från band till band och anliggning mot hästen, alltså bröstkorgens utformning samt att hitta bästa läget på specifik häst. Och pälskvaliteten och hur väl jag rengjort bandet.

Själv föredrar jag att ha bandet framför selen även om det är svårare att hitta bra läge eftersom spännet sitter så dumt att gjorden kan störa eller att selen går emot sensorn.

Ett av mina band är jättebra och det andra håller på att ge upp av ålderskrämpor nu. Men i det stora hela har de funkat bra och jag ska snart köpa et nytt ersättningsband.
 
@ghost ja jag gillar också bandet då jag tycker det är smidigt och sitter bra. Måste bara få det att funka med sele också :p

Hur mycket störning har du med sele?
Jag börjar få bättre och bättre kontakt men det är långt ifrån lika bra som med sadeln..
 
@ghost ja jag gillar också bandet då jag tycker det är smidigt och sitter bra. Måste bara få det att funka med sele också :p

Hur mycket störning har du med sele?
Jag börjar få bättre och bättre kontakt men det är långt ifrån lika bra som med sadeln..

Jag tror bra att jag använt den med sadel 2 eller 3 ggr (under de 10 år jag använt dem) så jag har inget att jämföra med där.

Om jag tänker när jag selar så har jag i princip aldrig problem om jag rengjort elektroderna ordentligt. Nu har jag rätt bra koll på underlagen så jag är inte jätteberoende av den. Om bandet är heltokigt så använder jag ett handtag efter och kollar återhämtning.
 
Ta en blomspruta och fyll den med vatten och maxat med salt. Se till att pälsen är riktigt blöt där elektråderna sitter.
på vintern är ett tips att raka inte snyggt men effektivt.
 
Jag tror bra att jag använt den med sadel 2 eller 3 ggr (under de 10 år jag använt dem) så jag har inget att jämföra med där.

Om jag tänker när jag selar så har jag i princip aldrig problem om jag rengjort elektroderna ordentligt. Nu har jag rätt bra koll på underlagen så jag är inte jätteberoende av den. Om bandet är heltokigt så använder jag ett handtag efter och kollar återhämtning.

Okej. Jo jag kör med handklockan efteråt också och har ju den som reserv när inte träningsklockan vill samarbeta :p
Har en häst som aldrig jobbat i backe innan så det hade vart rätt skönt att kunna checka av fart med puls, är ju så lätt att man kör för fort i backe än vad man egentligen behöver. Men jag fortsätter mickla på :D
 
Hr du använt puls bandet mycke använt eller är det ganska nytt. För jag har märkt att dom första som kom höll inte så länge innan dom började visa galet. dom nya är bättre.
 
Hr du använt puls bandet mycke använt eller är det ganska nytt. För jag har märkt att dom första som kom höll inte så länge innan dom började visa galet. dom nya är bättre.

Det är väl 2 mån gammalt, använt 4ggr per vecka. Så nytt skulle jag säga. :)

Det funkar ju klockrent under sadel så jag tvivlar att det är fel på grejorna, utan jag får det fasen inte att ligga still under selen..
 
Det är väl 2 mån gammalt, använt 4ggr per vecka. Så nytt skulle jag säga. :)

Det funkar ju klockrent under sadel så jag tvivlar att det är fel på grejorna, utan jag får det fasen inte att ligga still under selen..
För mig tog det rätt lång tid innan jag fick till det bra och det skiljer verkligen från häst till häst efter hur bröstkorgen ser ut och övrig utrustning sitter.
 
Hade problem med kontakten med mitt också men tycker mig nu har hittat en lösning som fungerar.
Glidmedel, mycket billigare än den gele man använder till ultraljud är vattenlösligt så de är ingen fara för hästen.
Enda "problemet" är väl alla häjda ögonbryn jag får när jag hämtar ut mitt 12-pack från apoteket lite nu och då, men de får man bjuda på :)
 
Hade problem med kontakten med mitt också men tycker mig nu har hittat en lösning som fungerar.
Glidmedel, mycket billigare än den gele man använder till ultraljud är vattenlösligt så de är ingen fara för hästen.
Enda "problemet" är väl alla häjda ögonbryn jag får när jag hämtar ut mitt 12-pack från apoteket lite nu och då, men de får man bjuda på :)

Torkar inte den? Det gör det ju blixtsnabbt när man har det i håret.
 
För mig tog det rätt lång tid innan jag fick till det bra och det skiljer verkligen från häst till häst efter hur bröstkorgen ser ut och övrig utrustning sitter.

Ja det är verkligen olika! Den hästen som jag bara ridit än så länge funkar det klockrent med sele också märkte jag nu under banjobbet. Men den andra hästen blir det fasen inte bra med.

Hade problem med kontakten med mitt också men tycker mig nu har hittat en lösning som fungerar.
Glidmedel, mycket billigare än den gele man använder till ultraljud är vattenlösligt så de är ingen fara för hästen.
Enda "problemet" är väl alla häjda ögonbryn jag får när jag hämtar ut mitt 12-pack från apoteket lite nu och då, men de får man bjuda på :)

Haha ja det lär vara lite kul å hämta ut så mycket :p känner du någon skillnad kontaktmässigt mellan gelen och glidmedel?
 
Ja det är verkligen olika! Den hästen som jag bara ridit än så länge funkar det klockrent med sele också märkte jag nu under banjobbet. Men den andra hästen blir det fasen inte bra med.



Haha ja det lär vara lite kul å hämta ut så mycket :p känner du någon skillnad kontaktmässigt mellan gelen och glidmedel?

Jag har kontakt från början till slut med glidmedlet, man får ta en ordentlig klick bara.
Upplever inte att den hinner torka ut utan att den mer löses upp allt eftersom hästen blev svettig och då fungerar svetten som kontakt.
Har även provat att bara skritta en sväng med pulsbandet för att kolla så det fungerar även med torr häst och det har aldrig varit några problem. Tror inte den hinner torka eftersom det blir så tätt mellan häst och band.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 777
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 045
Senast: a1agnlju
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
16 609
Senast: BornAgain
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 746
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp