Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

salladfinger

Trådstartare
Ni som har hästar som dricker dåligt, vad gör ni?

Damen har både vattenhink och vattenkopp inne, samt fri tillgång på hösilage, men eftersom vi inte har vattenledningar till hagen och stallägaren inte vill springa med hinkar dagarna i ända, så blir det oftast många timmar utan vatten under kalla vinterdagar..:(

Jag brukar se till att hon får komma in mitt på dagen och dricka ur hink innan träning, efter träning brukar hon ibland få melass-vatten som en liten morot,
och ser alltid till att det finns en ljummen vattenhink när hon kommer in till kvällen, men likväl så dricker hon nog inte tillräckligt, det luktar väldigt starkt av ammoniak i boxen, och senaste tre dagarna har hon börjat kissa orange-aktigt:confused:

Fick tips av en kille i stallet att jag kan prova ge citronkoncentrat några dagar, då detta "rensar" njurarna och återställer ph-balansen, någon som testat detta?
Har även hört att detta är vanligt då hästarna får i sig snö under vintern, varför?

Har ni några knep för att få i hästen mer vätska?

Tacksam för alla svar:)
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Har även hört att detta är vanligt då hästarna får i sig snö under vintern, varför?

för att de äter snön.. Mina dricker i stort sett ingenting i hagen, dock har de alltid en höbal ståendes och när det snöar blir den väl såpass blöt att de nöjer sig med den vätskan.
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Fast det kan väl inte vara så jobbigt tycker jag att dra en vattenslag och vattna i hagarna i en större balja ? Ytterst få människor har ju vattenledningar dragna till hagarna. Hästar bör ju även ha vatten i hagen. Kanske ni ska ta och disskutera det med eran stallägare ? Akta så ni inte åker på koliker i vinter när ni inte vattnar under många timmar..inte ett helt ovanligt senario.
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Var står hon utan vatten? I boxen eller i hagen?
Vad är problemet? Det är väl bara att skaffa en större hink som rymmer mer vatten? Jag hade vägrat ha mina hästar i en hage utan vattenbalja :S Dessutom fryser det svårare ju mer vatten du har.

Jag har råkat ut för kolik även om jag har haft fri tillgång till vatten, det är jätteviktigt att dom får dricka.
Ett tips är att hälla äpplejuice eller äppledricka i vattnet om dom tycker om det. Och ställ in en såpass stor balja i boxen att hon inte dricker upp allt. Finns på lantmännen i massa storlekar och former.

Citrontipset har jag aldrig hört på häst, men på människa ges det ofta mot lättare urinvägsinfektioner och som att återställa balansen ja. Kanske värt att testa?

:)
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

problemet med att dra vattenslang är att vattenledningarna i stallet fryser, om jag förstått det rätt (eller om det är slangarna som fryser..)

inne har hon ju vattenkopp också som hon använder när vattnet i hinken är slut så hon blir ju aldrig utan vatten i boxen iallafall:)

jo jag brukar göra något extra gott åt vattnet efter träning, favoriterna är då melassvatten och att låte äpplen flyta omkring i hinken så hon får jobba lite på dem :)

hade jag haft tiden så hade jag självklart själv sett till att det fanns vatten i hagen, men det blir svårt under förmiddagarna :/

tänker om man kanske ska göra i ordning en vattenhink med äpplen som jouren får ställa in på morgonen i samband med morgonfodringen? kan ju hända att hon blir mer sugen på att dricka då innan hon ska ut i hagen?
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Fast en vattenslang kan ju omöjligt frysa, likaså vattenledningarna på den korta stund det tar att fylla upp ett vattenkar/balja eller vad man nu använder :confused:

De gånger jag haft en bit att bära hinkar till/från hagar har jag alltid dragit fram vattenslangen. Och sedan då man är klar tar man in slangen så den inte fryser. Brukar sällan vara ett problem oavsett hur kallt det än är.
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Förutom ammoniaklukten samt orange kiss (som hästar kan ha normalt) hur vet du att hästen dricker för lite? Ammoniaklukten kan öka av andra anledningar, som att man stänger stallet på hösten när det blir kallt... Hur många liter om dagen dricker hästen, bara att mäta? :) Vad väger hästen? Hur blött är hösilaget, TS halt?
 
Senast ändrad:
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Det klart att vattenslangarna fryser när det är minusgrader.
Eftersom det blir vatten kvar i den så fryser den ihop i kylan.
Och trådskaparen verkar bo i Boden, och då lovar jag dig att både slang och balja fryser ihop ;)

TS: Tyvärr har jag inga bra tips att ge.
Du verkar ändå försöka göra det du kan, med melassvatten osv.

Annars är det nog en typ av Thermobar ni behöver om hästarna ska kunna dricka även ute. Ni kanske kan gå ihop och köpa en, om ni har flera hästar som går ihop?
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Lickety: Vad kan det finnas för andra anledningar till ökad ammoniaklukt? har aldrig luktat så illa tidigare vintrar:confused:

just invärtes "sjukdomar" hos häst är jag dålig på,
har ingen aning om hur mycket hon dricker eftersom hon har vattenkopp, dock vet jag att hon dricker ur den, så inräknat hinkarna jag ger henne dricker hon iaf absolut minst 50-60 liter per dag
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Det klart att vattenslangarna fryser när det är minusgrader.
Eftersom det blir vatten kvar i den så fryser den ihop i kylan.
Och trådskaparen verkar bo i Boden, och då lovar jag dig att både slang och balja fryser ihop ;)

TS: Tyvärr har jag inga bra tips att ge.
Du verkar ändå försöka göra det du kan, med melassvatten osv.

Annars är det nog en typ av Thermobar ni behöver om hästarna ska kunna dricka även ute. Ni kanske kan gå ihop och köpa en, om ni har flera hästar som går ihop?

:bow::bow: Världens bästa pryl...:D
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Ammoniaklukt kan bero på hur mycket protein man ger hästen exempelvis, då det som luktar förenklat är nedbrytningsprodukter från protein. Hur ser foderstaten samt höanalys ut?
Har du samma strö som tidigare vintrar, mockar du likadant?

En häst som bara vilar ska dricka minst 5 l /100 kg kroppsvikt, dvs en 500 kg tung häst minst 25-30 l. Om den rids behöver den dricka mer. Vad väger din häst? Om det är en "normalstor" häst låter det ju rätt normalt, man får tänka på att du fodrar med hösilage, som också innehåller en hel del vatten jämfört med hö.

Det bästa vore vatten i hagen, men med tanke på att du tar in hästen mitt på dagen borde det ju gå bra ändå tycker jag... :)

Det lättaste sättet är att börja titta ordentligt på ifall hästen verkligen dricker för lite, dvs kolla densiteten (utspädningen) av urinen samt en veterinärkoll. Visst kan du prova med tips som du fått i tråden med melass etc. men symptomen är inte säkra tecken på att hästen dricker för lite utan kan också bero på andra orsaker.
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Lickety: Vad kan det finnas för andra anledningar till ökad ammoniaklukthar ingen aning om hur mycket hon dricker eftersom hon har vattenkopp, dock vet jag att hon dricker ur den, så inräknat hinkarna jag ger henne dricker hon iaf absolut minst 50-60 liter per dag

Dricker hon så mycket vatten så finns det väl ingen anledning att tvinga i henne ÄNNU mer?
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

nejnej, inte att jag tvingar i henne, men vill ju såklart se att hon dricker så mycket som möjligt innan/efter hage..

men citron är alltså ingen dålig idé att prova?
tänker att om detta är en början till urinvägsinfektion så kanske citron är bra?
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Citron är ju inte farligt i rimliga mängder, men gör varken från eller till ifall hästen har en urinvägsinfektion (eller en infektion någon annanstans). Vilket du inte vet förens du kollar upp problemet.
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

Jag har bott i Norrland med minus 30 grader. Hur länge fyller du på en vattenkar...flera timmar ?? På den lilla stund hinner inte vattnet frysa i slangen tills man fyllt upp. Menar du att: pang bom, så fryser det på 3 röda ?

Om du läser noggrannare så skrev jag inte att man ska låta den ligga ute..man ska ju givetvis plocka in sin slang efter påfyllning.
 
Sv: Råd och tips ang dålig urin, vad göra?

nej självklart inte:p men som sagt har jag ingen möjlighet att komma ut och fylla vatten under förmiddagen, och stallägaren tycker väl att det är för omständigt då vi bara har plastbaljor i hagen som hinner frysa till på nån timma..

ska ju självklart ta ut veterinär om det inte blivit bättre om några dagar, tänkte mer om någon har varit med om liknande och har något bra tips :)
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 871
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 231
Senast: Nominous
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 435
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp