Provridning, Hjääääälp!

Lillagoajag

Trådstartare
Ingen aning om var jag ska lägga denna men jag ska ju rida...

Nu behöver jag verkligen er hjälp och erfarenheter!

Har hittat en d-ponny som jag tycekr om och ska förhoppningsvis provrida snart:banana:
men jag behöver hjälp, för sist jag provred en häst var jag 9 år och ja, då handlade det ju mest om att ponnyn var snäll.

Nu gäller det en 7årig d-ponny, dressyrinriktad - dock inte så mycket utbildad än, som utlånas på foder. Tanken är att hästen ska vara en tävlings och träningskompis. men...

vad ska jag tänka på?
vad ska jag fråga?
Något annat?

Jag ska självklart ha med min pappa (som är ridlärare) men vill ändå höra vad ni har för erfarenheter av vad man bör ta reda på.

Tack:love:
 
Sv: Provridning, Hjääääälp!

viktigaste om du vill tävla, är ju att kolla så hästen är helt frisk på besiktning!

under provridningen så kan du ju alltid testa att rida ut, och se hur hästen är utanför ridbana för förhoppningsvis så ska du inte rida på bana alla dagar i veckan ;) testa att hoppa ett hinder o se hur hästen tycker om det, sen är det ju alltid bra att se hur hästen går med fd ägare ;)

fråga om olater, vad hästen kan inom ridning, varför den utlånas om den är så bra, ja allt möjligt du kan komma på! :)

lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Provridning, Hjääääälp!

Jag skulle be om att få möjlighet att hantera hästen, kanske få leda in hästen från hagen och borsta av och sadla hästen innan själva provridningen? :)

Du ska ju inte bara ha en hästen att rida på, det är viktigt att få se hur den är när man hanterar den från marken också.

Lycka till, vad spännande det måste vara att åka och titta på häst! :bump:

Kram, Maya
 
Sv: Provridning, Hjääääälp!

Jag tycker att det är bra att veta hur hästen reagerar på en tillsägelse, t ex spö och sporrar. Man kan även testa hur den reagerar på skrämmande saker (ett paraply?), hur snabbt den lugnar ner sig, om den blir helt blockerad mm.
 
Sv: Provridning, Hjääääälp!

Jag tycker att det är bra att veta hur hästen reagerar på en tillsägelse, t ex spö och sporrar. Man kan även testa hur den reagerar på skrämmande saker (ett paraply?), hur snabbt den lugnar ner sig, om den blir helt blockerad mm.

:rofl::rofl: jag fick en bild i huvudet att det första man gör när man kommer o ska prova är att slå upp ett paraply mitt framför näsan på den stackars hästen :rofl::rofl:

Min häst hade sett ut såhär :eek: och sprungit till skogs :p
 
Sv: Provridning, Hjääääälp!

se till att du får prova att hantera hästen i stallet. Alltså att göra iordning hästen själv så att den inte står sadlad och framriden i ridhuset. Om möjlighet finns så prova även att rida ut för att se hur den reagerar. Skriv upp alla frågor du funderar över innan och ha med dig dem på ett papper. När du väl står där kommer du troligen ha glömt bort hälften. Fråga om skador, hältor, olater och allt annat såntdär tråkigt. Känn igenom hela hästen och kolla så att den inte är öm någonstans.

Och gör en ordentlig veterinärbesiktning om du skulle vara intresserad av hästen. Var noga med kontraktet också. Vem ska stå för vad om hästen skulle skada sig eller behöva veterinärvård? Finns det några restriktioner? osv osv...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 711
Senast: CaisaCax
·
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 799
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 316
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp