Bukefalos 28 år!

Råd om Funktionsnedsättning

L

leva11

Min son är 12 år och har haft kontakt med Bup och nu har vi fått diagnos att våran son har autism och nu är den stora frågan hur ska man kunna förklara för sonen att han har olika problem som han själv vägrar att se eller tycker att han har,
Nu har jag till på torsdag på mig att fundera och ska skriva ner hur jag tycker hur man ska berätta detta för han, jag har alltid känt på mig att min son har haft problem eller rättare sagt svårigheter och det har inte vart något problem vi har fått hjälpt han med det han har behövt och vridit och vänt på allt
Men nu känner jag mig helt makt löst hur jag ska ta detta med min son jag har suttit länge och funderat men kommer inte på hur jag ska ta detta med han,
Han har alltså autism en lindrig utväcklingstörning,Han är mkt tillbaka dragen och svår att få kontakt med nya människor saken är att han går i klass 6 men ligger på nivå klass 3 och det skulle innebära att han skulle skrivas in på särskolan fast gå kvar i sin klass för att få betyg ut av hans behov,
Nu frågar jag har du/ ni någon erfarenhet av detta och hur tog ni det med erat barn om barnet va 12år när den fick diagnosen,
jag har sökt överallt på googel men hittar inget kan jag säga,
mvh vilsen mamma just för stunden :)
 
Sv: Råd om Funktionsnedsättning

Spontan tanke: Ni har varit på BUP, vilken information har din son fått om dessa möten? Jag antar att han har varit aktiv i utredningen själv. Vad säger BUP-personalen som ni möter om hur ni ska informera om det här?
 
Sv: Råd om Funktionsnedsättning

Spontan tanke: Ni har varit på BUP, vilken information har din son fått om dessa möten? Jag antar att han har varit aktiv i utredningen själv. Vad säger BUP-personalen som ni möter om hur ni ska informera om det här?

Hej jo vi har gått på möten i två år och nu har vi fått detta besked och dom vill att jag ska tala om för min son att han har svårigheter och varför han ska skrivas in på särskolan tex, Bup kommer inte riktigt åt min son och därför vill dom att jag ska ta detta med min son och att Bup sitter med:confused: sen fick vi en remis till rehablitering också, Dom menar att vi ska vara ärliga och tala om som det är och det håller jag med om men jag vet ju inte hur som han inte riktigt förstår, han tycker att han inte är eller han ser inte heller att han har svårigheter säger han själv, min son tycker att man dum förklarar han när man pratar om sånt här
 
Sv: Råd om Funktionsnedsättning

Hej!

Ingen lätt situation att hantera. Min erfarenhet (av att jobba som logoped i språkklass) är precis som redan sagts att vara så öppen som det bara går. Sen brukar jag försöka lägga fram det såhär. Brukar först trycka på de starka sidorna som eleverna har, kanske är de duktiga på idrott, måla eller är en fantastisk god kompis.

Sen brukar jag förklara för dem så gott som det går. Vad de har för svårigheter och hur det yttrar sig. Förösker också prata om att det är många som har det som de, att många har svårt med något, att de har ett funktionshinder precis som jag sojälv som har glasögon.

Det är nog dock svårare om man samtidigt har en utv.störning???

Stort lycka till!
 
Sv: Råd om Funktionsnedsättning

Vilket dilemma, blir det här fel är ju risken att han blir totalt nedslagen i skoskaften.... :cry:

Jag känner mig tveksam till att man är sin diagnos (konstigt uttryckt men jag hoppas du förstår). Det är ju vad andra (bup?) tycker eller anser som sätter diagnosen och känner man själv att det inte stämmer blir det helfel.

Kanske du kan lägga upp det så att du frågar om hur han tycker att han ligger till i olika ämnen (var noga med att bekräfta där han är duktig, exempelvis "jo, du verkar ju ha fallenhet för träslöjd"). Och är det något ämne/socialt där han själv tycker att det är svårt kanske det kan vara läge att säga att ni tror att han behöver lite extra hjälp där. Anser han nu inte att något är svårt (trots att det är så objektivt sätt) så framför du det på samma sätt; att ni tycker att han behöver extra hjälp eftersom man måste ex.vis kunna räkna med muliplikation på matematiken och det har han inte greppat än. Och att det är viktigt att även han förstår det.

Jag förstår inte riktigt varför BUP vill att du ska framföra att han har autism och ska skrivas in på särskola? Är det nödvändigt att han ska veta exakt diagnos och finns det någon anledning att han ska veta att han är inskriven på särskolan om han nu ska gå kvar i sin egen klass?

Det viktiga är väl att han inser att han behöver extra hjälp i vissa ämnen (samt socialt?) eftersom han inte uppfyller kraven i lärarplanen för vad man ska kunna då. Det är väl nog tufft kan jag tycka utan att lägga tyngden av exakt diagnos samt inskrivning på särskola på honom.

Ev. diagnos tycker jag att man kan ta när han blivit så medveten att han pratar om sina problem och förstår att han har problem. Då kan nog diagnosen snarare vara en hjälp till en förklaring.

Jag kanske helt är ute och cyklar så läs mitt inlägg med en nypa salt! Hoppas det löser sig på ett bra sätt för er! /Kram Sar


Min son är 12 år och har haft kontakt med Bup och nu har vi fått diagnos att våran son har autism och nu är den stora frågan hur ska man kunna förklara för sonen att han har olika problem som han själv vägrar att se eller tycker att han har,
Nu har jag till på torsdag på mig att fundera och ska skriva ner hur jag tycker hur man ska berätta detta för han, jag har alltid känt på mig att min son har haft problem eller rättare sagt svårigheter och det har inte vart något problem vi har fått hjälpt han med det han har behövt och vridit och vänt på allt
Men nu känner jag mig helt makt löst hur jag ska ta detta med min son jag har suttit länge och funderat men kommer inte på hur jag ska ta detta med han,
Han har alltså autism en lindrig utväcklingstörning,Han är mkt tillbaka dragen och svår att få kontakt med nya människor saken är att han går i klass 6 men ligger på nivå klass 3 och det skulle innebära att han skulle skrivas in på särskolan fast gå kvar i sin klass för att få betyg ut av hans behov,
Nu frågar jag har du/ ni någon erfarenhet av detta och hur tog ni det med erat barn om barnet va 12år när den fick diagnosen,
jag har sökt överallt på googel men hittar inget kan jag säga,
mvh vilsen mamma just för stunden :)
 
Sv: Råd om Funktionsnedsättning

Hej jo vi har gått på möten i två år och nu har vi fått detta besked och dom vill att jag ska tala om för min son att han har svårigheter och varför han ska skrivas in på särskolan tex, Bup kommer inte riktigt åt min son och därför vill dom att jag ska ta detta med min son och att Bup sitter med:confused: sen fick vi en remis till rehablitering också, Dom menar att vi ska vara ärliga och tala om som det är och det håller jag med om men jag vet ju inte hur som han inte riktigt förstår, han tycker att han inte är eller han ser inte heller att han har svårigheter säger han själv, min son tycker att man dum förklarar han när man pratar om sånt här

Vem är det på BUP som anser att du skall informera din son? Är det en barnpsykolog så hade jag vänt på frågan och bett dem att ge dig hjälp/råd hur du skall framföra detta utan att din son känner sig kränkt.

Är det en socionom som sagt att du skall informera honom så hade jag bett att få ett samtal med barnpsykologen på BUP för att få hjälp.

Detta kommer vara ett av ditt livs svåraste samtal och inte nog med att du har din sons känslor att ta hänsyn till så har du ju också dina egna.

Hade jag varit i dina skor så hade jag bett psykologen om hjälp med att hitta formuleringar som syftar till att din son (så långt det är möjligt) förstår att han det som nu händer kommer att innebära en positiv utveckling för honom.

Hur mycket vet du om den särskola som han blir inskriven i? Vem är den lärare som kommer att ha kontakt med lärarna på hans ordinarie skola och hålla i integreringen? kanske kan det vara bra att han kan få mer information om sådana bitar - alltså, rent praktiskt hur allt skall gå till.

Hans handikapp i sig gör ju att han inte ser fram emot förändringar eller tycker att okända förslag är så bra. Det är säkert därför en god idé att innan vara så förberedd som möjligt och leda honom till det som ni bestämt. Helst inga om och kanske-formuleringar utan hellre "det kommer att" bli så här och så här och det "är" bra etc.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 624
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 275
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hejsan! Finns de fler föräldrar här till barn som misstänkts ha en npf diagnos?( adhd,add,autism mm) som känner att de vill ha någon...
Svar
10
· Visningar
1 384
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp