protest vid träning

Ör_Hjalmur

Trådstartare
behöver lite hjälp,hästen jag har hemma är under uppbyggnad av hull och muskler.och nu har jag stött på lite problem i ridningen....
har det att göra med att han tycker det är jobbigt, testar han eller vill han slippa undan?

När jag rider ut så fattar han galopp utan att tjura och sparka bakut.
Men när jag rider på ängen för att rida lite dressyr , blir han sur och sparkar bakut om jag försöker fatta galopp på han.någon som har tips på varför han gör så och vad gör man åt det?
Sedan så vill han gärna öka mycket i traven både vid uteritt och träning, och då blir jag tvungen att ta lite mer i han(vilket han inte gillar och då slänger han upp huvudet)
när det gäller rida han i form funkar det ganska bra(varierar) ofta med lite protest i början.
Tänkte tillägga att jag rider på sidepull eftersom han inte gillar bettet.och han gillar inte att man tar för mycket i tyglarna.....
tacksam för hjälp:bump:
 
Sv: protest vid träning

Haha det var inte mycket din häst verkar gilla:D Nä men jag tror nog det beror på att han vill slippa undan jobbet. Att golppera rakt fram i skogen är ju inte lika jobbigt som att jobba på volten och genom att öka traven behöver han heller inte jobba lika mkt.
Mitt förslag är att rida på volten lite varje dag, 10min i början sen kan du ta en sväng i skogen sen tbx till volten innan du slutar. Skulle nog även försöka test att vänja honom vid bett, rakt tränsbett, gummibett eller ngt annat snällt bett.

Lycka till!
 
Sv: protest vid träning

Håller med svaret innan.
Min medryttarhäst tyckte det var förbaskat tråkigt att gå på volten och jag hade stora problem med att få honom att gå i form, jobba under sig i traven utan att han rusade i väg.
Men sen så provade jag att först rida en tur på ca en halvtimme i skogen. Då gjorde jag så att jag först lät honom sträckas ut med en längre galopp (efter uppvärmningen givetvis) på lite längre tyglar och sedan försöka få honom i form i skritt på skogsvägen. Efter det gick jag till volten och då funkade det bättre. Bara ca en kvart på volten till en början. Succesivt ökade vi och nu är problemet ur världen.
Ett tips är att när du är klar på volten, ta en lite längre avskrittning i skogen igen sen. Tror inte det är bra att gå från volten direkt till stallet, då kan hästen tro att han får komma in direkt efter arbetet på volten och blir mer okoncentrerad.

Oj, blev rätt långt inlägg... Hoppas du förstår vad jag menar :P
 
Sv: protest vid träning

Har du först och främst kollat så att han inte har ont någon stans, och har bra tänder?
 
Sv: protest vid träning

tackar försvaren, jo det är nog bra att träna korta pass och sedan öka dom efterhand och att rida ut före och efter.
Angånde bettet så skall han vänjas vid det lite smått. Tror det kommer ta tid men huvudsaken är att han kan bli tränsad med bett utan problem så småningom. Just nu kan jag stoppa in tummen i mungipan utan att han stressar och slänger i väg med huvudet:bump:
Tänderna var kollade innan jag fick hem han, de drog väck en stor vargtand som han haft länge( jag antar att den som lånade han innan har varit väldigt hårdhänt och sågat= han förknippar troligen bett med smärta?)
 
Sv: protest vid träning

Jag citerar min ridlärare: "Om Pålle inte vill, då är det pålles problem" ;)
Förutsatt att den inte har ont såklart.
 
Sv: protest vid träning

Du är inte ensam om att ha en sån häst iaf. Huruvida det jag kommer skriva hjälper dig är inte säkert -alla hästar är ju individer.

Min vallack hade en svår inridning och jag köpte honom som "galen och ohanterbar" innan slaktbilen kom. Jag skrotade bettet direkt och har sedan dess omedvetet anpassat mig efter vad han haft lust med. Jag tycker inte det är roligt att rida en häst som inte tycker det är roligt. Helt fel har jag insett och i höstas började träningen och då även utmaningen att få honom att jobba trots att han inte vill. Han protesterar! Bockar, kastar sig när han är på en ridbana, vilket en gång i tiden ledde till att jag tröttnade på ridbanor... Ute kan man lura honom till arbete längs vägarna, men stannar man på t.ex. en vändplats för lite mer koncentrerad "träning" då står han som fastfrusen... Saker han kan klockrent bara tvärvägrar han. Två oberoende tränare har sagt att han inte ser ut att ha ont. Och jag kan bara hålla med dom, mer rörlig smidig häst får man leta efter.

Så vi lurar honom till arbete längs vägarna. Berömmer mycket och ljudligt när han gör rätt och är duktig (han riktigt kråmar då :D ). Beröm även i form av skritt o längre tygel. Vi övergick till bett och han är då mycket mer rörlig och vräker inte fram bringan o upp med nosen längre vid tygeltag. Hans hopp och bockningar vid protest undviks lätt genom att peta honom med dressyrspöt på rumpan och påminna om arbete.

Hemskt att säga det men jag som trodde bettlöst och utan spö var rätt väg för min "stackars" missbehandlade häst visade sig vara de perfekta hjälpmedlen för att få bukt med hans ifrågasättande av arbete! Jag har klemat alldeles för mycket med honom.

Som sista punkt tänkte jag nämna en artikel ur förra hästfocus, en artikel om godis som belöning vid ridning! Jag har inte provat ännu, men har tänkt försöka för att se om det kan öka min hästs motivation att jobba. Vi håller just nu på att klicka in oss med klickern :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 357
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 498
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Hästhantering Jag har köpt en 6-åring (Tinker). Han är supergosig, men lite gränslös/respektlös i hanteringen. Inte så försiktig utan trampar på och...
2
Svar
23
· Visningar
3 473
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp