Bukefalos 28 år!

Problem ponny

ylva1987

Trådstartare
Mitt welsh cob sto på 9 år har blivit helt konstig på sista tiden. Förr reds hon ut på själv gick hur fint som helst även i trafiken. Sen helt plötsligt har hon börjat bli rädd för olika saker inte säker i trafiken. Hon sticker ibland och bockar ibland. Vissa dagar går hon hur fint som helst andra dagar är hon som en bomb. Någon som har någon ide?
 
Ne står i samma stall samma utrustning det ända som är att en till tjej börjat rida henne fast problemen började redan innan hon börja.
 
Det här är otroligt svårt att hjälpa med på internet. All information vi får är det DU sett, vilket inte verkar vara mycket. Ta hjälp av någon som kan träffa hästen på riktigt.
 
Hon står just på gräs och hö.

Ja men vet inte riktigt vart jag ska vända mig heller. Har haft många hästar men aldrig haft några direkt sådana här problem. Försökt läsa andra trådar men det flesta man läser om ston är det vid brunst. Men eftersom det går så upp och ner hela tiden har det nog inte med det att göra.
 
Hon står just på gräs och hö.

Ja men vet inte riktigt vart jag ska vända mig heller. Har haft många hästar men aldrig haft några direkt sådana här problem. Försökt läsa andra trådar men det flesta man läser om ston är det vid brunst. Men eftersom det går så upp och ner hela tiden har det nog inte med det att göra.
Jag säger som jag alltid gör och har rått tidigare kunder när hästen förändras och än mer om det sker ganska plötsligt: klinikundersökning för att utesluta fysiska orsaker (vilka är det vanligaste för personlighetsförändringar hos häst). Gå samtidigt igenom ALL utrustning med någon som är utbildad på det. Om man kan utesluta fysiska orsaker så är det dags att kontakt någon riktigt duktig hästmänniska som har lång erfarenhet av den här typen av utredning och behandling. Du kan inte lösa det över internet, tyvärr.
 
Inledningsvis när du nämner plötslig rädsla så har jag haft en häst tidigare som förändrades så. Han hade fått nedsatt syn. Blev även bakskygg i stallet så rädslan kom inte enbart uppsuttet.

På hösten när kylan kommer kan många hästar bli extra pigga. Men det låter som din häst har förändrats mer än så.

Som andra skriver ovan så kan det vara klokt att åka till klinik.
 
Synen tror jag inte det är. Någon som vet någon bra hästmänniska eller veterinär runt örebro?
 
Är ju en bit att åka dit specillt nu när hon blivit lite konstig. Hon är så förgrömat stark med. Sticker ibland när man leder henne då har man ingen suck då hon är stark. Vissa dagar är hon ju hur snäll och gullig som helst och vissa dagar undrar man ju....
 
Vad orsaken än är låter det som att hästen signalerar att den inte mår bra. Och istället för att åka till Örebro-travet och slösa tusentals kronor utan att hitta en orsak så åk till Strömsholm eller till Husaby hästklinik. Vissa hästar blir mer rädda när de har ont eller inte ser/hör.
 
Håller med övriga här.
Brukar tycka att det är överdrivet att alltid tänka sjukdom eller skada så fort en häst protesterar, men detta låter som om det behöver kollas upp.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 271
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 222
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 030
Senast: escodobe
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 593
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp