Bukefalos 28 år!

Problem med vatten, egen brunn....

Texaz

Trådstartare
I helgen började vattnet krångla....
Pumpen löste ut när sonen högtryckstvättade (rätt många maskiner).

Har tidigare hört att pumpen står och jobbar rejält när vi fyller vatten till djuren, det slår liksom inte ifrån som det brukar.
Funderade över om det har med trycket i hydrofonen att göra, och enligt grannen skulle vi fylla till 1,7 bar (sa att han hade en likadan), men när vi kollar låg det högre (över 2). Nåväl, sänkte trycket och pumpade sen i till 1,7 vilket inte hjälpte alls...
Tappar vi mycket vatten ( t ex duschar eller fyller baljor, 40 liters) löser pumpen ut och måste återställas:crazy:

Tror för egen del att det har med trycket att göra, sonen säger att det är elektriskt:confused:

Vem ringer man, elektrikern eller rörmokaren?:confused::confused::confused:
 
I helgen började vattnet krångla....
Pumpen löste ut när sonen högtryckstvättade (rätt många maskiner).

Har tidigare hört att pumpen står och jobbar rejält när vi fyller vatten till djuren, det slår liksom inte ifrån som det brukar.
Funderade över om det har med trycket i hydrofonen att göra, och enligt grannen skulle vi fylla till 1,7 bar (sa att han hade en likadan), men när vi kollar låg det högre (över 2). Nåväl, sänkte trycket och pumpade sen i till 1,7 vilket inte hjälpte alls...
Tappar vi mycket vatten ( t ex duschar eller fyller baljor, 40 liters) löser pumpen ut och måste återställas:crazy:

Tror för egen del att det har med trycket att göra, sonen säger att det är elektriskt:confused:

Vem ringer man, elektrikern eller rörmokaren?:confused::confused::confused:
Jag hade gissat att pumpen har börjat ge upp. Borrad eller grävd brunn?
 
Vem ringer man, elektrikern eller rörmokaren?
Visserligen så är det elektriskt men "riktiga" rörmokare har begränsad elbehörighet för att kunna byta de elektriska saker som hör till vattenanläggningar.
Att pumpen slår igång ofta betyder i de allra flesta fall att det är för litet luft i hydroforen.
Att motorskyddet löser ut så att pumpen stannar betyder nästan alltid att tryck-kontakten har gått sönder.
Kontakten som slår till och från har bara en viss livslängd efter ett antal (många) tillslag så måste den bytas ut som den förslitningsdel som den är.
I våra fastigheter så brukar det ske mellan vart 7de - 10de år.
Att en vattenpump i en borrad brunn går sönder är oerhört ovanligt då dränkpumpen ligger bra kyld i sitt vatten.
Men om det är en ejektorpump så händer det oftare.
 
Visserligen så är det elektriskt men "riktiga" rörmokare har begränsad elbehörighet för att kunna byta de elektriska saker som hör till vattenanläggningar.
Att pumpen slår igång ofta betyder i de allra flesta fall att det är för litet luft i hydroforen.
Att motorskyddet löser ut så att pumpen stannar betyder nästan alltid att tryck-kontakten har gått sönder.
Kontakten som slår till och från har bara en viss livslängd efter ett antal (många) tillslag så måste den bytas ut som den förslitningsdel som den är.
I våra fastigheter så brukar det ske mellan vart 7de - 10de år.
Att en vattenpump i en borrad brunn går sönder är oerhört ovanligt då dränkpumpen ligger bra kyld i sitt vatten.
Men om det är en ejektorpump så händer det oftare.
Hm, så då skulle det kunna vara motorskyddet som krånglar?
 
Hm, så då skulle det kunna vara motorskyddet som krånglar?
Nej, motorskyddet gör sitt jobb med att skydda pumpen från att gå på för få faser.
Det är kontaktorn som har gjort sitt och behöver bytas ut.
Den brukar sitta under ett lock uppepå hydroforen men kan även sitta längs med någon slang.
Kontaktorn är en slitvara och den behöver man byta med jämna eller ojämna mellanrum.
När den blir sliten så kommer inte ström i alla 3 faserna och motorskyddet löser ut precis som det skall göra.
 
Hm, så då skulle det kunna vara motorskyddet som krånglar?
Så här ser plastburken med kontaktorn som slår på pumpen ut.
Den kan även vara svart eller grå.
54330_1_566.jpg
 
Tack för svar, håller tummarna för att det är så "enkelt"!
Elektrikern skulle komma så snart som möjligt :up:
 
Ja vi får hoppas på det, men rent statistiskt så borde det vara så.
Det kostar bara några hundralappar att åtgärda.
Verkar som att du har helt rätt (inte förvånad!)! Elektrikern är just nu iväg och hämtar en ny kontaktor:D, får hoppas att det fungerar sen!
Dock är jag lurig angående hydroforen, har ingen aning om vilket tryck den ska ha och när jag frågade en rörmokare så visste inte han heller:confused:
Problemet är att jag inte har en aning om vad det är för märke (då hade säkert informationen gått att googla fram), och hittar såklart inte papperen från när vi köpte den:(
Finns det några "normalvärden" till trycket eller hur går jag tillväga? Kan ji oiofs vara så att blåsan är trasig och jag ändå behöver skaffa en ny, men hur vet man det?
 
Finns det några "normalvärden" till trycket
Ja det skall ligga mellan 2 och 4 bar.
D.v.s. kontaktorn skall slå på vid 2 bar och av vid 4 bar.
Tvättmaskiner och diskmaskiner vill ha det så.
Kan ji oiofs vara så att blåsan är trasig och jag ändå behöver skaffa en ny, men hur vet man det?
Om det är blåsa i burken så är det en hydropress.
Den skall ha ett grundvärde på sitt tryck vid strax under 2 bar.
För att ta reda på om blåsan är trasig så kan man öppna på luftsidan och se om det kommer vatten.
Alternativt stänga av pumpen och kontrollera trycket i blåsan efter att man har tömt ut allt vatten ur systemet.
Det skall då vara mer tryck på luftsidan än på vattensidan.
 
Ja det skall ligga mellan 2 och 4 bar.
D.v.s. kontaktorn skall slå på vid 2 bar och av vid 4 bar.
Tvättmaskiner och diskmaskiner vill ha det så.

Om det är blåsa i burken så är det en hydropress.
Den skall ha ett grundvärde på sitt tryck vid strax under 2 bar.
För att ta reda på om blåsan är trasig så kan man öppna på luftsidan och se om det kommer vatten.
Alternativt stänga av pumpen och kontrollera trycket i blåsan efter att man har tömt ut allt vatten ur systemet.
Det skall då vara mer tryck på luftsidan än på vattensidan.
Måste erkänna att jag inte vet säkert om det är en hydropress eller inte:o, men har fått för mig det.....
Hur vet man om det är mer tryck på vattensidan än på luftsidan?:confused: Sitter ju ingen mätare eller så på utsidan om tanken....
Hur går man tillväga steg för steg för att kolla om trycket är bra??
Har funderat på att ta ut rörmokare som kan visa men efter att den senaste inte ens visste hur mycket tryck det ska vara känner jag att det verkar vara lättare att få svar här:D
 
Måste erkänna att jag inte vet säkert om det är en hydropress eller inte:o, men har fått för mig det.....
Hur vet man om det är mer tryck på vattensidan än på luftsidan?:confused: Sitter ju ingen mätare eller så på utsidan om tanken....
Hur går man tillväga steg för steg för att kolla om trycket är bra??
Har funderat på att ta ut rörmokare som kan visa men efter att den senaste inte ens visste hur mycket tryck det ska vara känner jag att det verkar vara lättare att få svar här:D
Generellt är det mer mackapärer på utsidan på en hydrofor. Hydropressen är liksom mest bara en slät ..... kinderäggsbubbla?
 
Sitter ju ingen mätare eller så på utsidan om tanken....
Hur går man tillväga steg för steg för att kolla om trycket är bra??
Nej du måste ha en lös tryckmätare.
Sedan så gör man på samma sätt som när man kollar däcktrycket på bilen.
Om man har en tryckmätare:
Stäng av vattenpumpen och öppna en kran och vänta tills att vattnet slutat att rinna.
Trycket är nu 1 bar (som omgivningen) på vattensidan.
Mät trycket i ventilen på toppen av hydropressen, den enda sorts ventil som jag har sett är just bildäcksventiler.
Utan tryckmätare:
Tryck på piggen i ventilen på toppen av hydropressen och låt vattnet vara på med tryck.
Om det kommer vatten där så är det alldeles fel.
Om det kommer luft och bara luft så är det rätt.
Men sedan så måste man fylla på med luft i blåsan igen.
Till det så behövs det en kompressor.
 
Generellt är det mer mackapärer på utsidan på en hydrofor. Hydropressen är liksom mest bara en slät ..... kinderäggsbubbla?
Det skulle jag inte vilja påstå.
En hydropress är mindre.
Men mackapärerna kan sitta på den eller bredvid precis som med en hydrofor.
Så det säger liksom inget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
786
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp