Rådgivande bedömning?

Q

quinta essentia

Hej. Jag vet inte riktigt ifall denna tråden ligger rätt men jag gör ett försök.

Saken är den att jag har en ettårshingst som jag eventuellt skulle visa på rådgivande bedömning till hösten. Vad jag undrar är om någon här vet vad man gör då? Vad poängbedöms mm? Hur pass tränade måste hingstarna vara? Tacksam för svar.
 
Sv: Rådgivande bedömning?

Den ska vara löshoppad, den ska visas vid hand.
Den ska mätas.
Du får som ägare veta "om det är nåt att spara" för en kommande hingstkarriär.
Om du inte har en väldigt "klar" ettåring så är det ju alltid kul med en bedöming, men det är ganska dyrt och det är verkligen bara de som är intressanta som "går vidare".

Kolla ASVH:s hemsida: http://www.asvh.se/hingstar/radgivande.htm
 
Sv: Rådgivande bedömning?

Dyrt? Hur mycket då?

Jag förstår att det bara är de intressantaste som rekommenderas men det hade varit kul och höra vad dom säger. Särskilt eftersom det är mitt första föl och andra har sagt att han är fin men jag vet ju inte för som sagt erfarenheten är begränsad... Sen så väger dom väl in stam i bedömningen eller? Den borde nämligen vara intressant för mamman är nära släkt med Camiell-Flamingo.

Till sist, hur högt ska dom löshoppas?
 
Sv: Rådgivande bedömning?

Det klart att stammen är intressant.

Det kostar 1000:- att anmäla, sen ska man ju ta sig dit och så.

Ettåringar hoppar 50cm, tvååringar hoppar 100cm och treåringar 120cm. Tror maxbredden är ung. samma som höjden. Fast löshoppningen är frivillig.

Den rådgivande bedömning är inte offeciell, så det är inget "hästen har med sig" som tex ett bruksprov har.

Och har du en trevlig häst, som du tror på, så varför inte åka. Om du tycker att det är värt pengarna. Se bara till att hästen är väl förberedd, visad vi hand, gärna ha åkt någonstans tidigare och löshoppad, om du vill visa den hoppad. Vilket jag antar med hans stam.
 
Sv: Rådgivande bedömning?

Tackar för svaren. Självklart får han förberedas väl. Det är väl kanske det som är det största problemet för just nu går han på lösdrift ganska så långt borta... Men nu vet jag iaf ungefär vad som förväntas och så får man se om han är redo för det när det börjar närma sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
760
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 241
Senast: gulakatten
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 733
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp