Bukefalos 28 år!

Quattro B och Haarlem

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel:

Idag red jag i alla fall en jättefin häst, ett fuxsto, med uppgiven stam E: Quattro B UE: Haarlem.

Lite kortfattat om stoet:
Fux, ca. 164 cm i mkh och av "lättare/modernare" typ. Född 2006 i Holland. Har inte sett henne hoppa någon gång, men om någon nämner hennes namn tänker jag snarare på dressyr än hoppning, hon är nämligen ridbar, samarbetsvillig och vill (och kan) verkligen göra rätt för sig i dressyren :love: I ridningen är hon framåt och känslig, men som sagt väldigt ridbar och samarbetsvillig, även för mig som inte ligger på så hög nivå (LC-LB). Skulle säkert kunna gå Msv dressyr med rätt ryttare. Varken det faktum att hon är ett fuxsto eller att hon "bara" är 8 år märks på henne.

Nu till mina funderingar:
Jag hittar inte sådär jättemycket om varken hennes far Quattro B eller hennes morfar Haarlem, och det enda jag hittar är att de typ är hopphingstar (?) av större "modernare typ". Wait, what?! :confused:
Hon är ju, vad jag vet, bäst på dressyr, dessutom rätt "liten" i dagens mått mätt, men både hennes far och morfar skulle vara "stora" hopphingstar? :eek:

Stämmer det verkligen att Quattro B och Haarlem är hopphingstar?
Och om ja, hur kan det då komma sig att hon är en så duktig dressyrhäst?
Sen, hur kan (om det nu stämmer) vara så att båda dessa hingstar är ca. 170 cm, men hon inte ens 165 cm?

Och är det någon som vet "mer" om dessa två hingstar? Temprament? Hur mycket de använts (jag har nämligen aldrig hört talas om de tidigare...)? osv.
 
Sv: Quattro B och Haarlem

Quattro är en dubbelbegåvning men tävlades främst i hoppning.
Han finns som far, farfar till framstående dressyrhästar.
 
Sv: Quattro B och Haarlem

Haarlem är även morfar till dressyrhingsten Tailormade Temptation, så det finns nog en del från det hållet också.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 912
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: rostad
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 389
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 505
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp