Bukefalos 28 år!

Provridning

G

Goldi

Hur brukar det gå till när man provrider en häst för ev. köp?
Jag har någon som ska provrida min häst. Lite tips o erfarenheter, tack :banana:
 
Sv: Provridning

Jag har varit med om lite av varje.
  • Första provridningen som 9/10åring red jag runt lite för mamma som sedan red själv.
  • Sedan har jag ridit helt på egen hand i en paddock, efetr det red mamma.
  • Jag red för ägaren en annan gång, även då i paddock. Hon klev in när hon såg att jag behövde lite vägledning, innan dess hade jag ridit sjlvständigt.
  • Jag red ut tillsammans med ägaren (som red en annan häst) i skogen.
  • Jag red på hästen i skritt och trav i skogen, ägaren+ mamma gick efter. (Det var då hästen var hyperpigg pga att han stått stilla + utan skor och extremt ömfotad)

När min häst blev provriden så red spekulanten henne i paddocken i longerlina (oerfaren).
 
Sv: Provridning

dom gånger som jag har provridit så har jag:
*ridit i padock för ägaren sen red jag ut i ca 45 min med ägarens kompis.

*red jag i padock i skritt å trav sen gick jag ut i skogen å galopera på en stig

*red jag ut med fodervärden i ca30 min

självklart så har jag borstat hästarna innan å efter sadlat mm

/ johanna
 
Sv: Provridning

hon som var och provred Tubbe (som såldes idag :love: )

Första gången kom hon och kollade lite, borstade jaa lite allmänt sådär..

Andra gången red vi ut en liten runda runt gården ägor och hon fick känna på ur det är när han tar egna initsiativ :D

andra gången red hon honom i paddock

idag så åkte han, hon var kär i han ändå sedan första träffen.. alla säljares dröm :love:

Nu närmre sommaren ska jag bli provridare och det jag kommer göra är såhär

Första gången
Känna lite på hästen, inte kräva nått seriöst

Andra gången
Rida ut en kort runda med ägaren sedan rida lite i paddocken om det känns bra

Tredje gången
Testar något litet sktt och kräver lite mer

Vill även se ryttaren rida hästen så man får en uppfattning om gångarter, vilja och lydighet.
 
Sv: Provridning

Lite OT men grattis till såld häst!

_

Var och provred i förra veckan, red först ute i paddock, sedan ut en liten sväng i terräng och på grusväg för att sedan fortsätta i ridhus... Fick även transportera honom och känna igenom honom i stallet.

Tänk på att låta ev. köpare testa allt som är viktigt med hästen.
 
Sv: Provridning

jag fortsätter OT

Ja det är underbart, det bästa är att hon var helt förälskad i honom från första mötet :love: och tredje mötet så stod dem och gosade och han var hur lungn som hälst och stod och sov :love: Kunde inte ha åkt till någon bättre. Igår när hn hade fått hem honom hade han gnäggad när hon gick *_*
gaah alla säljares dröm.

_________________
 
Sv: Provridning

Det har varit lite olika med skötsel av hästen, men jag tycker bäst om när man får hämta hästen i hagen och göra allt/ vara med och göra allt innan och efter provridningen.
Det är ju viktigt att veta hur hästen beter sig och vad hästen är van vid/behöver.
 
Sv: Provridning

När jag tittat på häst så har jag velat se:
*Hur den är att hämta i hage. Ägaren hämtar -har inte lust att jaga okänd häst i lerig hage (har hört folk som fått göra det=inget bra först intryck:o)
*Hur den är i stallet -t.ex. uppställd för skötsel o då passar jag på att visitera hästen för att kolla efter ev. konstigheter.
*Provrida själv -gärna både i paddock/ridhus och ute.
*Se hästen ridas av ägaren så jag ser att den "kan" det som lovats o hur den beter sig med sin vanliga ryttare.
Hmm nu kommer jag inte på nått mer.....
 
Sv: Provridning

Jag har tagit in hästen, låtit provridaren borsta och göra iordning etc, sedan ridit själv lite först för att "visa" hästen så att säga, sedan får de prova själva. Rida runt lite i paddock, ev ta något skutt.
 
Sv: Provridning

när jag ska provrida en häst vill jag:
  • hämta hästen i hagen själv, går det inte så vill jag se vilket knep ägaren har för att få tag på den
  • leda in den själv
  • göra klar den själv, se hur den är på gången, när man spänner gjorden och hur den e att tränsa
  • rida den ett lättare pass själv, utan tränare. typ 30-45 min
  • se ägaren/ordinarie ryttare rida den så man ser att den kan allt den ska kunna
  • hoppa den
  • rida ut en sväng
  • sen vill jag rida den en gång till för tränare också, och få ett omdöme av den men det är ju inte ett måste.

tror inte det va nå mer... :D
du kan ju fråga den som ska provrida hur den vill ha det, alla gör ju olika:D

lycka till med försäljning!:D
 
Sv: Provridning

Har inga bra erfarenhete rav provridningar. En på en icke igångsatt häst som jag skulle trava för första gången, var ridskoleunge så jag hade ingen koll alls. Slutade i full galopp. En annan provridning på en blöt stubbåker i full fart, även detta på en häst i otränat skick. Sista provridingen gick väl bäst, men jag visar dock inte offentligt upp bilderna från den :p

Men min ideala provridning skulle gå till såhär:
Första gången: Jag är med när ägaren hämtar hästen i hagen, borstar och sadlar på hästen. Sen rider ägaren först. Sen provrider jag i en paddock eller ridhus. Känner lite på den i alla gångarter och provar lite rörelser beroende på utbildningsnivå.
Eventuellt tar vi några skutt också. Har med mig min tränare eller videofilmar ritten.

Andra gången: Jag gör i ordning hästen för ridning. Rider ut en sväng tsm med sällskap. Rider sedan i paddock/ridhus, lite mer avancerat.
 
Sv: Provridning

Mitt tips är att hålla koll på vädret, vilket jag helt missat idag....Det skulle komma ett par och provrida min häst, de åkte 50 mil.

Jag hade tänkt att om underlaget tillåter rider vi hemma, annars åker vi till ridhus. Men det blev full storm med ösregn här på morgonen så det gick absolut inte att köra transport och underlaget var så lerigt att vi bara kunde rida fram och tillbaka på grusvägen. Det var liiiite pinsamt faktiskt. Tror inte de kommer att köpa hästen (som skötte sig bra i det ruskvädret trots allt)
 
Sv: Provridning

Om jag skulle sälja en häst skulle jag tänka i de banor att det var jag som skulle komma och kolla på den.
Alltså vad jag skulle behöva veta om den här hästen för att jag skulle vilja få hem den.

Nu har jag själv aldrig varit med om en försäljning.
Men när jag skulle köpa min märr var jag med från första början.
Hon som ägde henne då hämtade in henne, borstade av henne och hanterade henne medans jag såg på och vi pratade.
Se skötte hon sadlandet och red först och sen tog jag över och red efter.
Efter det fick jag sadla av och leda tillbaka henne till hagen.
På så sätt visade hon mig först och jag fick i slutet testa på själv.
Det här sättet trivdes jag med och skulle vilja ha det så om jag någonsin kommer köpa häst igen.
Dock skulle jag om det varit närmare åkt tillbaka och testat en andra gång.

De första hästarna jag tittade på innan vi hittade min dam var klara när jag kom
och det var ingen höjdare då jag knappt visste vad det var för häst. :crazy:
 
Sv: Provridning

*kl*

Har provridit två medryttarhästar som jag har nu idag.

* Första gången jag red D: Red ut med ägaren, dottern och en kompis till dem i ca 1h. Kände lite på henne osv.

* Första gången jag red O: Red i paddocken ca 30min och skrittade, travade och galopperade lite. Kände på honom.
 
Sv: Provridning

Det jag uppskattar när jar har provridit hästar har varit om de står i stallet, eller möjligtvis leds runt när man kommer.

Om ägaren redan rider vet man ju inte om hon/han har ridit länge för att hästen inte ska vara dum eller kanske piskat igång den.. Man ska alltid vara misstänksam, hur hemskt det än låter.

Annars uppskattas alltid trevliga, glada personer som ger ett ärligt och öppet intryck. Låt henne prova själv, men ge tips. Ta inte över för mycket, och gör inte allt på en gång. Är de intresserade är det bättre att de kommer tillbaka en annan gång. Lycka till !
 
Sv: Provridning

När jag varit o provridit har jag iaf den senaste jag hade; sett när den blev hämtat i hagen o när den gjordes iordning. hon visades upp o sedan red jag!.
Jag skulle faktiskt inte sätta mej upp på en häst som dem inte visar upp. jag tycker man ska göra det!:
men det är ju olika för alla.

När det kom en o provred på den ja hade innan så red jag först o sedan red hon efter.
O när vi sökte fodervärd så fick dom oftast se/hjälpa till att göra iordning o sedan red jag o sen dem i paddock. o efter det red jag med ut en sväng.!
 
Sv: Provridning

När jag var och tittade på bulan för första gången fick jag vara med och hämta henne från hagen, jag fick sedan se henne bli longerad och visad för hand. Sedan red jag lite på en yttepytte liten volt
(en volt var just vad som fick plats i den) i skritt och trav. cantrade sedan en bit på rakbana.
(Obs, hon var tvåårig galopphäst).
Andra gången jag var där red jag ut lugnt med familjen. Vid vägar mm, för att se hur hon reagerade vid lite trafik.
tredje gången jag var där fick jag prova att rida ett riktigt träningspass, med intervaller och backträning mm. Haha, men det var jag som fick träna för galoppsadlar är inte så bekväma till en början..:rofl:

Jag provred henne hmm. 5ggr:angel:. De sista gångerna gjorde jag allt; hämta, borsta, sadla, rida, spola, täcka, lämna.:D
 
Sv: Provridning

*KL*

Jag vill att hästen är inne från hagen, och är torr och ren. Sen vill jag borsta och göra iordning den själv. Ägaren får gärna rida först om h*n vill, senaste tre jag provred (köpte två) red jag enbart dock, inga problem alls för mig, är inte bara nackdelar med det utan fördelar med. Jag får se hur JAG klarar av hästen, isf att sätta mig på en uppvärmd, uppmjukad och hopriden häst.

Har ridit i skritt, trav och galopp, på bana samt ev en sväng i skogen med (inget krav från min sida, men ibland har det inte funnits plats eller varit underlag nog att galoppera i paddocken).

Jag 'sköter av' hästen. Nu på senheten vill jag se hästen själv i stallet också :angel: (alltså hästen är själv i stallet).
 

Liknande trådar

Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 969
Senast: casio01
·
  • Artikel
Hästnyheter Får man inte provrida hästen? Och vet man inte vem som säljer hästen? Då kanske man ska undvika att göra köpet. Elin Nilsson, tf...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp