Bukefalos 28 år!

Processer & CPU användning...

B

**BORTTAGEN**

Processer & CPU användning...

Datorn hemma går så tröööögt - novisen måste fråga lite :smirk: Sitter just nu på jobbet, har Outlook och Explorer öppet. Aktivitetshanteraren säger att jag har 26 processer och att CPU-användningen varierar mellan 1% och 5% ungefär.

När jag surfade hemma igår hade jag BARA Explorer igång - ända så hade jag 40 (!) processer och CPU-användningen ligger hela tiden på 100%? :confused: Är det själva uppkopplingen som har så många processer (Chello bredband) eller kan det vara nåt fel? :confused: Vad kan man kolla själv (är *hmmm* rätt rudis på datorer... :o). Burken hemma är nästan ny, definitivt nyare än den på jobbet.
 
Re: Processer & CPU användning...

Det låter definitivt som om något är fel. Oftast när cpu-användningen når 100% så beror det på att något har krashat.

Hur länge har du haft datorn? (I.e kan du ha fått hem någon spyware eller något virus?)
 
Re: Processer & CPU användning...

Den är väl ett år sådär... Det finns ett antivirus progam men jag vet inte om det är helt uppdaterat, pga flytt så har datorn inte varit uppkopplad på ett tag och nu går den alltså jättetrögt... har inte märkt något annat konstigt.

Ska se till att köra en riktig viruskoll på den så kanske det löser sig då. :)
 
Re: Processer & CPU användning...

Tja, samma gamla vanliga råd:

Rensa från gamla program.
Defragmentera !!
Rensa profilen på datorn (skrivbord, temp-filer och Temporary Internet files, cookies)
Kör uppdatering på Antivirus, AdAware och Spy Bot. Se till att rensa bort en 'skit' med dessa.
Skaffa en brandvägg om du inte redan har en. (Zone Alarm, Sygate, Outpost etc) Eller köp en separat typ D-Link, Netgear etc...

Tråkigt jobb, men det ger resultat. T o m riktigt gamla PC kan bli användbara om man bara håller dem rena och uppdaterade. (Samt inte installerar allt för mycket program förstås.)
:smirk:
 
Re: Processer & CPU användning...

Jisses. Fattar typ zero av det där :eek: :smirk: Men jag ska nog bjuda hem någon av mina datanördskompisar på kaffe :angel:
 
Re: Processer & CPU användning...

Låter som en bra idé. Lycka till! :)
 
Re: Processer & CPU användning...

Tack. :) Ville mest ha bekräftat vad jag misstänkte att det inte är normalt att uppkopplingen tar så mycket "kräm" utan att det troligare är något fel.

Ska testa om kaffetricket funkar, i värsta fall får jag ta till några mutöl :angel: :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp