Bukefalos 28 år!

Problem med rakriktning

I

Iza

Tyvärr får jag säga så kommer inte min tränare än på 4 veckor och jag börjar känna lite småpanik.

Har problem med att hästen sätter vänster bak ngt innanför och släpper yttersidan i vänster varv.

Korrigering i vänster varv är inget problem. Men höger varv får jag desvärre inte till det. Där känns mest på böjt spår, han välter in med höger bog och ställning åt höger är inte riktigt tillfredställande.

Har försökt att rida med lite tagen bakdel i höger varv. Vet inte om jag riktigt är på rätt väg när jag tänker att jag vill ställa igenom rätt så mycket åt höger och sätta baken för tillfället lite mer åt höger för att komma åt vänster bak. Eller ska jag jobba mer i vänster varv för att komma tillrätta med problemet?

Han arbetar för övrigt korrekt, har lätt med formen och är bygd i uppförsbacke.

Finns det ngn med några mer ideér om övningar och tips för att komma till rätta med detta.

Snälla alla kommentarer om att han har ont eller liknande kan besparas, han är en fullt frisk häst i sina bästa år :).
 
låt vara att han är fullt frisk, men han verkar ha en sämre sida? Jag antar dock att du kollat upp att han inte är snemusklad, så den biten lämnar vi väl då. ;)

Plocka ner ridningen i sina beståndsdelar. Om han skjuter ut höger bog i vänster varv, och lägger in den i höger varv, så får du träna honom till att ge efter för högertygeln åt vänster.

Mitt tips är i alla fall att ställa utåt, och få honom att ge efter där, för att sedan behålla positionen med skänklarna men släppa över med tyglarna till inåtställning.

Träna detta i båda varv. Först i vänstervarvet, då det är lättare att få hästen att ge efter för yttertygel än innertygel. Ta det i skritt, och få honom att ge efter helt för det tygeltaget genom att korsa frambenen (dvs släpp insidan tills vidare). När han trampar över bra, så ställer du hoom inåt men behåll de korsande frambenen.
Alternativt runda honom för insidans hjälper först och sedan lägga till ytter så han börjar korsa.
Jag antar att resultatet borde bli bäst med just din häst om du alltid börjar med högersidan i början. Dvs yttersidan först i vänstervarv, insidan först i höger varv.
När han är redo för det kan du dock göra på båda sätten i båda varven.

Resultat: Hästen plockar in ytterbogen för yttertygeln och höjer innerbogen för innertygeln. När du har koll på bogarna därifrån kan du också upphöra med korsandet, och du har istället en häst som rundar sig bra men med kontroll på ytterbogen.

Om han ändå tappar insidan kan du ställa inåt men göra sidvärtsrörelse utåt, så att han alltså fyttar sig från insidan och respekterar den likaväl som utsidan.


Tagen bakdel fungerar bara om du kan checka inre bog så att den jobbar korrekt uppåt under tiden. Då är denna övningen völdigt givande. Men om nu problemet sitter i att han inte ger efter i bogen, så bör du ha koll på den först.

Det är lite som med skänkelvikning. Om hästen leder för mycket med frammen så beror det antingen på att den lägger ut bogen, eller att det är baken som måste komma ifatt. Problemet ser likadant ut, men beroende på vad orsaken är så får man rätta till det olika.

--------
mvh
Lina

Tricorn Ranch
 
Det var ett mycket intressant svar som jag ska beakta väl. Få se nu om jag fattade rätt. Rätta mig om jag nu säger fel.

Du menar som förvänd sluta med övergång till öppna på volt, för att få koll på bogarna?

Det enda som jag funderar på är, du beskriver mycket väl hur jag ska få koll på bogarna. Men jag upplever att det är vänster bak som är det största felet. Att han inte spårar utan sätter det i innanför i vä varv därmed släpper hö bog. Sen vid varvbyte så sätter han fortfarande vä bak mer åt vänster och därav kommer detta med att han välter i höger varv. Men av ditt svar får jag en känsla av att du tycker att bogarna är värre och att jag bör jobba mer med det.

Fattar jag dig helt fel? :)
 
ah, nej jag läste ditt inlägg som att det var bogarna som var huvudproblemt. ;)

du kan rida det som förvänd sluta med övergång till öppna, men på hästar som inte ger efter för någon sida föredrar jag att rida detta mer som framåtdrivande bakdelsvänding. Dvs ganska liten volt, frambenen korsar som i bakdelsvändning men hästen rör sig ändå framåt och griper för sig med bakbenen. :) Baken ska dock inte gå innanför eller utanför, utan hästen ska spåra korrekt.

Om det baken som är grundproblemet, så bör du jobba loss insidan först så att hästen spårar korrekt på volten. Släpp utsidans hjälper och rid bara med insidans. Ställ hästen inåt så mycket som voltens storlek kräver (bäst är om du jobbar på ganska liten volt för att korrigera baken, 5-10 m beroende på hästen) peta ut hästens bak med innerskänkel. Om hästen då när den går ut med baken fortsätter ut med ytterbog, så får du peta in den också. Så att du i varje steg rider ut med baken/in med bogen. Om hästen inte lyssnar när du för ut baken, så bromsa upp den till en framdelsvänding och fortsätt sedan. Gör en framdelsvändning lite då och då tills hästen blir mer lyhörd.
Fortsätt sedan med att peta ut baken så mycket att frammen hamnar innanför, som när du rider med tagen bakdel fast tvärtom. Då har du chansen att driva in ytterbak ordentligt. Ha hästen ställt i färdriktningen, och skulle den hängs sig på den bogen så bromsar du upp till framdelsändning igen.

Tänk på att vänta ut hästen tills den försöker göra rätt, rid då rätt 3-5 steg och släpp ut hästen alternativt gör halt och beröm. Det handlar om att få hästens fysik smidig, men för att nå det måste hästen vara motiverad mentalt. Det får aldrig bli fajt om hästens muskler (att begära lite extra då och då är dock en annan sak) utan ridningen måste gå från din hjärna-din kropp-hästens hjärna-hästens kropp.


-----
mvh Lina

Tricorn Ranch
 
denna övning jag beskrev sist bör du alltså utföra i vänster varv, så att du för ut vänster bak och få den som drivande.
I höger varv kan du dock nyttja övningen jag skrev först. Den är inte bara till för bogarnas placering, utan även bakbenen korsar och blir på så vis mer delaktiga.

Kort sagt: om vänster bak gärna vill skjuta ut, så arbeta med övningar som skjuter tillbaka den lite extra. :)

var även noga med sitsen. Lägg din vikt på bakdelen och lämna framdelen fri (handlar både om hur du håller överkroppen och vinklar bäckenet) och vrid inte axlarna som om du kör motorcykel, för då gör hästen likadant dvs skjuter ut ytterbog och sänkr inner. Tänk istället att du håller tillbaka ytteraxel och tar fram inner.
(bara en liten parantes. Jag har ju ingen aning om hur du rider, men deta är ett otroligt vanligt fel inom alla ridstilar och nivåer)

Tänk alltid att hästen blir en spegel av din kropp. Har du problem med ditt "vänstra bakben"? ;)

-----
mvh Lina

Tricorn Ranch
 
Det är lite så jag jobbar idag, framdelsvändning som inte är så centrerad. Men jag gör det i vänster varv. I höger sen så vill jag ju inte flytta ut baken utan där har jag ju det problemet att han redan av sig själv gör det. Utan där vill jag ha in baken så bakbenen spårar, därav min tanke med tagen bakdel.

Jag bugar och bockar för dina utförliga svar :D.

Fler förslag motages mer än gärna.
 
Har du problem med ditt "vänstra bakben"?

Det har jag faktiskt inte tänkt på.

Förövrigt så har jag en rätt stadig sits, om än så är den inte perfekt utan det finns ju alltid saker att jobba med. Och att tänkta över både en och två gånger på sitsen skadar aldrig. Ska verkligen tänka över detta med axlarna som du nämnde.

Kan ju säga att vår utbildnings nivå är ungefär LA, tränar för MSV.
 
jo, precis. eftersom vänster bak strävar ifrån hästen, så får du i vänster varv jobba med att putta ut baken, och i höger varv får du putta in baken. (jag kanske råkade vända på det i nåt inlägg? kan bli lite krock i hjärnan ibland :o)
Överdriver du detta så blir som övningarna jag beskrev, dvs antingen framåtgripande bakdelsvändning eller framåtgripande framdelsvändning. :)

och som sagt, tagen bakdel i höger varv är rätt tänkt, förutsatt att bogarna inte sticker iväg för då kommer baken lik förbaskat inte in rätt under hästen.

-----
mvh Lina

Tricorn Ranch
 
Skolor, skänkelvikning, förvänd galopp, byte, skritt piruetter.

Har jag glömt ngt? Jag tror jag fick med det mesta.
 
Skrittpiruett - bakdelsvändning = samma rörelse, enda skillnaden är samlingsgraden vid ingången till rörelsen.

Från vilken klass galopppiruett kommer vet jag faktiskt inte. Kanske St Georges. (Ren chansning av mig)

Det är väl inte något annat som ingår i MSV, vad jag kommer ihåg. Mer än att ritten utförs på kandar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 371
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp